וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל תובעים את אפל: ייצוגית ב-650 מ' ש'

נורית רוט

28.4.2011 / 9:40

משתמשת אייפון מישראל תובעת את אפל ונציגתה בארץ iDigital בגובה 650 מיליון ש', בעקבות הפרסומים שלפיהם אפל אוספת מידע על מיקומם של משתמשי אייפון

פחות משבוע לאחר שדווח כי צמד חוקרים בריטיים מזהירים כי אייפונים ואייפדים אוספים מידע על מיקומם של משתמשי אייפון ואנדרואיד, הגיעה תורה של התביעה הייצוגית: אתמול הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך 650 מיליון שקל נגד חברת אפל האמריקאית ונגד הנציגה שלה בישראל חברת iDigital בגין פגיעה וחדירה לפרטיות המשתמשים במכשיר האייפון.

לטענת התובעת, וידיאן בשארה, עורכת דין מנצרת המחזיקה במכשיר אייפון היא גילתה באחרונה את המחקר של שני הבריטים אלסדייר אלן ופיט וורדן, שני מתכנתים והאקרים, בו נטען כי החל מיוני 2010 - המועד שבו השיקה אפל מערכת הפעלה חדשה המכונה 4IOS למכשירים הניידים שמתוצרתה, לרבות האייפון והאייפד, היא שתלה בה קובץ סודי שיכול לעקוב אחרי כל תנועותיו של המשתמש במכשיר. הקובץ, לפי המחקר, נשמר באופן סודי במכשירים, ואוסף מידע בצורה רנדומלית בעזרת אנטנות סלולר המזהות את מיקום המשתמשים במכשירים.

לפי הנטען, הקובץ שומר אינפורמציה אודות מיקום המשתמש במועדים שונים, רשתות אינטרנט אלחוטיות אליהן התחבר המשתמש, ומידע אחר אודות השימוש במכשיר. מידע זה כולל את כל המקומות והמסלולים שבעל המכשירים ביקר בהם, כולל התאריכים ושעות הביקור. הקובץ לפי הנטען ממשיך בפעולתו לאסיפת מידע גם כשהמכשיר כבוי או מנותק.

עוד טוענת התובעת כי עם חיבור המכשירים למחשב, הקובץ מסתנכרן עם iTunes - ובמקביל תוכנה פשוטה שמאתרת את הקבצים במחשב מציגה למשתמש בה תמונה מדויקת ברחבי המפה שמראה היכן שהה המשתמש. לפיכך, נטען בבקשה, מספיקים כמה דקות במחשב של משתמש שרוצים לעקוב אחריו, כדי לגלות היכן ומתי הוא היה. חמור מכך, לפי הנטען, אין דרך למחוק את הקובץ או לנטרלו, והמידע הטמון בחובו אינו ניתן להסרה.

התובעת מציינת כי בעקבות פרסום ממצאי החוקרים הואשמה אפל במעקב אחר משתמשי אייפון ואייפד דרך המכשירים שלהם וזומנה לשימוע בתת ועדת הפרטיות והטכנולוגיה של ממשלת ארה"ב. לטענת בשארה, המיוצגת על ידי עוה"ד האני טנוס ובאסל אבו דריס, מדובר ב"אחד ממעשי הנוכלות וההטעיה הכי גדולים שבוצעו בעידן ההיי-טק; אפל באופן שיטתי בחרה להטעות את קהל המשתמשים במכשיר אותו היא מייצרת, ובדרך זה פגעה בזכותו לפרטיות, ובנוסף ביצעה תרגיל הטעייה מבריק שבעקבותיו היא רמסה ברגל גסה את מלוא זכויות הפרט הבסיסיות ביותר ובנוסף התעלמה מהוראות חוק", נטען בבקשה.

"לא נותר אלא לקבוע כי הקובץ מהווה פרצת אבטחה פוטנציאלית מאין כמוה, שפוגעת בזכויות יסוד של המשתמש לצנעת חייו, ולפרטיותו", טוענת התובעת. לדבריה, אפל לא עידכנה את המשתמשים שהמכשיר שלהם עוקב אחרי מקום הימצאותם, ולא קיבלה את הרשאתם לעקוב אחריהם. לכן, היא מבקשת לייצג את כלל משתמשי האייפון בישראל שנאמדים לפי התביעה ב-650 אלף איש מאז 2007 ועד לסוף 2010 מכרה אפל יותר מ-73 מכשירי אייפון בעולם וכ-20 מיליון מכשירי אייפד.

מחברת iDigital לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully