וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס סלב: האם רשות המסים מסמנת ידוענים?

אופק עיני

8.5.2011 / 14:20

פרקליטי הידוענים מתלוננים על שיתוף פעולה אסור של אנשי רשות המסים עם התקשורת, בימוי סצנות מעצר והפרת הוראות. ברשות המסים מבהירים: הכל בהתאם לנהלים. האמנם?

הסיטואציה מוכרת לכולנו: השעה 20:00 בערב, הטלוויזיה נדלקת על הערוץ הנבחר, ויונית, מיקי או יעקב מקריאים את כותרות המהדורה המרכזית. אחת לכמה שבועות, בין עניין מדיני להעלאת מחירי הדלק, מופיעה כותרת "עסיסית":

"הזמר/השחקן/שחקן הכדורגל X נעצר בחשד להעלמת מס. במס הכנסה טוענים: X העלים מיליוני/מאות אלפי שקלים לאורך מספר שנים".

פרצופו של הידוען מרוח על גבי המרקע כשהוא באחד מהימים הגרועים בחייו. זווית הצילום בד"כ אינה אידיאלית, וזאת בשל כמות הצלמים האדירה שהגיעה לתעד את הידוען התורן תחת כותלי בית המשפט, כאשר צלם אחד מפריע למשנהו לתפוס את עיניו הבורקות מדמעות והמסנוורות מההבזקים הרבים של הידוען.

לאדם הפשוט נדמה, כי פעילותה של מחלקת החקירות של רשות המסים מתעסקת אך ורק בניהול מצוד אחר ידוענים מתחומים שונים, כאשר כל פעם עוברים החוקרים לתחום אחר: מבדרנים, לכדורגלנים, ולטרנד האחרון: זמרים ים-תיכוניים. בוואלה! עסקים ניסינו לבדוק את אמיתותה של ההנחה, את השימוש שעושה רשות המסים בידוענים לצורך יצירת הרתעה ואת הלגיטימיות שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החשד שפרסמה ברשות המסים נגד אייל גולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

חטיבת החקירות של רשות המסים – ותודה למלשינון

ברשות המסים קיימות תשע יחידות חקירות ומודיעין שונות, המעסיקות כ-750 עובדים ופועלות בנפרד בפריסה ברחבי הארץ. לפי הגדרתה, מחלקת החקירות אחראית על אכיפת חוקי המסים שבטיפול הרשות, וטיפול בתיקים בהם קיים חשד לביצוע עבירות מס פליליות. איך מגיע המידע אודות עברייני מס פוטנציאליים לחטיבת החקירות? ברשות מונים מספר מקורות:

במקרים רבים, החשד הראשוני מגיע מפקידי השומה עצמם, המפקחים על התיקים במשרדי הרשות ברחבי המדינה. הפקידים בודקים חלק מהתיקים שמגיעים לידיהם, ומעבירים למחלקת החקירות את אלו שנראים חשודים. מקור נוסף ומשמעותי שמסייע רבות לחטיבת החקירות הוא מידע אנונימי.

באתר האינטרנט של רשות המסים פועל מעין "מלשינון", המאפשר לכל אדם לדווח על עבריין מס. ברשות גם מתגמלים את המדווחים, אשר יכולים לקבל תשלום על סך של עד 20% ממחיר הקנס שישולם בשל העבירה שנחשפה. עם זאת, התשלום נמסר למדווח רק כאשר ניתן פסק דין כנגד הנישום בהסתמך על המידע שהעביר ורק לאחר שהעבריין שילם את שנדרש ממנו.ברשות המסים מדווחים כי בזכות "מערכת הדיווח המקוון", בשנת 2011, נחשפו עד כה עבירות בהיקף של כ – 3 מיליארד ש"ח. זאת, לעומת עבירות בהיקף של כמיליארד וחצי ש"ח לאורך כל שנת 2010.

כדי להשלים את התמונה, משתמשים חוקרי רשות המסים גם במודיעין גלוי. רשת האינטרנט פותחת בפני יחידת המודיעין של הרשות כר לפעולה ולהשגת מידע זמין, פשוט ובחינם. זמינות המידע באינטרנט ובטלוויזיה יוצרת בעיה גדולה אף יותר לידוענים, כאשר חוקרי הרשות יכולים לדלות מידע לגבי אורח חייהם המתואר בפירוט בסדרות שונות ולגבי הופעותיהם השונות באמצעות מספר קליקים.

"שיתוף פעולה אסור ולא חוקי עם התקשורת"

האם ברשות המסים באמת מתמקדים בידוענים? ברשות מבהירים שהתשובה שלילית, ומעידים שתיקי הידוענים מהווים "אחוז מזערי בלבד" מתוך כ-600-700 תיקי חקר שמייצרת חטיבת החקירות בשנה. באופן מפתיע למדי, גם פרקליטיהם של הידוענים מסכימים עם הקביעה.

"רשות המסים לא שמה למטרה מפורסמים”, קובע נחרצות עו”ד חיים לוי, המייצג את הזמר קובי פרץ, בין היתר בעניין העלמות המס בהן הוא נחשד. "הרשות פועלת לפי תוכניות עבודה שנתיות שמבוססות בין היתר על אכיפה לפי מגזרים או ענפים”, מסביר לוי. "במקרים ספציפיים כשמדובר בענפים מתוקשרים יותר הנישומים הם ידוענים”.

גם עו"ד עמית בר-טוב, המייצג את השחקן יהודה ברקן, מסכים לקביעה. “חוקרי רשות המיסים לא שמים לעצמם כמטרה לחפש ידוענים”, הבהיר. "יחד עם זאת, כאשר אותם ידוענים נלכדים ברשת חוקרי רשות המיסים, אז ניתן לומר, באופן חד משמעי, כי הם מקבלים יחס מפלה לעומת נישומים פחות מפורסמים. זה לא סוד כי החוקרים מנצלים את המצב ודואגים לפרסם את דבר המעצר בכלי התקשורת וזאת בכדי ליצור הרתעה ופרסומת עצמית”.

בר-טוב מתאר התנהלות בעייתית מצד חוקרי רשות המסים, הכוללת בין היתר פרסום חומרים אסורים ותיאום מתמשך מול אמצעי התקשורת. "כידוע בהתאם לפקודת מס הכנסה אסור למסור ידיעות שלא לצורך הפקודה, שכן מדובר בעבירה פלילית. לכאורה נראה כי חוקרי רשות המיסים מעבירים ידיעות, לדוברות רשות המיסים, וזאת האחרונה מתאמת ומפיצה ידיעות לאמצעי התקשורת השונים. לדעתי, מדובר בהפרה חד משמעית של הפקודה שכן הפקודה לא מבחינה בין חוקרי המס לדוברי רשות המיסים”.

"ברור שנעשה עוול לאותם ידוענים”, ממשיך בר-טוב. "חקירה זה לא פיקניק והידוענים כמו כל נחקר אחר, מצויים תחת לחץ נפשי קשה. דווקא במצב זה, חוקרי רשות המסים מנצלים את העובדה שמדובר בידוענים ומענישים אותם 'ענישה מוקדמת'. נתקלתי בלא מעט מקרים בהם הפרסומים היו גם מעוותים”.

עו"ד ג'ק בלנגה, המתמחה בדיני מיסים, טוען אף הוא ליחס מפלה מצד רשות המסים כאשר מדובר בידוענים. "רשות המיסים מעדיפה באופן מובהק חקירה ופרסום של העלמת מס של סלב שקיים ספק בכלל אם הייתה בה העלמה ובסכומים שספק חייבים במס לעומת חקירה של העלמות מהותיות של אנשים אנונימיים אשר אין לתקשורת עניין בסיקור שלהן", תיאר.

הפרה חריפה של הנחיות היועמ"ש

הבעייתיות בפרסומים מחקירות לא נעלמה גם מעינו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר ושופט ביהמ"ש העליון דהיום, אליקים רובינשטיין, אשר פירסם בשנת 2003 הנחיות לרשויות האכיפה השונות בענין פרסומים מחקירות. בין היתר, קובעות ההנחיות הללו כי אין ליזום השתתפות גורמי תקשורת בחקירות ובחיפושים, אין להרשות נוכחות עיתונאים בתוך בניין בו מתנהלת חקירה, וכי גם במקרה בו מתחייב ביצוע מעצר, יש להימנע מפעולות ראוותניות. לפי דבריהם של עורכי הדין של הידוענים, נראה כי ברשות המסים לוקחים את הנחיות היועץ אפילו לא כהמלצה.

"באחד התיקים נדהמתי כאשר הסתבר שחוקרי הרשות שיתפו פעולה עם אחד מערוצי הטלוויזיה, ובעת שהחשוד נחקר במשרדי החקירות, הופק קטע ששודר עוד באותו ערב עם פרטי החקירה", מספר עו"ד בר-טוב. "ברור שללקוח נגרם נזק עצום, כבר למחרת השידור, אף לקוח לא רצה לקבל את שירותיו והעסק נסגר". בר טוב מוסיף כי "גם בתיק של יהודה ברקן פורסמו באמצעי התקשורת קטעים מתוך החקירות. ברור שהחומרים לא הגיעו מהצד של יהודה ברקן שכן כנחקר לא היו בידו חומרי החקירה, אשר מועברים לנאשם רק לאחר הגשת כתב אישום ו/או שימוע".

מלבד הדלפות מחקירות, מספרים עורכי הדין גם על מבצעי מעצר ידוענים המתואמים ומבוימים מול העיתונאים. "זכור לי באחד התיקים, כי קבעתי עם חוקרי רשות המיסים בבית המשפט בשעה מסוימת", נזכר בר-טוב. "הגעתי בשעה המוסכמת ולא מצאתי זכר לחוקרים וללקוח שלי , בדיעבד הסתבר לי כי החוקרים חיכו לתקשורת שבוששה לבוא".

הסיבה: יצירת הרתעה

כלל עורכי הדין המוזכרים בכתבה טוענים שפנו אל רשות המסים בעקבות ההפרות, אך לא זכו לכל מענה. במענה לשאלותינו, הכחישו ברשות המיסים את הטענות נגדם. "הרשות מייצרת מאות תיקי חקר בשנה, שחלקם לא רואים אור באמצעי התקשורת, משיקוליהם הם", אומרים שם. "מטבע הדברים, כשמדובר בידוען החשוד בהעלמת מס, התקשורת מסקרת בהרחבה את המקרה".

עם זאת, גם ברשות מבהירים את החשיבות בפרסום מקרי מעצר. "באשר לפרסום חקירות בתקשורת, ברור שככל שהחקירה זוכה לחשיפה תקשורתית וככל שהתקשורת מגיעה לקהל רחב יותר ובפרט למעלימי המס, כך מערך ההרתעה של הרשות אפקטיבי יותר. לשם השגת ההתרעה, מתפקידה של יחידת הדוברות ברשות לפרסם דבר חקירות שמתנהלות ברשות. אין לרשות המסים מדיניות או התנהלות שונה בכל הנוגע לפרסום מעצרים של דמויות ידועות. כעקרון, הרשות מודיעה לתקשורת על חקירה מתנהלת או מעצר רק מתוקף הפומביות של מקרים שהובאו להליך משפטי ובשים לב להוראות היועץ המשפטי לממשלה בעניין".

עו"ד בלנגה חולק על תשובת הרשות, ומבהיר את האינטרס לפרסום המעצרים. "לרשות המיסים אין כל עניין בידוענים עצמם”, הוא אומר, "רשות המיסים רוצה להשיג הרתעה ולגרום לכל אזרחי המדינה לחשוש מחקירת רשות המס. על מנת להביא לידיעת הציבור את פעילותה החקירתית של הרשות וההשלכות הפליליות של העלמות מס כולל מעצרים ארוכים ומאסר ממושך בפועל הרשות מנצלת כל חקירה של ידוען ליצור פרסום מקיף מרתיע”.

לטענת בלנגה, השימוש שעושה רשות המסים בידוענים מביא תוצאות. "בשנים האחרונות ובעקבות החקירות הרבות שהתפרסמו, מתחילות לחדור לתודעת הציבור ההשלכות הצפויות בעקבות העלמת מס הכרוכה במעצרים ומאסרים ממושכים”, הסביר. "רשות המיסים דואגת לתלות ולמסגר את כל הפרסומים בכלי התקשורת את המעצרים והחקירות של הסלבים כדי להפחיד את הנחקרים ולהראות להם שידה של הרשות מגיעה לכל מקום. אין ספק כי כל מעצר וחקירה המתפרסמים בתקשורת גורמים ליותר אנשים להיות בפחד מהרשות להיתפס על העלמות מס ולאורך זמן אין ספק שאכיפה מתוקשרת תגרום להרתעה יותר גדולה והפחד מהתוצאות של העלמת המס יקטין את התופעה באופן מהותי".

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "חטיבת החקירות של רשות המסים הפכה בשנים האחרונות לציר מרכזי בכל הקשור למאבק בפשיעה הכלכלית, בכלל זה ארגוני פשיעה, עבירות מס אגרסיביות, העלמות מס בהיקפים גדולים, הפצת חשבוניות מס פיקטיביות, הברחות ענק והלבנת הון.

נבהיר כי תיקי ידוענים מהווים אחוז מזערי בלבד מתיקי החקר המתנהלים ברשות, שכן הרשות מייצרת מאות תיקי חקר בשנה, שחלקם לא רואים אור באמצעי התקשורת, משיקוליהם הם. מטבע הדברים, כשמדובר בידוען החשוד בהעלמת מס, התקשורת מסקרת בהרחבה את המקרה.

באשר לחשיבות ההרתעה, רשות המסים אמונה על גביית המסים והינה "הספקית" העיקרית של הכנסות המדינה ממסים, אותם מסים המופנים בסופו של יום לטובת אזרחי מדינה ישראל. לפיכך, יכולת ההרתעה המוטלת על כתפי חוקרי הרשות הינה כבדת משקל, כיוון שברור, שלא ניתן להגיע לכל אזרח החשוד שמעלים מס.

כאמור, חקירות מתנהלות נגד חשודים בהעלמת מס. ככל שהעבירות גדולות ומורכבות יותר, הפוטנציאל למיצוי הדין, מטעמים ברורים, גדול יותר. יצוין כי באשר לתיקים בהם פוטנציאל המס נמוך יותר, החקירות מתבצעות לעיתים במשרדים האזרחיים. כך גם באשר לידוענים החשודים כמעלימי מס.

ככלל, הדלפת חקירה הינה עבירת משמעתית, שלא לדבר על שיבוש הליכי חקירה. עובד המדליף דבר חקירה עלול לאבד את מקום עבודתו. וככל שמתבקשת בדיקה של רשות המסים בחשד להדלפה מתוך רשות המסים, הנושא נבדק ובמידת הצורך אף ננקטים הליכים משמעתיים נגד אותו עובד. למיטב ידיעתנו, ברוב המכריע של המקרים, ההדלפה אינה מאנשי רשות המסים אלא מבעלי עניין.

אין התייחסות של בית המשפט לידוענים וכפי שאמרנו, החקירות אינן של ידוענים אלא של חשודים בהעלמת מס וככל ששמו של חשוד בהעלמת מס ידוע ומוכר יותר התקשורת מסקרת בהרחבה את החקירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully