וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלה באירן מאיימת על אחמדינג'ד

דפנה מאור

9.5.2011 / 8:50

האם דווקא בעיות כלכליות הן שיביאו לנפילת אחמדינג'אד? מבט לעבר האינפלציה וקיצוץ הסובסידיות שמערערים את מעמדו של נשיא אירן ועוזרים לעלי חמינאי לאיים בהדחתו

לטלטלה בצמרת השלטון באירן המתרחשת בימים אלה, שבה המנהיג העליון, עלי חמינאי, מאיים להדיח מתפקידו את הנשיא מחמוד אחמדינג'אד, תורם גם מצבה הכלכלי הרעוע של המדינה. חמינאי עשוי להאשים את אחמדינג'ד במהלכים כלכליים לא פופולריים, כמו צמצום הסובסידיות הממשלתיות.

בסוף השבוע דיווחו אתרים באירן כי חמינאי דרש מאחמדינג'אד לבטל את פיטורי שר המודיעין הידר מוסלאי, או להתפטר בעצמו. פיטורי השר, לפני שבועיים, עוררו מחלוקת קשה בין המנהיג העליון לבין הנשיא, המנסה לפי הערכות לבסס את כוחו בשלטון לקראת פרישתו המתוכננת בעוד שנתיים. המחלוקת בין השניים היא מחלוקת פוליטית בטבעה, אולם פרשנים מעריכים כי חמינאי ישמח לנצל את הקשיים הכלכליים כנגד אחמדינג'ד, ולתלות בו את האשמה.

בעקבות הסנקציות הבינלאומיות שפגעו בכלכלת החליטה ממשלת איראן לצמצם, החל בדצמבר 2010, סובסידיות על דלק, חשמל ומוצרי יסוד בתוכנית לחמש שנים. היקף הסובסידיות הכולל הוערך ב-30 מיליארד דולר בשנה, אם כי ממשלת אירן טוענת כי שילמה 100 מיליארד דולר בשנה, וכי אינה יכולה לעמוד בנטל כלכלי זה.

לתוכנית הסובסידיות, אמר אחמדינג'ד בסוף אפריל, תהיה השפעה חיובית שתחולל שינוי ייסודי בכלכלה בעתיד הקרוב, ועל כל 75 מיליון אזרחי איראן לתרום לרווחתה הפיננסית של המדינה, בין היתר בשל הקטנת צריכת הדלק והלחם. כדי לפצות את האזרחים מעוטי ההכנסה על קיצוץ הסובסידיות, מקבלות משפחות תשלומים היישר לחשבונות הבנק שלהן - כ-40 דולר לחודש. בנוסף, העלתה איראן במארס את שכר המינימום לעובדים בערים ל-350 דולר לחודש. כשליש מעובדי הערים משתכרים שכר מינימום, ובכפרים השכר נמוך יותר.

זינוק של 25% במחיר הלחם

לפני שבועיים הועלה מחיר הלחם באירן ב-25% ל-5,000 ריאל (50 סנט אמריקאי). מחיר הדלק הועלה מ-1,000 ריאל (10 סנט אמריקאי) לליטר על הקצבה של 60 ליטר דלק לחודש בדצמבר, ל-4,000 ריאל לליטר עבור 50 ליטר ראשונים ו-7,000 ריאל עבור כל ליטר נוסף. הפחתת צריכת הדלק תחסוך למדינה 15 מיליארד דולר, לפי הערכות משרד הכלכלה. הזינוק במחירי הדלק והמים פגע בחקלאים המגדלים תפוזים ופירות אחרים.

בהתאם לתחזיות עלתה האינפלציה באירן בעקבות קיצוץ הסובסידיות. מרמה של 8.8% באוגוסט 2010 - הנמוכה ביותר זה 25 שנה - עלתה האינפלציה ל-14% בחודש האחרון, לפי הנתונים הרשמיים.

לפי הערכות האינפלציה בפועל כפולה מכך, והיא עשויה להתחמם בשל הגדלת אמצעי התשלום במחזור בשל המרת הסובסידיות במזומנים ישירות למשפחות והגדלת האשראי שמתירה הממשלה לתת לצרכנים.

התחממות האינפלציה מסכנת את כלכלת אירן, שמוגבלת גם כעת ביכולת התמרון שלה בגלל הסנקציות. בפברואר הגביל בשל כך משרד האוצר את המשיכות היומיות מבנקים ל-15 אלף דולר. לפי דיווחים, הוצפו בחודשים האחרונים בנקים בטהרן ואיספהן בלקוחות נואשים, ובמקרים מסוימים נדרשה התערבות המשטרה. בשבועות האחרונים יצאו להפגין גם עובדים ממפעלי יצור מול משרדו של אחמדינג'ד בעקבות הלנת שכרם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully