וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי מתחרות חדשות בשוק הסלולר ייבחרו היום

אמיר טייג, אמיתי זיו

11.4.2011 / 9:25

שוק של 20 מיליארד שקל נפתח לתחרות: שתי מתחרות חדשות בשוק הסלולר ייבחרו היום במכרז. הזוכות ישקיע כ-200-150 מיליון דולר בתשתיות וישיקו את שירותיהן בתוך שנה

יום היסטורי בשוק הסלולר הישראלי: היום ב-10:00 בבוקר יתחיל מכרז תדרי הסלולר, שיתבצע באמצעות מערכת המכרזים המקוונת של החשב הכלכלי באוצר.

המכרז יימשך ככל שיידרש, גם עד אמצע הלילה, אך בסופו של דבר שתיים מתוך ארבע הקבוצות המתמודדות יזכו בתדרי הסלולר. המשרד מעמיד למכרז שתי רצועות תדרים, שיאפשרו את הקמתן של שתי חברות סלולר חדשות. החברות שיזכו יידרשו להקים תשתית אנטנות כלל-ארצית. הכנסותיו של שוק הסלולר בישראל הסתכמו ב-2010 בכ-20 מיליארד שקל. המשתתפים במכרז יישבו במטות שלהם מול עמדה ממוחשבת, והוועדה תשב במרכז המכרזים של מינהל הרכש הממשלתי. תהליך התיחור, כלומר שלב הצעות המחיר, יתחיל כשכל גוף יגיש הצעה לאחת מבין רצועות התדרים המוצעות. המחיר המינימלי לרצועה נקבע ל-10 מיליון שקל. המציעים יוכלו לראות במחשב אם הצעתם היא המובילה בכל שלב במכרז.

משתתף שאינו מוביל יוכל להציע בכל זמן נתון הצעה כספית אחת לרצועת תדרים לפי בחירתו, ולשפר את ההצעה המובילה ב-5 מיליון שקל בלבד. כל שיפור בהצעה יאחר את סיום המכרז בעשר דקות. הליך התיחור יסתיים לאחר שיחלפו עשר דקות רצופות ממתן ההצעה האחרונה, שבהן לא הוגשה הצעה נוספת.

בסופו של המכרז ניתן יהיה להכריז כי שתי חברות סלולר חדשות קמו בישראל. החברות ישלמו סכום מסוים (שייקבע במכרז) על התדרים, וייגשו מיד להקמת הרשתות. כל חברה תצטרך להקים רשת סלולר, שתכסה בשלב הראשון 10% משטחה של ישראל. ברגע שהחברה תשיג את הכיסוי המינימלי הדרוש היא תוכל להשתמש ברשתות המתחרות של סלקום פלאפון ופרטנר באמצעות שיטה הנקראת נדידה פנים-ארצית. הליך זה יאפשר לזוכות במכרז לספק שירות תחרותי כבר בשלב מוקדם של ההשקעה.

שר הרווחה הנכנס משה כחלון יחד עם שר הרווחה היוצא יצחק בוז'י הרצוג, ינואר 2011. מגד גוזני
"שוק תחרותי יותר יוביל להורדת המחירים בעשרות אחוזים". שר התקשורת משה כחלון/מגד גוזני

ההערכות הן כי החברות שייבחרו להקים רשת חדשה ייאלצו להשקיע כ-150-200 מיליון דולר בהקמת התשתיות. ככל הנראה הזוכות ישלימו את הפרישה המינימלית בתחילת 2012 ויוכלו להשיק את שירותיהם בתוך שנה מהיום. המטרה של הממשלה היא להאיץ את כניסת המתחרים לענף, ולכן היא מאפשרת לזוכים לקבל חזרה את הכסף שהציעו עבור התדרים, אם יגיעו לנתח שוק פרטי של 7% תוך שבע שנים.

שר התקשורת, משה כחלון, אמר כי "היום תגיע לסיומה הרפורמה בשוק התקשורת, שמטרתה הגברת התחרות בענף הסלולר. הרפורמה, שהחלה עם הכנסת מפעילים וירטואליים, והמשיכה עם ביטול קנסות היציאה והורדת דמי הקישוריות בתחילת השנה הנוכחית - תגיע לשיאה עם הכנסת מפעילים חדשים לשוק הסלולר. תוצאות המכרז צפויות לשנות את ענף הסלולר בישראל.

"שוק תחרותי יותר יוביל להורדת המחירים בעשרות אחוזים, לשיפור השירות המוצע לצרכנים וכמובן לחידוש ולקידמה טכנולוגית. זו הפעם הראשונה מאז 2001 שמתנהל מכרז למתן רישיון למפעילים סלולרים חדשים בישראל ואני רוצה לאחל לקבוצות בהצלחה", אמר כחלון.

מכרז תדרי הסלולר הוא הרפורמה החשובה והגדולה בענף התקשורת בעשור האחרון. המכרז נתפש בתעשייה ובמשרדי הממשלה כ"דבר האמיתי" - הרפורמה היחידה שיכולה לזעזע את הענף ולחולל בו תחרות עזה. בשוק סלולר רווי, מפעיל חדש יהיה חייב להתמודד בגזרת המחיר כדי להצליח. כל ארבע הקבוצות המתמודדות רציניות, נזילות ובעלות ניסיון. כולן מתחייבות להשקיע כסף רב, להקים את הרשת במהרה, להציע חדשנות ולהוריד מחירים. זהו יום שמח לצרכן הישראלי, שמשווע לתחרות בשוק הסלולר הסטגנטי כבר שנים.

מירס: ההימור הבטוח

חברת הסלולר הקטנה בישראל חייבת לזכות באחת מרצועות התדרים, שכן ללא תדרים חדשים דינה להיעלם. החברה, שמעולם לא הצליחה להעמיד תחרות אמיתית על כיסו של הצרכן, מבינה כי עליה להקים רשת סלולרית חדשה בטכנולוגיית GSM הנפוצה.

בניגוד לשאר המתמודדים במכרז, מירס היא חלק מקבוצת תקשורת גדולה. החברה נרכשה על ידי פטריק דרהי בדצמבר 2009, ומאז היא נערכת למכרז. אם תזכה, היא צפויה להיהפך לזרוע הסלולר של חברת הכבלים HOT, שגם היא בבעלות דרהי.

לאור הנחיצות התדרים עבור המשך פעילות של מירס, ההערכות בשוק הן כי התדרים שווים עבורה יותר מיתר המתמודדים. כמו כן, למירס תזרים מזומנים חזק שמסוגל לממן את ביצוע ההשקעה הנדרשת. לפיכך, ההערכות הן כי הזכייה של מירס באחד התדרים היא כמעט ודאית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

סלקט: המסתורית

מייקל גלפנד הוא המסתורי ביותר מבין המשקיעים המתמודדים. מהמעט שידוע עליו עולה כי מדובר במשקיע יהודי מפלורידה. לפני שנהפך לבעל הון הוא היה רופא, שמתמחה בהשתלות וזיהומים.

את עסקיו הוא עושה באמצעות חברת האחזקות ספוטליט-מדיה קורפ, שהוקמה ב-1998. תחת חברה זו הוא מחזיק בתשע חברות תקשורת קטנות יחסית הפועלות בצפון אמריקה. הגדולה בהן היא Buffalo Lake Erie Wireless, חברה אם של המותג Blue Wireless, מפעילת סלולר הפועלת במדינת ניו יורק.

בישראל הוא מתמודד באמצעות סלקט תקשורת, שבה שותף גם שוקי גלייטמן, המדען הראשי לשעבר, ואיש העסקים האמריקאי לואיס מיברג. את הפעילות בישראל מרכז עבורו רו"ח דורון גלפנד, שאין לו כנראה קשר משפחתי עם גלפנד האמריקאי. בשוק חוששים כי גלפנד אינו מסוגל להרים בעצמו השקעה ברשת כלל-ארצית, ואם יזכה בתדרים ינסה לחבור לאחד המתמודדים האחרים.

אקספון: הלא צפויה

חזי בצלאל חדש יחסית בתחום התקשורת המקומית. לקראת סוף 2009 הוא ניסה לרכוש את מירס, אך הפסיד לפטריק דרהי. גורמים בסביבתו של בצלאל טענו כי מוטורולה העדיפה למכור את החברה לדרהי מאחר שחששה מבצלאל, שהיה חדש בזירה המקומית ומקור הונו לא היה ברור. במאי 2010 הוא רכש את 018 אקספון, שהתמקדה באספקת שירותי אינטרנט (ISP) ושיחות לחו"ל. הוא שילם עבורה כ-10 מיליון דולר והפך אותה לבסיס הפעילות המקומית שלו. בשלב ראשון היה ברור כי אקספון תיהפך למפעיל סלולר וירטואלי, אך מאוחר יותר נודע על הכוונה להקים מפעיל סלולר חדש. גורמים בשוק מגדירים את בצלאל כקלף המשוגע של המכרז - משקיע בעל נוכחות מוגבלת בשוק המקומי, אך עם רצון עז להיכנס אליו. ההערכה היא כי האמוציונליות שלו עשויה לגרום לו להציע מחיר גבוה יחסית עבור התדרים, גם מעל מחירם הכלכלי.

גולן טלקום: המקצועית

מיכאל גולן פרץ בסערה לתודעת אנשי שוק התקשורת לפני שנתיים, יחד עם המשקיע הצרפתי פטריק דרהי. גולן עזר לדרהי לרכוש את השליטה ב-HOT ולאחר מכן גם שימש כנציגו בהנהלת החברה. עם זאת, לפני כחצי שנה עבר בין השניים חתול שחור, וגולן עזב את קבוצתו של דרהי.

למרות זאת, גולן לא עזב את תחום התקשורת. גולן מחזיק את השליטה בגולן טלקום, לצד שותפים כמו פטריק וג'רארד פרייאנט וגזביה ניאל.

ניאל הקים את חברת Free, ששברה את המונופול של פראנס טלקום בצרפת, יצרה תחרות קשה בשוק הצרפתי וגרמה לירידת תעריפים בו.

בנוסף לניסיון של גולן וניאל, יש לשניהם מעורבות רגשית במכרז. גולן רוצה מאוד להתחרות מול דרהי, שדחק אותו מ-HOT. ניאל רוצה גם הוא להתחרות מול היריב הוותיק מצרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully