וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנדאו לא מתרגש: "לא צפויות הפסקות חשמל"

אבי בר-אלי

27.4.2011 / 14:57

לדברי שר התשתיות, פיצוץ צינור הגז לא הפתיע את הגורמים הרלוונטים. "היינו מוכנים לפיצוץ - לא צפויות הפסקות חשמל". לפי לנדאו, מלאי הדלקים בישראל מאפשר את המשך האספקה

שר התשתיות עוזי לנדאו כינס בצהריים מסיבת עיתונאים בעקבות פיצוץ צינור הגז בין מצרים לישראל ועצירת אספקת הגז לישראל. "ההתרחשות הזו תופסת אותנו ערוכים" אמר לנדאו. "לא צפויות כרגע הפסקות באספקת החשמל. מלאי הדלקים שקיים במדינת ישראל הוא כזה שנוכל לאפשר את המשך אספקת החשמל באמצעות דלקים אחרים שישמשו את תחנות הכוח. חברת החשמל מוכנה לשימוש באמצעים אלה, לצד אפשרות לשימוש בדלקים חלופיים".

לדברי לנדאו, "ממשלת ישראל רואה בהסכם השלום עם מצרים עוגן חיוני וחשוב ליציבות באזור, ורואה בהסכם הגז המצרים את ההסכם הכלכלי החשוב ביותר, שמשקף את הסכם השלום שנחתם בין מנחם בגין לאנואר סאדאת. אנחנו מצפים להמשך קיומו של הסכם הגז שהוא חלק מהסכם השלום.

שר התשתיות ציין כי ישראל משלמת את המחיר הגבוה ביותר של גז המיוצא ממצרים לכל מקום שהוא. "מדובר במחיר הגבוה פי שניים מהמחיר שמשלמת ירדן, סוריה ולבנון. במונחים אזוריים, המחיר גבוה בכ-50% לעומת מחיר הגז המיוצא מקטאר".

לנדאו הביע את הערכתו לשר האנרגיה המצרי, עבדאללה גראב, אשר התבטא כי אין אמת בדיווחים לפיהם מחיר הגז שמוכרת מצרים לישראל נמוך יותר מ-1.3 דולר למיליון BTU. "המחיר ש-EMG משלמת אגב למצרים, גבוה מ-3 דולר למיליון BTU. כמו כן, ספקית הגז הישראלית ים תטיס מוכרת גז במחירים דומים לאלו שנרכשים בישראל ממצרים".

בפעם השנייה בתוך 3 חודשים: פיצוץ במצרים עצר את אספקת הגז לישראל

כמה חודשים לאחר פיגוע הטרור שפגע בצינור הגז בסיני שמזרים גז טבעי ממצרים לישראל ולירדן, כוחות הביטחון המצרי מדווחים כי הצינור נפגע שוב בעקבות התקפה של כוחות חמושים.

על פי הדיווח, מהצינור עלתה להבת גז וזרימת הגז הופסקה. לפי דיווחי הסוכנויות הזרות, אירע הפיצוץ במסוף הגז באל-סביל - כפר השוכן מערבית לאל-עריש.

באותו מקום נמנע לפני חודש פיצוץ נוסף, לאחר שחוליית מחבלים גברה על השומר הבודד שאייש את המקום, שתלה במתקן חומרי נפץ ונמלטה. לפי הדיווחים אז, שעון העצר של המתקן כשל והוא לא התפוצץ. חיילים מצרים שהגיעו מאוחר יותר למקום ניטרלו את המטען.

האירוע הגביר את הדאגה בישראל מן המצב הביטחוני בסיני, לאחר שישראל אישרה לפני חודשיים למצרים להכניס אל חצי האי כוחות צבא נוספים, בין היתר כדי לאבטח את המתקנים. לפי הסכם השלום שנחתם בין המדינות אמור להישמר האזור מפורז מנשק.

אספקת הגז ממצרים לישראל חודשה ב-15 במארס לאחר חמישה שבועות של הפסקה בעקבות פעולה דומה שאירעה ב-5 בפברואר בתחנת מדידה שלאורך צנרת הגז לירדן, כ-30 ק"מ מן התשתית לישראל.

הגז המצרי מהווה 44% מן הגז הטבעי הנצרך במשק החשמל בישראל - ולאחר חידוש הזרמתו לפני שישה שבועות, הוזרם לישראל בכ-80% מנפח ההזרמה טרם הפיצוץ. הפסקת ההזרמה תיאלץ את חברת החשמל להסיט מיידית מספר תחנות כוח לייצור חשמל באמצעות דלק חלופי (סולר ומזוט) - בעיקר ביחידות הייצור שבאשדוד (אשכול) ורמת חובב. בהמשך, עשויה החברה להגביר את צריכת הגז מספקית הגז הישראל ים תטיס.

השבתת הצנרת המצרית לפני חודשיים למשך שישה שבועות הסבה לחברת החשמל נזק שנאמד ב-60 מיליון דולר כתוצאה מעלויות רכש הדלק החלופי בתקופת ההשבתה.

מחברת החשמל נמסר הבוקר כי בעקבות הפיצוץ מקיימים היו"ר יפתח רון טל והמנכ"ל אלי גליקמן דיון הערכת מצב, שבמסגרתו יידונו פעולותיה הנדרשות של החברה בעקבות המצב החדש. כמו כן יידונו החלופות האפשריות להפעלת תחנות הכוח על מנת לספק את מלוא תצרוכת החשמל.

בחברת החשמל מדגישים כי ישתמשו בכל האמצעים העומדים לרשותם "בכדי להבטיח המשך אספקה סדירה של חשמל, לרבות שימוש בדלקים חלופיים וזאת בהתאם להוראות ובשיתוף המשרד לאיכות הסביבה".

עצירת אספקת הגז המצרי שבה שותפה אמפל של יוסי מימן ו-EMG המצרית, שוב מעלה לכותרות את ועדת ששינסקי וההיטלים החדשים שנוספו על שותפויות הגז והנפט המקומיות והשותפה האמריקאית בקידוחים, נובל. שותפויות תמר ולווייתן בפרט, קבוצת דלק ,דלק קידוחים ואבנר של יצחק תשובה, ישראמקו של קובי מימון, רציו מגיבות בעליות שערים חדות היום במסחר בבורסת תל אביב.

המלצות ועדת ששינסקי אושרו בכנסת ב-20 במארס 2011 וקבעו בין היתר כי שיעור המסים על תגליות גז ונפט יעלה מכשליש כיום לשיעור של 52%-62%. בעקבות הלחץ של חברות הגז על כך שהמשק הישראלי תלוי כולו בהסכמים עם המצרים ודרישתן להחריג את קידוח תמר מחוק ששינסקי, אושרה ברגע האחרון הטבת מס של פחת מיידי לשותפות בקידוח והסתייגויות נוספות שבהן תמך שר התשתיות עוזי לנדאו.

"אירוע לא חיובי עבור תמר"

עוז לוי, אנליסט האנרגיה של לידר, אמר בעקבות האירוע כי "באופן פרדוקסלי, בעיתוי הנוכחי הפסקת זרימת הגז ממצרים מסבכת את התמונה ואינה בהכרח אירוע חיובי לקידוח תמר. זה עלול לעורר את ההתערבות של הרגולטור רגע לפני חתימת ההסכם עם חברת החשמל ולהגדיל את ההסתברות לפיתוח תשתית ליבוא גז נוזלי. תמר צריכה עד חתימת ההסכם עם חברת החשמל את EMG כמתחרה צולע אך לא צולע מדי ואפילו עדיף מבחינתה עד חיבורה לחוף, בכדי שהממשלה לא תתעורר חלילה ותפתח תשתית ליבוא גז נוזלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully