וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר בוחן מענק מקום וסבסוד תשתיות בפריפריה

צבי זרחיה

15.5.2011 / 8:51

משרדי האוצר והשיכון בוחנים הענקת מענק לזוגות חסרי דיור באזורי עדיפות לאומית א'. לפי הבחינה, הזוגות ייהנו ממענק מקום על חשבון המדינה וכן מסבסוד של עבודות תשתית לקבלן

זוגות צעירים חסרי דיור שירכשו דירה באזורי עדיפות לאומית א', ייהנו ממענק מקום על חשבון המדינה וכן מסבסוד של עבודות תשתית לקבלן - כך עולה מהצעה לתוכנית ניסיונית שנדונה בסוף השבוע בין משרדי האוצר והשיכון. ל-TheMarker נודע כי התוכנית מיועדת לביצוע כבר בחודשים הקרובים.

לפי שעה טרם סוכם מהו גובה המענק שיינתן לזוגות הצעירים, ומהו היקף סבסוד התשתיות. לא מן הנמנע שבאזורים אלה ייקבע "מחיר למשתכן" - כלומר, קבלנים שיתמודדו במכרזים להקמת יחידות דיור, יציעו את המחיר שאותו יגבו מרוכשי הדירות. המשא ומתן בין הצדדים יימשך היום.

ביום חמישי האחרון כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבה בהשתתפות שר האוצר יובל שטייניץ, שר השיכון אריאל אטיאס, שר הפנים אלי ישי והממונה על התקציבים במשרד האוצר, אודי ניסן, לדיון בחוק לסבסוד משכנתאות שהגיש אטיאס. הפגישה נערכה בצל איומו של אטיאס להעלות את הצעת החוק מחר להצבעה בקריאה הראשונה במליאת הכנסת.

לפי ההצעה של אטיאס, המדינה תסבסד את המשכנתאות לחסרי דיור באזורי עדיפות לאומית באמצעות החזר משכנתא חודשי בסכום של 800 שקל למשך 20 שנה - והמשמעות היא מענק של עד 140 אלף שקל לרוכשי דירות ראשונות באזורים אלה. באוצר מתנגדים להצעה זו, בטענה שהיא תביא לעלייה במחירי הדיור ולהדפסת כסף. להערכת האוצר, עלות הצעת החוק לסבסוד משכנתאות בפריפריה תהיה 1.4 מיליארד שקל בשנה בהבשלה מלאה של התוכנית. במשרד השיכון, לעומת זאת, מעריכים את עלותה ב-790 מיליון שקל בשנה.

נתניהו לא החליט

נתניהו שמע את עמדותיהם של הצדדים, אך לא קיבל החלטה בעניין. נתניהו דוחק בצדדים להגיע לפשרה, נוכח איומה של ש"ס לחולל משבר קואליציוני אם לא יימצא פתרון שיקל על זוגות צעירים לרכוש דירה בפריפריה.

שטייניץ, שמתנגד בחריפות להצעת אטיאס, טוען שמדובר ב"הדפסת כסף" שתגרום להעלאת מחירי הדירות. שטייניץ נפגש שלשום עם ראש מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, שאמר כי "המשכנתאות בפריפריה חשובות יותר מקצבאות הילדים" - כך דווח בחדשות 2. בפגישה נכחו גם השרים אטיאס וישי.

הפגישה נערכה לבקשתו של שטייניץ, שהתריע בפני הרב יוסף כי סבסוד משכנתא יגרום להעלאת מחירי הדירות ויפגע בזוגות הצעירים חסרי הדיור. שטייניץ הוסיף כי הוא מוכן לפשרה שלא תפגע במסגרת תקציב המדינה ולא תהווה סטייה מהמדיניות הכלכלית של הממשלה.

במשא ומתן בין אטיאס לראשי האוצר, הסכים שר השיכון לבחון הנהגת פיילוט, שבמסגרתו במקום לסבסד את המשכנתא לטווח הארוך כפי שהציע (שהמדינה תשלם לרוכשי הדירות מדי חודש 800 שקל החזר משכנתא), תונהג שיטה חדשה שלפיה זוגות צעירים חסרי דיור שירכשו דירה באזורי עדיפות לאומית א', יקבלו מהמדינה מענק מקום - כלומר הלוואה שבתום חמש שנים תיהפך למענק. משרדי האוצר והשיכון עדיין לא החליטו מה יהיה היקף ההלוואות.

בנוסף לכך, כדי להוזיל את הדירות באזורים אלה, תסבסד המדינה לקבלנים את עלות הקמת התשתיות, כמו תאורה ומדרכות. משרד האוצר הציע באחרונה להגדיל את השתתפותו בפיתוח תשתיות באזורי פיתוח, מ-50 אלף שקל לדירה ל-75 אלף שקל לדירה.

כמו כן, עדיין לא הושגה הסכמה לגבי מספר היישובים שייכללו בפיילוט, אך סוכם שהיישובים יהיו כאלה שיש בהם היצע רחב של קרקעות מתוכננות שניתן לשווק, כדי למנוע עליית מחירים במקומות אלה. אטיאס דרש שההטבות ינתנו לזוגות צעירים חסרי דיור (שירכשו דירה באזור עדיפות לאומית א') ללא מבחן של מספר הילדים או ההכנסות. אטיאס טען כי מגמתו היא לעודד הגירה חיובית לאזורי הפיתוח, תוך מתן תמריצים לזוגות צעירים להתגורר באזורים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully