וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין המועמדים להחלפת שטראוס-קאהן: סטנלי פישר

16.5.2011 / 9:38

נגיד בנק ישראל, שהתמודד על תפקיד יו"ר קרן המטבע בשנת 2004, נמצא שוב ברשימת המועמדים. עם זאת, המועמדת הסבירה ביותר היא שרת האוצר הצרפתית, כריסטין לגארד

מעצרו של יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF), דומיניק שטראוס-קאהן, בניו יורק בגין אישומים על תקיפה מינית, עשויים למנוע ממנו להתמודד על נשיאות צרפת, ולהקדים את עזיבתו את קרן המטבע, מה שהאיץ את החיפוש אחר מחליף.

גורדון בראון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, מעוניין בתפקיד אך אינו צפוי לזכות בו בשל התנגדותו החריפה של ראש ממשלת בריטניה הנוכחי, דיוויד קמרון. המועמדת המובילה לתפקיד היא כריסטין לגארד, שרת האוצר הנוכחית של צרפת. אך צרפת החזיקה במשרה במשך 26 שנים מתוך 33 השנים האחרונות, ומורגש הצורך בשינוי בחזית זו.

באופן היסטורי, מי שכיהנו כיו"ר הקרן היו תמיד אירופאים. אם לגארד לא תקבל את התפקיד ומסורת זו תימשך, המועמד הברור הוא מריו דראגי האיטלקי. אך ישנן סיבות טובות מדוע על יו"ר קרן המטבע לא להיות אירופאי כעת. אחת הברורות בהן היא ששטראוס-קאהן עצמו, יחד עם שרי אוצר אירופאים, אמרו בעת מינויו ב-2007 כי זוהי הפעם האחרונה בה אירופה תוכל להנחית את המועמד שלה למשרה.

ב-2004 הייתה תחרות קשה יותר על התפקיד, כאשר שני מועמדים רציניים הוצעו כנגד המועמד האירופאי: סטנלי פישר, כיום נגיד בנק ישראל, ומוחמד אל-עריאן, כיום מנכ"ל חברת פימקו, המנהלת את קרן האג"ח הגדולה בעולם. ההערכות הן כי אל-עריאן מרוצה בפימקו, אך התבטאויותיו הרבות בנושאי מדיניות ציבורית באחרונה עשויות להעיד כי הוא עשוי להתפתות לתפקיד.

אירופה תרגיש יותר בנוח עם אירופאית

פישר עשוי להיות מועמד אפשרי, אך הוא בן 67 כיום – כמו גם מועמד אפשרי נוסף, מונטק סינג אהלוואליה. תקרת הגיל לתפקיד היא 65, ומסיבה טובה, אף שניתן לשנות מגבלה זו בהצבעה של חברות הקרן. התנגדות נוספת שעשויה להתעורר למועמדותו של פישר היא היותו סגן יו"ר סיטי בשנות בועת הנדל"ן של 2005-2002.

יהיה גם משהו משונה בכך שהאפריקאי הראשון שיעמוד בראש ה-IMF יהיה יהודי ולבן - באופן תרבותי, פישר קרוב יותר לשטראוס-קאהן מאשר לטרבור מנואל למשל, שהיה שר האוצר של דרום אפריקה בממשלתו של נלסון מנדלה ועד שנת 2009. מינוי של מנואל יהווה שינוי מבורך באופן ניהול המערכת הפיננסית הבינלאומית – מי שניהלו את קרן המטבע עד כה הם יוצאי המדינות הקולוניאליסטיות, ומנואל מייצג במידה רבה את המדינות שחיו תחת שלטון הקולוניאליזם.

אם בקרן המטבע מחפשים טכנוקרט ולאו דווקא פוליטיקאי, אגוסטין קרסטנס, נגיד הבנק המרכזי של מקסיקו, עשוי להיות מתמודד ראוי אף הוא – אך קשה להאמין שהעולם יסכים שהן יו"ר קרן המטבע והן נשיא הבנק העולמי יהיו צפון-אמריקאים, ונשיא הבנק העולמי הנוכחי הוא אמריקאי.

המועמד הסביר ביותר מחוץ לאיחוד האירופי הוא כמאל דרוויס הטורקי. הוא היה שר הכלכלה של טורקיה במשך שנתיים ומרבית הקריירה שלו היתה בבנק העולמי, שם היה 20 שנה, ובמשך 5 שנים עמד בראש תכנית הפיתוח של האו"ם (UNDP).

אך המועמדת הסבירה ביותר היא בכל זאת כריסטין לגארד, שתהיה האשה הראשונה שתעמוד בראש קרן המטבע. יש לה את הכישורים והניסיון הפוליטיים והכלכליים, ואירופה תרגיש הרבה יותר בנוח עם אירופאית בראש הקרן בשנים הקרובות. ארה"ב אינה צפויה להתנגד, ובאסיה צפויים להסכים כיוון שאין להם מועמד ברור משל עצמם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully