וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ש"ס ניצחה האוצר: הטבות לרוכשי דירות בפריפריה

צבי זרחיה, אריק מירובסקי, רנית נחום-הלוי

16.5.2011 / 9:02

אתמול הוחלט לצאת במבצע הטבות למחוסרי דירות שיירכשו נכסים ב-30 יישובים באזור עדיפות לאומית א'. נתניהו, שביטל את מענקי המקום ב-2003 כשכיהן כשר אוצר, הכריע בעד ההצעה

המדינה תצא במבצע הטבות למחוסרי דירות שירכשו דירות ב-30 יישובים באזור עדיפות לאומית א' - כך החליטו אתמול שר אוצר יובל שטייניץ ושר השיכון אריאל אטיאס, לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריע במחלוקת ביניהם.

כפי שנחשף אתמול ב-TheMarker, משרדי האוצר והשיכון גיבוש תוכנית שלפיה יינתנו הלוואות מקום שייהפכו למענק. בנוסף, המדינה תסבסד תשתיות באזורים אלה בעשרות אלפי שקלים לכל יחידת דיור. מדובר בהפחתת עלויות פיתוח לקבלנים - כמו תאורה ותשתיות. בסך הכל היקף ההטבה יהיה עד 100 אלף שקל לדירה.

מטרת התוכנית היא להוזיל באמצעות ההטבות את מחירי הדירות בפריפריה בעשרות אלפי שקלים. ההטבות יינתנו לרוכשי דירות בסכום של עד כ-600 אלף שקל שאין בבעלותם דירה אחרת, ובתנאי שהרוכש יגור במקום בתקופה של לפחות עד חמש שנים. מדובר על דירות בבנייה רוויה, ולא בדירה צמודת קרקע.

ההצעה שמתגבשת בימים אלה תבטל כנראה את הצעת החוק הפרטית שהגיש שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, לסבסוד משכנתאות בפריפריה. "במשרד הבינוי והשיכון מרוצים מאוד מההצעה הנרקמת בין הצדדים", מסרו מקורות במשרד הבינוי והשיכון. "מבחינתנו המאבק הצליח". למאבק הזה, שהביא להתערבותו של משרד האוצר, נרתם ראש מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב עובדיה יוסף.

המשרדים התגוששו

אמש נועד אטיאס עם הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן, בניסיון לסכם את פרטי התוכנית. אטיאס אמר אתמול כי ההערכה בממשלה היא שהמענקים יוסיפו 4,000 דירות חדשות בשנה ליישובי הפריפריה. "המשתתפים במבצע יקבלו הטבות כוללות של עד 100 אלף שקל במחיר הדירה, שחלקן יגיעו באמצעות הוזלת העלויות לקבלן וחלקן בצורה של מענקים והלוואות מקום", אמר.

עוד ציין אטיאס כי קהל היעד שאליו מופנה המבצע הוא בעיקר זוגות צעירים שמתגוררים ביישובי פריפריה קרובים יותר למרכז, כגון חיפה והקריות ובאר שבע. "איננו מאמינים שזוג צעיר מגבעתיים יחליט לעזוב לגליל בגלל המענקים, אם כי נברך על כך, כמובן", אמר.

ההבנות בין שרי האוצר לשיכון סוכמו לאחר תקופה ארוכה של התגוששות בין המשרדים. אטיאס איים שיעלה היום להצבעה בקריאה הראשונה את הצעת החוק לסבסוד משכנתא, שלפיה המדינה תממן החזר של 800 שקל בחודש (שפירושו מענק של 140 אלף שקל) לחסרי דיור שירכשו דירה באזור עדיפות לאומית א'. שטייניץ הסתייג מהצעת החוק הזו מחשש שתגרום דווקא להעלאת מחירי הדיור, בשל הגדלת הביקוש.

ביום חמישי האחרון כינס נתניהו ישיבה בהשתתפות שטייניץ, אטיאס, יו"ר ש"ס אלי ישי וניסן. שטייניץ והדרג המקצועי התנגדו למתן מענק מקום, אבל נתניהו - שביטל את מענקי המקום ב-2003, בכהנו כשר אוצר - הכריע בעד.

שטייניץ אמר שיהיה מוכן לפשרה בתנאי שלא תפרוץ את מסגרת התקציב ולא תהיה מנוגדת למדיניות הכלכלית של הממשלה להוריד את מחירי הדיור. באוצר יערכו כעת החישוב של עלות ההטבה לתקציב המדינה, ויחליטו מה יהיו המקורות התקציביים למימונה. ייתכן שחלק מהעלות תמומן מהרזרבה בתקציב או מניצול תקציבים לא מנוצלים במשרדי הממשלה, או מקיצוץ בתקציב.

המחירים מזנקים

בשנה האחרונה נהנו חלק מהערים בפריפריה מתנופת בנייה הנובעות מכמה סיבות, ובהן עליות מחירים שנרשמו בכל המדינה בשל שיפורי התחבורה וסלילת כביש 6 (כרמיאל, יקנעם, עפולה, מגדל העמק ועכו), הקמת עיר הבה"דים בדרום (שנמצאת בסמיכות לערים ירוחם, באר שבע, דימונה, ערד, אופקים ונתיבות) והקמת הפקולטה לרפואה בצפת.

עליות המחירים נרשמו בהתאם. כך למשל, נתיבות רשמה עליות מחירים של עד כ-300% תוך חמש שנים. במכרזים שהוציא מינהל מקרקעי ישראל נמכרו בשנה האחרונה קרקעות לפי מחיר של כ-115 אלף שקל ליחידת דיור, לעומת כ-34 אלף שקל במכרזים ב-2005. כיום דירות ארבעה חדרים נמכרות בעיר ב-750-800 אלף שקל.

גם בדימונה, לפי מכרזי המינהל, נרשמו עליות מחירים בשיעור של יותר מכ-150% תוך שנה וחצי. בנוסף, מכרזים מעניינים וחריגים יצאו בחודשים האחרונים באופקים, וזו רושמת עליות מחיר זהירות בשיעור של יותר מ-100%. תוך שמונה שנים.

"קודם לדאוג לתחבורה"

גם הצפון לא מקופח, ואחת הערים שמחזיקות ברמות המחירים הגבוהות היא עפולה, בשכונת רובע יזרעאל במזרח העיר. בנוסף, המכרזים שיצאו בשכונת הגליל בנצרת, שפורסמו בחודש האחרון, לבנייה של כ-400 דירות, מלמדים על קפיצה בשיעור של יותר מ70% תוך שבע שנים. גם עכו לא מאכזבת, ובמהלך העשור האחרון כמעט כל מכרז שהוציא המינהל - הן בבנייה רוויה, הן בצמודי קרקע והן בנכסי עמידר - נסגרו בהצלחה. עד לפני כשלוש שנים היו המחירים בעכו כמעט אפסיים, וכיום דירות 3-4 חדרים נמכרות בעיר במחיר של 500-700 אלף שקל בהתאמה.

בתגובה להחלטה אמר רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק: "אם רוצים לעזור לצעירים צריך לתת מענקי מקום גם במרכז. מדובר בחוק שיעזור רק לחלק קטן מהזוגות. צריכים לתת מענקים באופן דיפרנציאלי גם במרכז. לא הגיוני לדרוש מזוג צעיר שחי במרכז, עובד במרכז ומשפחתו מתגוררת במרכז לעבור לדימונה. הממשלה צריכה לדאוג לתחבורה מצוינת מהפריפריה למרכז ולמקומות עבודה בפריפרייה, לפני שהיא מנסה ליישב את האזורים האלה".

יוסי אברהמי, מנכ"ל חברת יוסי אברהמי הבונה בין השאר באילת, אמר כי "היוזמה מבורכת. יש מכרזים שבהם הוצאות הפיתוח עולים על ערך הקרקעות. אין ספק שאם הממשלה תסבסד את הוצאות הפיתוח ניתן יהיה להוריד במקצת את מחירי הדירות".

עופר שגיב, מנכ"ל חברת מי-טל, אמר: "מדובר על החזרת תוכנית המענקים כפי שהיתה בעבר. התוכנית יכולה למשוך קונים ליישובי הפריפריה, אך אני לא של שהיא תצא לפועל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully