וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מצרים רוצה לייקר את מחיר הגז לישראל

אבי בר-אלי

5.5.2011 / 13:40

על פי דיווחים בעיתונות המצרית יתחיל מו"מ לייקור מחיר הגז שישראל רוכשת ממצרים. קבוצת מרחב של יוסי מימן בתגובה ראשונה: "אין עילה חוזית לעדכון המחיר"

שנתיים לאחר שפתחה את הסכם הגז המסופק לישראל וייקרה את מחירו, מתכוננת מצרים לדון בעדכון נוסף למחיר.

העיתון המצרי אל-מסרי אל-יום דיווח הלילה כי החודש יחל המשא ומתן בין ממשלת מצרים וספקית הגז המצרי לישראל, חברת EMG, על מחיר הגז הטבעי שנמכר לה. מקורות במשרד הנפט המצרי אמרו לעיתון כי EMG הסכימה להתחיל בסבב נוסף של משא ומתן, בהתבסס על ההסכם המעודכן עליו חתמו הצדדים ב-2009 לפיו תותר העלאת מחיר הגז במידה ומחיר הגז הבין-לאומי שונה מעבר לרף מינימאלי מוסכם.

בתגובה לדברים אלה חרגה EMG ממדיניותה התקשורתית עד כה, ובאמצעות קבוצת מרחב שבבעלות יוסי מימן התעמתה לראשונה עם הדיווחים המצוטטים מגורמי הממשל במצרים. החברה טענה בעקבות הפרסומים כי אין כל צידוק חוזי לשינוי נוסף במחיר הגז הנמכר לה.

"ל-EMG יש יחסי עבודה טובים עם חברת הגז הלאומית המצרית. במסגרת זאת שני הצדדים מקיימים את התחייבויותיהם החוזיות, ובכלל זה לוח הזמנים והתנאים האחרים לעדכון מחירים. תנאים אלה אינם קיימים היום", נמסר מקבוצת מרחב. "מובן מאליו שאם החברה הלאומית תזמין את EMG לפגישה, EMG תכבד את הבקשה, אך אין בכך כדי לרמוז על נכונות לדון בנושא המחיר".

עוד פורסם בדיווחים כי המגעים שייפתחו בין הצדדים ישקללו את המחיר החדש שבו נקבה חברת הגז המצרית הממשלתית (Egas), באופן שיאזן בין דאגות הצדדים - אך יבטיח מחיר גז הוגן בהתאם לעליית מחירו בעולם.

מקבוצת מרחב נמסר בתגובה כי "EMG משלמת לממשלת מצרים את המחיר הגבוה ביותר מבין כל גורמי הייצוא לגז טבעי ממצרים, בין אם בצינור ובין אם בהנזלה. מחיר זה עודכן רק לפני שנתיים, ומועד עדכונו הבא טרם הגיע".

לפני כשנתיים דרשה ממשלת מצרים מ-EMG לעדכן את מחיר הגז עליו התחייבה במסגרת הסכם הזיכיון עליו חתמו הצדדים בשנת 2000, לאור התייקרות מחיר הגז הבין-לאומי בשנים שחלפו. לפי הערכות, עמד מחיר זה על 1.5 דולר למיליון BTU. בתום חודשים ארוכים של משא ומתן סיכמו הצדדים על ייקורו למחיר שנע בין 3-3.5 דולר למיליון BTU. זאת כאשר EMG מבקשת לגלגל את הייקור ללקוחותיה בישראל, ובראשם חברת החשמל.

ובנתיים - האספקה מושבתת

EMG זכתה בשנת 2001 במכרז לאספקה של עד 2.1 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי לשנה במחיר של 2.75 דולר למיליון BTU. בתום משא ומתן נאלצה חברת החשמל להסכים לפני כשנה לפתיחת החוזה ולייקור מחיר הגז בכ-46% למחיר של כ-4 דולר למיליון BTU. זאת בתמורה לצמצום מנגנון ה-Take or Pay, עדכון מחיר הגז אחת ל-5 שנים, הפחתת הערבויות הבנקאיות שהעמידה חברת החשמל, הגברת הגמישות באספקה והגדלת הקנסות בגין אי-אספקה. בהמשך, ייקרה EMG גם את הגז שתספק ליזמית תחנת הכוח הפרטית דוראד בשיעור של 15%-35% למחיר שנע לפי הערכות בין 4.7-5.5 דולר למיליון BTU.

דיווח אל-מסרי אל-יום מציין בנוסף כי במסגרת ההסכם הועלה מחיר הגז שאותו מוכרת מצרים ל-EMG ל-3.6 דולר למיליון BTU - אף שבישראל מעריכים כי המחיר החדש נע בין 3-3.5 דולר. כמו כן מציינים בעיתון כי מרווח השיווק של EMG בין מחיר רכישת הגז המצרי לבין מחיר מכירתו בישראל עומד על 1.5 דולר למיליון BTU.

לפי הדיווח במצרים, בשנתיים האחרונות ייצאה מצרים לישראל גז טבעי בנפח כולל של 2.1 מיליארד מ"ק (BCM), אשר הניב למדינה הכנסות בסך 225-250 מיליון דולר. על פי מקורות מצרים תתעקש על הכפלת הכנסותיה מייצוא הגז לישראל בהתאם למחיר הגז המוזרם בצינורות לשוק האירופי, ואינו נופל מ-5 דולר למיליון BTU (לאחר ניכוי עלויות העברה, הפצה ומרווחי שיווק).

מקבוצת מרחב נמסר בתגובה כי "מחיר הגז החדש הוחל רטרואקטיבית מטיפת הגז הראשונה שזרמה לישראל ב-2008, ולפיכך ממשלת מצרים נהנתה מהכנסה גבוהה על ייצוא הגז לישראל מהרגע הראשון. מעבר לכך, לEMG אין עניין לקיים את ההתדיינות עם החברה הלאומית באמצעי התקשורת".

אספקת הגז ממצרים לישראל מושבתת עדיין בעקבות פיצוץ שני בצנרת הולכת הגז בסיני. שר התשתיות עוזי לנדאו הגיב בנושא בשבוע שעבר, ואמר: "אני לא מוצא שום סיבה ושום צידוק לפתיחה מחודשת של ההסכם עם מצרים - ולכן הוא לא יפתח".

"ישראל משלמת למצרים עבור הגז הטבעי מחיר כפול מזה שמשלמות לה ירדן, סוריה או לבנון. זהו המחיר הגבוה ביותר המשולם עבור גז המיוצא ממצרים - והוא גבוה בלמעלה מ-50% מן המחיר שגובה קטאר למשל עבור הגז המיוצא משטחה", הוסיף לנדאו. "מעבר לכך, הסכם הגז בין המדינות נפתח לפני כשנה והמחיר שמקבלת מצרים הועלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully