וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הריכוזיות מגיעה ללשכת ראש הממשלה

28.4.2011 / 17:45

קבוצת אילי ההון של המשק הישראלי, יגיעו ללשכתו של ראש הממשלה לשימוע מיוחד בנושא הריכוזיות, שם הם עשויית להידרש לבחור את הנכסים אותם הם מעוניינים לשמור

ועדת הריכוזיות הממשלתית תערוך היום בערב שימוע ראשון לאיילי הון בלשכת ראש הממשלה בתל אביב, שבו יציגו בעלי ההון את עמדותיהם בסוגיות בהן דנה הוועדה. לשימוע מיודעים להגיע: מוזי ורטהיים, בעל השליטה בבנק מזרחי טפחות , קוקה קולה ישראל וזכיינית ערוץ 2, קשת. בינו צדיק, בעל השליטה בקבוצת הבנק הבינלאומי וחברת פז . את קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, המחזיקה בחברות כמו סלקום , מעריב וכלל ביטוח, ייצגו בדיון עמי אראל, מנכ"ל דיסקונט השקעות , אייל סולגניק, משנה למנכ''ל ומנהל הכספים של אי.די.בי אחזקות , וחיים גבריאלי. כמו כן מיועדים להגיע נציגים של יצחק תשובה.

כל בעלי ההון שיגיעו היום למפגש עם הועדה עשויים להידרש להפריד בין נכסיהם הפיננסיים לנכסיהם הריאליים - ולבחור באיזה סוג נכסים ברצונם להמשיך להחזיק.

ועדת הריכוזיות, בראשותם של אייל גבאי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, וחיים שני מנכ"ל משרד האוצר, הוקמה ב-13 באוקטובר 2010 על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר דיון שנערך בהשתתפות שר האוצר יובל שטייניץ, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ויו"ר רשות ניירות ערך זוהר גושן. הוועדה בוחנת כמה סוגיות עיקריות וביניהן: האחזקות הצולבות של הטייקונים במשק בחברות אחזקה פיננסיות וריאליות, מבנה השליטה הפירמידיאלי הנפוץ בכמה מחברות האחזקות, וכן להתייחס לסוגיית אחזקות בעלי הון בחברות תקשורת.

מסקנותיה והמלצותיה של הוועדה צפויות להתפרסם בתחילת יולי 2011

בחודש שעבר פירסם בנק ישראל את הדו"ח השנתי שלו ובו כלל התייחסות מיוחדת לריכוזיות במשק הישראלי ולסכנות שנובעות מכך. הבנק קבע כי המשק סובל מריכוזיות גדולה של המגזר העסקי הן בתחום הריאלי והן בתחום הפיננסי. "הריכוזיות הגדולה מגדילה את הסיכון המערכתי במערכת הפיננסית שכן אותן קבוצות שליטה הן קבוצות הסיכון הגדולות ביותר של הבנקים וקריסה של אחת מהן עלולה לזעזע את המערכת הבנקאית", כותבים בדו"ח.

שר האוצר יובל שטייניץ התייחס לנושא בראיון ל-TheMarker באחרונה ואמר כי "עמדתי היא שיש לנו בעיה של ריכוזיות. הריכוזיות פוגעת פחות בצרכן ויותר במשק עצמו - הפגיעה של הגופים הגדולים בחברות הבינוניות והקטנות, המתקשות לעמוד בתחרות. זו פגיעה במשחק ההוגן במשק". שטייניץ אמר כי אין פתרונות קסם והזהיר מפני עודף רגולציה בנושא, אך סיפר כי אחד הדברים שנבחנים הוא מס על דיבידנדים בין חברות בנות לחברות האם שלהן, כדי להפחית את הכדאיות של חברות אחזקה.

הוועדה אמורה היתה להגיש את מסקנותיה לראש הממשלה תוך 4 חודשים אך לא עמדה בלוחות הזמנים שנקבעו לה, וכעת היא צפויה לסיים את עבודה עד יולי. חוץ משני יושבי הראש, חברים נוספים בוועדה הם הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, המפקח על הביטוח במשרד האוצר עודד שריג, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר אודי ניסן, ראש מחלקת המחקר בבנק ישראל קרנית פלוג, ראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים אבי ליכט. מלבדם חברים בה יו"ר רשות ניירות ערך זוהר גושן והמפקח על הבנקים לשעבר רוני חזקיהו. לשניהם עוד לא מונו מחליפים בוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully