וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת עופר במו"מ למכירת חשמל לפלסטינים

אבי בר אלי

12.4.2011 / 9:30

יזמית תחנת הכוח של החברה לישראל, מנהלת מגעים למכירת חשמל לחברת החשמל המזרח-ירושלמית, המספקת 30% מהביקוש ברשות הפלסטינית עבור 250 מ' ש' בשנה

תחנת הכוח המתוכננת של החברה לישראל (בשליטת משפחת עופר) במישור רותם ממשיכה בניסיונותיה להרחיב את מעגל הלקוחות לחשמל הפרטי שתייצר בעוד שנתיים - גם מעבר לקו הירוק. ל-TheMarker נודע כי יזמית התחנה, קבוצת O.P.C, מנהלת משא ומתן מתקדם למכירת החשמל שתייצר לחברת החשמל המזרח ירושלמית (חמ"י).

חמ"י מחזיקה ברישיון להולכת חשמל ולחלוקתו לכ-200 אלף לקוחות במזרח ירושלים ובשטחי הגדה המערבית. לפי הערכות, מדובר בחוזה לאספקה של כ-100 מגה-ואט בשנה תמורת כ-200-250 מיליון שקל מדי שנה. זהו היקף צריכה של כ-35% מהחשמל שאותו רוכשת כיום חמ"י מחברת החשמל לישראל - וייתכן כי החוזה יכלול מנגנון להגדלת היקף הרכישה של החשמל בעתיד. זאת, משום שהחשמל הפרטי שתרכוש מ-O.P.C יימכר לפי הערכות בהנחה של 5%-10% מהמחיר של חברת החשמל.

חמ"י מוכרת את החשמל במזרח ירושלים, ברמאללה, בבית לחם וביריחו. היא מספקת כ-30% מהביקוש לחשמל ברשות הפלסטינית (לרבות בעזה). מדובר במכירת 1.25 מיליארד קילו-ואט לשעה (קוט"ש) בשנה, לעומת צריכה של 1.75 מיליארד קוט"ש בקרב יתר הצרכנים בגדה ומיליארד קוט"ש שמספקת בעיקר חברת החשמל הישראלית לרצועת עזה. בנוסף, רוכשת חמ"י כ-20 מגה-ואט מדי שנה מירדן - באמצעות קו מתח עליון שהונח לפני 4 שנים לשטחי הרשות.

בעל השליטה בחברה לישראל, עידן עופר, נחשב לקול בולט בנוגע לצורך בהידוק היחסים הכלכליים בין ישראל לפלסטינים. בשבוע שעבר היה עופר שותף לקריאה לחדש את תהליך השלום האזורי במסגרת תנועה חברתית חדשה.

לפני חצי שנה ערכה חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל, כינוס לקוחות ראשון במלון גרנד פארק ברמאללה. עופר פרס בכינוס את חזונו בדבר "שלום באמצעות כלכלה", שיבח את מדיניותו הכלכלית של ראש הממשלה הפלסטינאי, סלאם פיאד, ואף סיפר כי אירח אותו בביתו בישראל.

קבוצת O.P.C מוחזקת בבעלות החברה לישראל (80%) ותאגיד ואוליה הצרפתי (20%). O.P.C מתעתדת להקים בנגב תחנת כוח בהספק של 440 מגה-ואט בהשקעה של 2.5 מיליארד שקל. זאת במסגרת מכרז שבו זכתה לפני שבע שנים להקמת התחנה בעבור חברת החשמל. לפי תנאי המכרז, התחייבה חברת החשמל לרכישת החשמל המיוצר בתחנה למשך 20 שנות הפעלה. ואולם בידי O.P.C נתונה אפשרות למכירת 75% מהחשמל שתייצר ישירות ללקוחות פרטיים.

כפי שפורסם בעבר, O.P.C נמצאת על סף חתימה על הסכם למכירה של כ-60 מגה-ואט בשנה למתקן ההתפלה בחדרה לתקופה של 20 שנה. בנוסף, צפויה O.P.C למכור נתח משמעותי מהחשמל שתייצר לצורכי חברות בנות של הקבוצה, דוגמת מפעלי ים המלח.ב-2010 סיכמה O.P.C על רכישת מחצית הגז הטבעי הדרוש לה מ-EMG. מדובר בחוזה ל-20 שנה בהיקף של 700-900 מיליון דולר לרכישת 0.3 מיליארד מ"ק גז בשנה מתוך 0.6 מיליארד מ"ק הדרושים לתחנה, והיתרה שמורה בינתיים לשותפות תמר.

מהחברה לישראל נמסר בתגובה כי המידע לא נכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully