וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבלות במשכנתאות? לא לתושבי חוץ

4.5.2011 / 21:55

הנגיד הבטיח לשקול להחריג את הזוגות הצעירים מההגבלות שהחיל על משכנתאות בריבית משתנה, אולם במקום זאת מי שכן הוחרג במפתיע מהגבלות בנק ישראל הם תושבי החוץ

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, התבקש על ידי ועדת הכספים בישיבתה אתמול (שלישי) להחריג את הזוגות הצעירים מההגבלות שהחיל על משכנתאות בריבית משתנה. פישר אמר בסיכום הישיבה שישקול לעשות זאת, אולם מנוסח הקבע של ההוראות שפורסם היום עולה כי הזוגות הצעירים הישראלים לא הוחרגו מההוראות.

מי שכן הוחרג באופן מפתיע מהגבלות בנק ישראל הם תושבי החוץ. בהוראות בנק ישראל נכתב כי תושבי חוץ יוכלו לקבל הלוואות לדיור בריבית משתנה במטבע חוץ גם בשיעור הגבוה מ-33%, בתנאי שסך כל ההלוואות שייתן התאגיד הבנקאי לא יעלה על 33%. תנאי זה, אומרים היום במערכת הבנקאית, יכול להרע את מצבם של הלווים הישראלים עוד יותר, שכן לבנקים יהיה תמריץ לתת להם הלוואות בריבית משתנה בשיעור נמוך אף יותר מ-33% כדי שיתאפשר להם לתת לתושבי חוץ הלוואה בריבית משתנה בשיעורים גבוהים.

משמעות ההוראה החדשה היא שרק מי שברשותו דרכון זר ופתח חשבון כתושב חוץ, יוחרג מהמגבלות החדשות ויוכל לקחת משכנתא שהחלק צמוד המט"ח שבה גבוה מ-33%. הלוואה בריבית משתנה צמודת מט"ח מתבססת על ריבית הלייבור, אשר נקבעת בלונדון ועומדת נכון להיום ברמה נמוכה במיוחד של 0.5%.

משכנתא בריבית משתנה צמודת מט"ח חשופה לשני סיכונים עיקריים. האחד, עליית ריבית הלייבור והשני חשיפה לעלייה בשער המט"ח. ההערכות בשוק היום היא כי הסיכון במסלול זה מתמתן מכמה סיבות. ראשית, הפדרל ריזרב בארה"ב אותת לאחרונה כי הריבית בארה"ב לא תעלה בקרוב וההערכות בשוק הן כי תחילת מהלך של העלאת ריבית צפוי רק באמצע 2012. שנית, בכל הקשור לשערי המט"ח, יתרות המט"ח הענקיות שרכש בנק ישראל בשנתיים האחרונות מהוות מעין ביטוח מפני התחזקות שער הדולר ושערי החליפין האחרים.

טיוטת ההוראה של ההגבלות החדשות של בנק ישראל פורסמה ביום רביעי האחרון ובה נקבע כי שיעור ההלוואה בריבית משתנה מתוך כלל המשכנתא לא יעלה על 33%. ביום שני התכנסה הוועדה המייעצת של בנק ישראל ואישרה כמה שינויים בטיוטת ההוראה, בין השאר את החרגת תושבי החוץ ממנה. כמו כן, הוחרגו הלוואות גישור שתקופת הפירעון שלהן היא עד שלוש שנים והלוואות של עד 100 אלף שקל.

בבנק ישראל ביקשו להדגיש כי "מטרת ההוראה היא הגנה על ציבור לוקחי ההלוואות לדיור מפני שינויים עתידיים בריבית. בכך מפחיתה את הסיכון עבור הלווים והמלווים". בנוגע להחרגת תושבי חוץ מוסיפים בבנק כי "כיוון שכמעט אין מקורות להלוואות במט"ח בריבית קבועה לזמן הארוך, החלת ההוראה על תושבי חוץ באופן גורף תאלץ אותם לקחת הלוואות שקליות בריבית קבועה, ובכך תגביר את הסיכון שלהם בשל חשיפתם לסיכוני מטבע, זאת בניגוד למטרת ההוראה שנועדה, כאמור, להפחית את הסיכון".

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, מסר בתגובה כי טרם ראה את התקנות עצמן אך "אם יש אפשרות טכנית ומעשית להפריד או להחריג אוכלוסיות שונות מהחלטת בנק ישראל, והיא איננה גורפת, הרי שיש להחריג את הזוגות הצעירים ורוכשי הדירה הראשונה". גפני אמר ל-TheMarker כי הוא "ישוחח על כך עם הנגיד ויבקש הבהרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully