וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר שוקל לאסור על קרנות לרכוש בתי השקעות

נועם בר

2.5.2011 / 8:48

אנשי האוצר בוחנים אם לאסור על קרנות להחזיק בגופים מוסדיים, כמו חברות ביטוח ובתי השקעות. איסור מסוג זה יקשה על ביצוע עסקות בשוק ההון, כמו רכישת כלל ביטוח בידי פרמירה

במשרד האוצר בוחנים אם לאסור על קרנות השקעה וקרנות גידור להחזיק בגופים מוסדיים, כמו חברות ביטוח ובתי השקעות. צוות שהוקם בחודשים האחרונים באגף הפיקוח על שוק ההון שבמשרד האוצר, בראשות הילה בן חיים, סגנית בכירה לממונה על שוק ההון, בוחן את הכללים של מבנה אחזקות השליטה בגופים מוסדיים. אחת הסוגיות המרכזיות הנבדקות היא אם אחזקה של קרן השקעות בגוף מוסדי מסכנת את יציבותו.

בדרך כלל, קרנות השקעה שמגלות עניין ברכישת גוף מוסדי בישראל, פונות למפקח על הביטוח עוד לפני הכניסה לתהליך הבדיקה שכרוך במשאבים רבים. נכון להיום, אין מניעה לקרנות השקעה לרכוש גוף מוסדי. זאת כשלאחר בדיקה ספציפית לגבי הקרן המתעניינת, היא מקבלת מהאוצר אור ירוק להיכנס לתהליך של בדיקה לקראת הרכישה.

עם השלמת המגעים בין הקרן לגוף המוכר, מבצע האוצר בדיקה מקיפה יותר לגבי הקרן, הגופים שעומדים מאחוריה והאנשים המנהלים אותה, ומחליט באורח סופי אם לתת אישור או לא לכך שהקרן תחזיק לבסוף בגוף המוסדי.

אלא שעל רקע ריבוי הקרנות הזרות שמגלות עניין בשוק ההון הישראלי, בוחנים כעת באוצר את הנושא מחדש. באוצר מוטרדים מהלחץ שיש על קרן השקעות להשיג תוצאות בזמן קצר. בדרך כלל קרן השקעות מחזיקה בנכס שרכשה תקופת זמן קצרה יחסית של עד שבע שנים, שבמהלכה היא חותרת להשביח את הנכס לקראת מכירתו הלאה לגוף אחר.

הזמן המוגבל שעומד בפני הקרן יכול להיות מניע ללקיחת סיכונים גדולים שעלולים לפגוע בלקוחות. הלחץ שיש על קרנות השקעה להביא תוצאות בזמן קצר עלול לסבך אותן גם בהשקעות אחרות שישליכו על העוצמה שיש מאחורי הגוף המוסדי.

איסור של האוצר על קרנות השקעה לרכוש חברות ביטוח ובתי השקעות בישראל יקשה על ביצוע עסקות בשוק ההון. כיום נמצאת פרמירה במגעים עם אי.די.בי לרכישת כלל ביטוח. לפני פחות מחצי שנה רכשה איפקס את פסגות לפי שווי של 2.75 מיליארד שקל. קודם לכן רכשה BRM את דש איפקס. אלא ש-BRM שונה במבנה שלה מקרנות השקעה רגילות ואינה פועלת לטווחי זמן קצרים, כך שסביר שהגבלות שיטיל האוצר על קרנות השקעה לא יחולו על קרנות מסוגה.

הגבלות על קרנות השקעה וקרנות גידור פחות נפוצות בעולם, אך יש הגבלה כזו על אחזקה בבנקים. כך, ב-2007 התעניינה סרברוס ברכישת לאומי. אך מכיוון שאחד הנכסים העיקריים של לאומי הוא לאומי ניו יורק, ובארה"ב הרגולטור אוסר על קרן גידור להיות בעלת שליטה בבנק - נדרש לאומי למכור את לאומי ניו יורק.

מהאוצר נמסר כי העניין נמצא בדיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully