וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פערי המחירים בין דירות 3 ל-4 חדרים ממשיכים לגדול

רז סמולסקי

14.4.2011 / 13:40

בתל אביב נרשמה במרץ ירידת מחירים קטנה של 0.2% אך התקנות החדשות של בנק ישראל בינתיים רק יוצרות בלבול בשוק הנדל"ן, כשפערי המחירים בין דירות 3 ל-4 ממשיכים לגדול

יציבות נרשמה במחירי הדירות ובמספר העסקות שהתבצעו בשוק הנדל"ן במארס: בממוצע ארצי עלו מחירי הדירות ב-0.8% בלבד, בתל אביב ירדו מחירי הדירות ב-0.7%, בירושלים נרשמה עלייה של 2.2% ובחיפה נרשמה עלייה של 0.2% - כך עולה ממדד יד2 ו-TheMarker.

את היציבות ניתן לתלות בשלוש סיבות עיקריות: מחירי הדירות הגבוהים, עליית הריבית ושינוי מבנה המס על דיור. לפי רוב ההערכות, מחירי הדירות הגיעו לשיאם ולכן קוני הדירות מתלבטים יותר לפני שהם מבצעים עסקה. בפעם הראשונה הם נתקלים בתנאי מימון קשים יותר - הריבית שעלתה מייקרת את ההחזר החודשי של המשכנתא במאות שקלים בחודש ובאלפי שקלים בשנה ולרוכשי הדירות קשה להוסיף 50 אלף שקל כדי לקנות בית. בנוסף, הפחתת המס על רכישת דירה ראשונה וייקור המס על רכישת דירה להשקעה עדיין לא חילחלו לשוק ובינתיים הם גורמים לבלבול ולהתלבטות.

לפי נתוני משרד האוצר, ברבעון השני והשלישי של 2010 חלה ירידה במספר העסקות בשוק הנדל"ן, מגמה שהשתנתה ברבעון הרביעי של השנה, עם עלייה של 11% שנרשמה במספר העסקות. עיקר העלייה נגרמה עקב מכירת דירות ברחובות ובבאר שבע. נתוני הרבעון הראשון של 2011 לא פורסמו עד כה אך מתווכי הנדל"ן מדווחים על האטה משמעותית בכל המדינה, על רוכשים מתלבטים שממאנים לבצע עסקות וממתינים לירידת מחירים ועל בעיות היצע.

משפרי הדיור נתקלו במארס בקושי לשדרג את דירותיהם, ביו היתר עקב מיעוט הבנייה החדשה והמחירים הגבוהים. בערים רבות כמו הרצליה, רמת השרון, ראשון לציון (למעט פרויקט הלאום, ששיווקו החל החודש), בת ים, תל אביב וירושלים אין בנייה חדשה ועל כן למשפרי הדיור אין אלטרנטיבה טובה יותר מהדירה שבה הם מתגוררים כעת.

פער של יותר מ-700 אלף שקל

בתשע מתוך 30 הערים הנבדקות במדד יד2 נרשמה עלייה בסכומי הכסף שנאלצו להוסיף משפרי הדירות גם במעבר מדירת שלושה חדרים לדירת ארבעה חדרים וגם במעבר מדירת ארבעה חדרים לדירת חמישה חדרים לעומת 2010. הערים הן: תל אביב, גבעתיים, ראשון לציון, נס ציונה, אשדוד, קרית מוצקין, חדרה, נהריה ואשקלון. ברמת גן, בת ים, רמת השרון, רמלה והוד השרון הוטב מצבם של המשדרגים ובשאר הערים לא נרשמה מגמה אחידה.

כך לדוגמה, מחיר ממוצע של דירת ארבעה חדרים ברמת השרון היה במארס 1.79 מיליון שקל ודירת חמישה חדרים עלתה 2.5 מיליון שקל - פער של יותר מ-700 אלף שקל. זוג המתגורר בעיר שרוצה לעבור מדירת ארבעה חדרים לדירת חמישה חדרים נדרש על כן להוסיף כמעט 40% ממחיר הדירה שבבעלותו כדי לעבור לדירה גדולה יותר.

דירות חמישה חדרים בישראל היו במארס יקרות יותר מדירות ארבעה חדרים ב-24.2% ודירות ארבעה חדרים היו יקרות מדירות שלושה חדרים ב-38.5%. הפערים דומים בשיעוריהם לאלה שנרשמו בשוק במארס 2009, אבל העלייה במחירי הדירות גרמה להגדלת הפער האבסולוטי במחירי הדירות. כך למשל, מי שרצה לעבור מדירת שלושה חדרים לדירת ארבעה חדרים בראשון לציון במארס 2010 היה צריך להוסיף 28.6% על מחיר המכירה של דירתו - 292 אלף שקל. לעומת זאת, מי שרצה לבצע מהלך דומה השנה נאלץ להגדיל את ההון ב-31.5% ולהוסיף כ-345 אלף שקל. בנוסף, גם המשכנתא כיום יקרה יותר לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.

עיקר הקושי של הקונים בא לידי ביטוי במעבר מדירת שלושה חדרים לדירת ארבעה חדרים. ב-20 מתוך הערים הנבדקות במדד נרשמה עלייה בסכום שנדרשו הקונים להוסיף לשם המעבר, לעומת 10 ערים בלבד שבהן הסכום הנדרש עבור המעבר קטן (בת ים, רמת השרון, לוד, רמלה, רעננה, הוד השרון, רחובות, פתח תקוה, נתניה וכרמיאל). במעבר מדירות ארבעה חדרים לדירות חמישה חדרים נרשמה מגמה מעורבת: ב-15 ערים התקשו משפרי הדיור במארס 2011 יותר מאשר במארס 2010 וב-15 ערים מצבם דווקא הוקל.

מדד יד2 ו-TheMarker מבוסס על מחירי הדירות כפי שהם מפורסמים על ידי בעלי הדירות באתר יד2.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully