וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תבנו על הדולר

דפנה פפר

28.4.2011 / 9:45

הדולר מפגין חולשה ולפי דפנה פפר, סביר כי ימשיך לרדת. לדעתה, בנק ישראל לא יוכל להמשיך לרכוש מיליארדי דולרים ללא גבול והשקל ימשיך להתחזק. תחזית קודרת

במהלך חול המועד פסח נשק הדולר לרמה של 3.40 שקל ולמרות החופשה הכללית במשק שמענו את זעקות היצואנים על קריסת הדולר. מעבר לציפיות מנאומו של בן ברננקי, שהבהיר אתמול את התנהגות הפדרל רזרב לגבי הריבית ותוכנית רכישות האג"ח ( QE2) בחודשים הקרובים, מתמקדות הציפיות גם בהתנהגות בנק ישראל במסחר בדולר. כלכלנים מעריכים שהנגיד סטנלי פישר ימשיך לרכוש מאות מיליוני דולרים ולמתן תנודות חדות בשערו. ברננקי הודיע שהריבית הדולרית תשאר אפסית עוד זמן רב דבר שיתרום לחולשת הדולר.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר בהגשת דוח בנק ישראל השנתי לשר האוצר, מרץ 2011. מגד גוזני
לא יכול לרכוש ללא גבול. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר/מגד גוזני

פערי הריבית יצמחו

הציפיות מבנק ישראל מתעלמות מנתון בולט בחודשים האחרונים: הדולר מפגין חולשה מול מרבית המטבעות המרכזיים בעולם. בפסח הגיע הדולר לשפל של 40 שנה מול הפרנק השוויצרי עד לרמה של 0.8824 פרנק לדולר. מול הדולר האוסטרלי הגיע הדולר האמריקאי לרמה של 1.075 דולר לדולר אוסטרלי. לעומת היין היפני, מטבע של מדינה ששקועה בצרות צרורות של רדיואקטיביות משתוללת ותעשיה פגומה, ירד הדולר בפסח לרמה של 81.73 יין בלבד. רק לפני שנתיים הדולר נסחר ברמה גבוהה של כ- 20% מרמתו הנוכחית מול הפרנק היין והדולר האוסטרלי. נתון שממחיש את חולשת המטבע האמריקאי שהולכת ומחריפה.

ריבית בנק ישראל נותרה כידוע על 3% החודש. הריבית על הדולר נשארה ותשאר עוד חודשים על- 0.25%. פער הריבית מקשה על התחזקות עתידית של הדולר ומהווה גורם משפיע על העליות החדות שאנו רואים במחירי המתכות בראשות זהב והכסף.

במהלך שנת 2011 בנק ישראל ימשיך להעלות, בזהירות ובאיפוק, את הריבית בארץ ופער הריביות מול הדולר רק ילך ויגדל לרמות של 3.75% עד 4,25% ואולי אף יותר. אין כלכלן או פרשן אחד בשווקים שצופה כי ברננקי מנגד יעלה את הריבית האפסית.

לכל היותר אפשרי צמצום מוניטרי הדרגתי שהשפעתו על הדולר צפויה להיות מינורית בשלב ראשון. התאוששות מובהקת של הכלכלה האמריקאית יכולה להימשך עוד כשנה ולכן מדיניות ריבית אפסית לא צפויה להשתנות במהלך 2011.

פעם לפני כעשור, הדולר נחשב למטבע מקלט מחוסר יציבות עולמית בטחונית. כיום גם חשיבה זו הולכת ונמוגה. המקלט נמצא במתכות ואנו רואים זאת כאמור במחירי הכסף והזהב. אפילו האירו שעבר טלטלות קשות בשנתיים החולפות והסדרי חוב עצומים ביוון, אירלנד, פורטוגל הגיע לרמת שיא ב- 18 חודש של 1.46 אירו לדולר. קיצורו של עניין שהדולר כבר מזמן אינו מקלט גם כשהמזרח התיכון בוער.

בן ברננקי. רויטרס
לא יחזק את הדולר השנה. נגיד הבנק הפדרלי בארה"ב, בן ברננקי/רויטרס

השקל ימשיך להתחזק

קשה לראות לפיכך מהיכן תבוא ישועת הדולר בטווח הקרוב ולכן התחזקות השקל אמורה להמשך. פה ושם, על גבול 3.40 תיתכן הפגנת " עוצמה" והדולר יעלה פתאום ל- 3.42, מדובר בסיבובי סרק.

הסיבות לשינוי מגמה במסחר ימצאו בשפע, כנראה, בעוד כשנה. הריבית על הדולר תתחיל לעלות, הכלכלה האמריקאית שמשדרת כבר סימני התאוששות תפגין עוצמה. לפדרל רזרב תהיה הזדמנות הדרגתית להפסיק להפציץ בנזילות את המערכת המוניטרית בכסף זול ולשנות דפוסי פעילות. בחשיבה. סביר שבסיטואציה זו, בעוד כשנה, הדולר יתחיל להתחזק מול המטבעות המרכזיים וכמובן מול השקל כאשר פערי הריבית יצטמצמו.

פישר מחזיק כיום בקופה כ- 75 מיליארד דולר שחלקם נרכשו במטרה למתן את קריסת הדולר. לפישר אין יכולת להמשיך לרכוש דולרים ללא גבול וגם " קולות העידוד" של התעשיינים לא מקילים על הרכישות. קצת קשה להיות קוסם כלכלי שמנסה מצד אחד למתן את האינפלציה באמצעות מכשיר הריבית ובו בזמן לשמור על שער חליפין סביר. שני מהלכים שלא פועלים במשולב בכלכלה. בהקשר לאינפלציה לא טרחנו לאזכר את מחירי הנדל"ן הנוסקים שהריבית מתקשה למתן. אותה ריבית שמחלישה את הדולר. נמנע מציטוט סוחרים שסבורים כי עכשיו אידיאלי לנצל את חולשת הדולר ולרוכשו כהשקעה.אותם סוחרים חשבו כך גם ב-3.80 שקל לדולר...

אל תתפתו להחזיק נכסים דולריים בחודשים הקרובים. הדולר ימשיך להפגין חולשה ואו טו טו הוא יגרד מלמעלה ולמטה את 3.35 שקל ואח"כ גם את 3.25 שקל. החכם בעת הזו יתרחק מהדולר וידבק בהשקעות אלטרנטיביות בשנה הקרובה וכאלה יש בשפע. הגדלת ההשקעה באג"ח, מניות, פיקדונות, מטבעות אחרים נותני ריבית כולל בשקל יניבו יותר מהדולר.


*ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully