וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האצת הבנייה לא תקודם בלי תוספת תקציב"

רנית נחום-הלוי

9.5.2011 / 9:24

משרד הפנים דורש ממשרד האוצר תקציב של כ-30 מיליון שקל להפעלת הוועדות להאצת הבנייה. משרד ראש הממשלה מאיים: אם עד מחרתיים הצדדים לא יגיעו להסכם, אנו נכריע

להחלטת ראש הממשלה על הקמת ועדות תכנון ובנייה שיפעלו לאישור מואץ של תוכניות בנייה יש מחיר, 30 מיליון שקל, ועד שמשרד האוצר לא יתקצב בסכום הזה את הוועדות, הן לא יוכלו לפעול - כך אמרו אתמול גורמים במשרד הפנים.

"למשרד האוצר אין אינטרס לקדם את החלטת הממשלה, אך הוא פועל להתיש את המשרד", אומר גורם במינהל התכנון של משרד הפנים. "אין שום משמעות להחלטת הממשלה להקים ועדות משנה אם הוועדות לא מתוקצבות ולא מונו אנשי מקצוע. כיום, מבקשים מחברי הוועדה המחוזית להיות גם חברי ועדות המשנה, בלי שום תקצוב נוסף. לצורך יישום החלטת הממשלה יש למנות בכל מחוז לפחות שבעה אנשי מקצוע, שלא יהיו תלויים במחוזות. עברו יותר מחודשיים מאז החלטת הממשלה ולא הועבר שקל לצורך יישום ההחלטה. הזמן הוא קריטי ואם ההחלטה תמוסמס, לא רק שתוכניות בנייה לעשרות אלפי דירות ייתקעו, אלא גם זה ישים את ראש הממשלה ללעג וקלס".

בתוך כך נודע כי משרד ראש הממשלה פועל במרץ כדי לגשר בין משרד האוצר ומשרד הפנים, ואם עד לאחר יום העצמאות לא יגבשו משרד הפנים ומשרד האוצר הסכמה, במשרד ראש הממשלה מתכוונים להתערב ולהכריע.

מטיוטת הסכם המתגבשת בין ממלא מקום סגן הממונה על התקציבים באוצר, ראובן קוגן, לבין מנכ"ל משרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני, עולה כי לטובת פעילות הוועדות יש כוונה להקצות 16 תקני כוח אדם. שישה מהתקנים יוקצו ממקורות כספיים של משרד הפנים ועוד עשרה תקנים יוקצו ממקורות כספיים של משרד האוצר.

לפי הצעה זו, מחוז מרכז, העמוס ביותר, יקבל שלושה תקנים לקידום תוכניות להאצת הבנייה. מחוז תל אביב ומחוז ירושלים ייהנו משני תקנים בלבד כל אחד, ולמחוזות דרום, צפון וחיפה יתווסף תקן אחד לכל מחוז. שישה תקנים נוספים להאצת תוכניות בניין עיר יוקצו במטה מינהל התכנון של משרד הפנים.

10 מיליון שקל ליועצים מקצועיים

בנוסף מתכוון משרד האוצר להעניק למשרד הפנים תוספת בסך של 10 מיליון שקל לטובת העסקת יועצים מקצועיים במיקור חוץ לטיפול בתוכניות להאצת הבנייה.

אתמול פורסם ב-TheMarker כי ועדת המשנה לוועדת המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה, שהוקמה לפני כחודש לפי העיקרון שהתווה ראש הממשלה, הוקפאה לאחר שקיימה ארבע ישיבות בלבד עקב מחסור בכוח אדם וחוסר תקצוב.

בחודשים האחרונים הטילה הממשלה על שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס לגבש תוכנית להקמת ועדות לדיור לאומי (וד"ל) שיטפלו ב"נתיב מהיר" בתוכניות בניין עיר, במסגרת תוכנית הממשלה להאצת הבנייה בישראל (לה"ב). רשימה זו כללה עשרות תוכניות בניין עיר לבנייה של 113,216 דירות בסך הכל, מהן 55,034 דירות במחוז תל אביב והמרכז.

לצורך כך נבחרו בחודשים האחרונים חברי ועדת המשנה במחוזות השונים, שידונו בהאצת התוכניות ויפעלו באופן זמני עד לאישור החקיקה הדרושה לאישור ועדות הדיור הלאומיות (וד"ל). במסגרת החלטת הממשלה התחייב משרד הבינוי והשיכון להעביר בתוך 14 ימים רשימה של תוכניות לבנייה למגורים, וכך עשה. כמו כן קבעה ההחלטה כי בתוך 14 יום ידרשו משרד הפנים, האוצר ונציבות שירות המדינה משאבים ותקנים, לרבות משאבים להתקשרות עם כוח אדם חיצוני, בנוסף לאלה הקיימים במוסדות התכנון לשם קידום מיידי של התוכניות. מאז התקבלה החלטת הממשלה עברו כמעט חודשיים, ועדיין לא התקבלה החלטה בנושא.

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "משרד האוצר ומשרד הפנים נמצאים בשלבי גיבוש סופיים של סיכום המשאבים. אם הצדדים לא יגיעו להסכמה, נקבעה ביום רביעי ישיבה אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה - שבה יוכרע הנושא".

בתוך כך הדגישו במשרד ראש הממשלה כי הקרקעות שעליהן יחול חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים, המכונה "חוק הסופרטנקר", יהיו קרקעות מדינה, ואולם ניתן יהיה לכלול בהן גם קרקעות פרטיות, בתנאי ששיעורן מכלל גודל כל פרוייקט שידון, יגיע לעד 20%.

ממשרד האוצר לא הגיבו עד מועד סגירת הגיליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully