וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: מחירי הדירות ירדו ב-1.4% בפברואר

ואדים סבידרסקי

10.4.2011 / 14:51

לפי סקירת משרד האוצר על מצב המשק בדו"ח אורות אדומים, נרשמה במהלך חודש פברואר ירידה במחירי הדירות של 1.4% בממוצע. באזור השרון נרשמה ירידה של 4%

הצעדים שננקטו על ידי הממשלה לצינון שוק הנדל"ן, לרבות מתן פטור ממס שבח, נושאים פרי - כך עולה מסקירת משרד האוצר על מצב המשק בחודש פברואר 2011, המכונה דו"ח "אורות אדומים". באוצר מציינים כי נרשמה ירידה במספר העסקות אם כי בשיעור מתון מזה שנרשם בינואר ובמחיר החציוני של דירות חדשות. באוצר מציינים כי מתגברת יציאתם של המשקיעים משוק הנדל"ן.

על פי נתוני האוצר, מספר הדירות שנרכשו בפברואר היה נמוך בכ-2% בהשוואה לחודש ינואר. הרחבת הפטור ממס שבח במכירת דירות להשקעה שנכנסה לתוקף בתחילת 2011 באה לידי ביטוי בגידול במכירת דירות על ידי משקיעים. מבין אזורי הביקוש, בולטת ירידה חדה ברכישת דירות באזור ירושלים. משקל המשקיעים בסך הדירות שנרכשו בפברואר שמר על רמתו הנמוכה מחודש ינואר כאשר איזור חיפה בלט עם ירידה משמעותית נוספת של 11%. המשמעות היא גידול בהיצע דירות יד שנייה הזמין לרכישת דירות לצרכי מגורים.

ברכישת דירות על ידי תושבי חוץ נרשמה ירידה חדה באזור תל אביב - לרמת שפל מאז תחילת העשור. ירידות משמעותיות נרשמו גם באזור השרון. מנגד, עלייה ברכישות תושבי החוץ נרשמה באזור ירושלים.

כמו כן, בחודש פברואר נרשמה האצה בשיעור הירידה של מחירי הדירות החדשות. שיעור הירידה הארצי עמד על 1.4%. אזורי השרון וחיפה בלטו במגמת הבלימה בעליות המחירים. באיזור השרון נרשמה ירידה של 4% במחירי הדירות החדשות. במקביל, נרשם שיעור ירידה במחיר החציוני של הדירות, אשר עמד על כ-925 אלף שקל, כולל דירות חדשות ויד שנייה.

תמרור אזהרה

עוד קובע דו"ח האוצר כי האינדיקטורים למצבה של כלכלת ישראל היו מעורבים בחודש פברואר - מחד, חל שיפור בפעילות הריאלית ובסחר החוץ ומנגד, התגברו משמעותית הלחצים האינפלציוניים. במקביל, חלה הרעה משמעותית בהלכי הרוח של הציבור על רקע אי ודאות השוררת בכלכלה אשר התגברה לנוכח האירועים הפוליטיים והצבאיים במזרח התיכון ואסון הטבע ביפן.

באוצר מציינים כי במהלך פברואר חל שיפור בפעילות סחר החוץ שכלל עלייה חדה ביצוא לאחר הקיפאון היחסי בחודש שלפני כן. היקפי יצוא הסחורות כיום חזרו לרמת השיא ששררה במשק טרם החמרת המשבר העולמי במחצית השנייה של 2008. שיפור חל גם בתיירות הנכנסת וביצוא השירותים. מנגד, ביבוא הסחורות נרשמה ירידה.

בהתייחס לזירת המט"ח, מעריכים כלכלני האוצר כי הפיחות של השקל שחל בפברואר לאחר מספר חודשים של תיסוף, משקף תיקון ולא שינויי מגמה.

את ההרעה המשמעותית ביציבות המחירים במשק אשר נרשמה בחודש פברואר מסווגים באוצר כתמרור הזהרה ומציינים את ההתגברות משמעותית בלחצים האינפלציוניים, אשר כללה לצד מדד מחירים גבוה מהצפוי גם זינוק בציפיות לאינפלציה ל- 12 החודשים הקרובים. "הן האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים והן הציפיות לאינפלציה שנה קדימה חורגות באופן משמעותי מיעד האינפלציה של בנק ישראל", כותבים באוצר. כחלק מהניסיון לצנן את עליית המחירים, העלה בנק ישראל את הריבית בשלושת החודשים האחרונים ב-1.0%.

בשוק העבודה חלה ירידה בשיעור הבלתי מועסקים לרמה של 6.1% - הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2008, במקביל לירידה מתונה במספר התביעות לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי שהובלה על ידי ירידה במספר המפוטרים החדשים שפנו לקבלת דמי אבטלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully