וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האח הגדול הגן על כספי המשקיעים"

רם עוזרי

11.5.2011 / 10:29

זוהר גושן, ראש הרשות לניירות ערך, מסכם קדנציה של 3 שנים ומספר: "בסוף כל יום ניתן לאתר באמצעותה פעילות עבריינית בשוק ההון"

"האח הגדול פועל בשירות ההגנה על כספי המשקיעים, וזה אח גדול מאוד מאוד מתוחכם" - כך אמר היום יו"ר רשות ניירות ערך הפורש, פרופ' זוהר גושן, שמסכם היום תקופת כהונה של קצת יותר משלוש שנים. במהלך כהונתו, פרץ אחד המשברים הגדולים בתולדות העולם הפיננסי והרשות התמודדה עם כמה מהתיקים המשמעותיים ביותר בתולדות שוק ההון הישראלי.

"מה שראיתי כשנכנסתי לרשות לניירות ערך, הוא שבתהליך האכיפה היו שורה של בעיות. מחלקת המודיעין לא יכלה לעמוד בלוחות הזמנים של מחלקת החקירות. המודיעין היה בעיקר מודיעין פסיבי שנסמך בעיקר על פיסות מידע שקיבל", אמר גושן. "בפרקליטות, מבחינת זמני התגובה בין קבלת תיק ועד הגשת כתב אישום, עבר הרבה יותר מדי זמן. בית המשפט היה במצב שלא יכל לספק שרות ברמת ההתמקצעות הנדרשת של שוק ההון בשל עומס תיקים. לכן, החלטנו לייצר נתיב נוסף, בנפרד בנפרד מהנתיב הפלילי, על מנת לייעל את תהליך האכיפה של הרשות".

"איחדנו את מחלקת החקירות ומחלקת המודיעין. זה מאפשר לרשות היום לשבת על יעדי מודיעין גם אם צריך שנה", סיפר גושן. "ציידנו את המודיעין במערכת מהמשוכללות בעולם לבקרת מסחר על סמך ידע שהצטבר במשך 20 שנה. המערכת מאפשרת לראות כל פעולת מסחר בזמן אמת - מיליון עד מיליון וחצי פעולות מסחר בכל יום - ובסוף כל יום ניתן לאתר באמצעותה פעילות עבריינית בשוק ההון. האח הגדול פועל בשירות ההגנה על כספי המשקיעים, וזה אח גדול מאוד מאוד מתוחכם".

ההליך המינהלי היה אחד ההישגים החשובים של גושן: "השילוב של הליך מינהלי והליך פלילי משפר בצורה משמעותית את יכולת האכיפה של הרשות. בעבר היינו כמו רופא שיכול לטפל בחולה שמולו או בפלסיבו או בכימוטרפיה. הוספת הליך האכיפה המינהלית מאפשרת דרך אמצע. רוב העבירות בשוק ההון, הפליליות שלהן אינה מובהקת ולכן ההליך המנהלי מהווה אלטרנטיבה טובה להתמודד עימן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully