וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין גורמי ימין למניית רמי לוי?

נועם בר

18.5.2011 / 9:11

איך להסביר את המשך הצלחת מניות רמי לוי למרות שהמוסדיים מצמצמים את אחזקותיהם בה? גורם אחד המחזק את המנייה הוא השקעות גורמי ימין בעקבות רכישת פרויקט במזרח י-ם על ידי רמי לוי

במאי 2007 הנפיק רמי לוי את רשת המרכולים שלו לפי שווי של כ-430 מיליון שקל. מאז הוא התרחב, פתח סניפים נוספים, השיק מבצעים אטרקטיביים ("מבצעים בשקל") והציג צמיחה מתמדת בהכנסות וברווחים. המניה עקבה באדיקות אחרי ההתפתחויות ובשלוש שנים האחרונות זינקה ב-464%.
המוסדיים אהבו את צמיחת המרכולים של רמי לוי, ונייר הערך הופיע במכשירי ההשקעה שהם מנהלים תוך שהמניה נהנית מהמלצות קנייה מגופי המחקר המקומיים. ואולם באחרונה נראה כי המוסדיים ממקמים פוזיציות מחדש: מתוך 773 מיליון שקל המוחזקים בידי הציבור, רק כ-30 מיליון שקל נמצאים בתיקי המוסדיים, כלומר פחות מ-4%.

רוב הכסף מושקע דרך קרנות נאמנות ותיקים מנוהלים הפועלים לטווח קצר. במוצרי החיסכון הפנסיוני - קרנות הפנסיה, קופות הגמל וביטוחי המנהלים - מחזיקים כל המוסדיים יחד היקף זניח ביותר. היקף ההשקעה של שבעת הגופים הגדולים בשוק ברמי לוי דרך התיקים הפנסיוניים הוא פחות מ-5 מיליון שקל.

משיחות עם בכירים מוסדיים עולה כי רוב הגופים המוסדיים יצאו מהאחזקה במניה כבר בתחילת השנה כשנסחרה ב-100-110 שקל. מלבד העובדה שהמוסדיים מצמצמים את החשיפה למניית רמי לוי, המניה הפכה להיות אחת המניות הפופלריות ביותר בעסקות שורט.

בסוף השבוע האחרון הגיעו יתרות השורט על מניית רמי לוי להיקף של 23 מיליון שקל - 5.7% מסף השורט על מניות מדד ת"א 75 ופי 4.5 ממשקלה של מניית רמי לוי במדד. משקיעים מוסדיים שעמם שוחחנו ציינו כי בשל אופיים של התיקים הפנסיוניים הם נמנעים מלבצע עסקות שורט, ואלמלא ההחלטה העקרונית הזו גם הם היו מוכרים את המניה בחסר.

רמי לוי נסחרת במדדי ת"א 75 ות"א 100. החברה נסחרת בשווי שוק של 1.77 מיליארד שקל. לכן היקפי ההשקעה של המוסדיים יחסית לשווי החברה הם זניחים. ואולם כאן מתעוררת השאלה: אם המוסדיים מצמצמים את אחזקותיהם במניה, כיצד ייתכן שהיא ממשיכה לעלות? מתחילת השנה היא הוסיפה כ-30%.

סניפים חדשים לא יספיקו

"המוסדיים והמשקיעים הגדולים חושבים שהמניה יקרה. הם אינם יכולים להסביר לעצמם למה נכון להחזיק במניה של רמי לוי", אמרו אתמול מנהלי השקעות. מניית רמי לוי נסחרת כיום במכפיל רווח של יותר מ-20 ומכפיל הון של 9.3. לעומתה, המתחרה הגדולה, שופרסל, נסחרת במכפיל רווח של 13.6 ומכפיל הון של 3.58. לטענתם, הצדקת המחיר מחייבת צמיחה גדולה מאוד שלא סביר שתתרחש. "כמה סניפים הוא עוד יפתח? פתיחת סניפים לא תספיק כאן", אמרו אתמול אותם מנהלי השקעות.

גורמים מוסדיים בשוק מספרים כי חלק מהמשקיעים, בעיקר הציבור, מאמינים כי ההחלטות האחרונות של רמי לוי להיות מפעיל סלולרי וירטואלי ולמכור בסניפי הרשת פוליסות ביטוח עתידות לשדרג את מעמדו של לוי לטייקון מהסוג של לב לבייב ויצחק תשובה. המחשבה היא שהמיזמים האלו יצדיקו בעתיד את שיעורי הצמיחה המגולמים במחיר המניה.

בינתיים, גם גופי ברוקראז' הפסיקו להמליץ ללקוחותיהם על מניית רמי לוי. "מאז היא הגיעה למחיר של 100-110 שקל, כולם עברו ל'תשואת שוק'", מספר אנליסט בשוק. כעת המניה נסחרת במחיר של 131 שקל.

"מי שקונה כיום את המניה אלו משקיעים מהימין הקיצוני שבשוק מכנים אותם "היהודים", ציין מנהל השקעות בכיר באחד הגופים המוסדיים. בתחילת השנה, רגע לפני שהמיליונר הפלסטיני בשאר אל מסרי הצליח להשתלט על חברת דיגל שנקלעה לקשיים, הודיע רמי לוי שירכוש מכספו הפרטי את פרויקט נוף ציון שיזמה דיגל במזרח ירושלים ויועד לציבור הדתי - ובכך יציל אותו מליפול לגורמים פלסטיניים.

לדבריו, גורמים בימין הקיצוני ראו אז ברמי לוי סוג של גואל והחליטו לאמץ את המניה שלו כ"מניית הימין". בכך הם גם הביעו תודה ללוי. מאז, בתוך ארבעה חודשים, עלתה המניה ביותר מ-20%. זאת בניגוד גמור לרוח השלילית הנושבת בחודשים האחרונים בשוק ההון הישראלי, על רקע האי ודאות הגיאו-פוליטית והעליות המתמשכות בשנתיים שעברו.

לרמי לוי יש הסבר מי עומד מאחורי העליות במניה שלו: "מדי חודש נכנסים לעסק שלי 1.2 מיליון איש. הם רואים איך העסק עובד, אז הם מאמינים בו. מתי תראה עלייה במניה? כשנפתח סניף חדש ומגיעים אנשים חדשים". על משקיעי השורט אמר לוי: "מי שמכר בשורט הפסיד את המכנסיים שלו, וזו עובדה".

המוסדיים מתנים את הסכמי השכר

למרות היקפי ההשקעה הנמוכים של המוסדיים, הם מחויבים להשתתף באסיפות בעלי מניות. באחרונה ביקש לוי לאשר לו ולאשתו לקבל את המשכורת החודשית כחשבונית לחברת ניהול שברשותם ולא כתלוש, משיקולי מס. המוסדיים התנו את האישור בכך שדרשו מהשניים שיעזבו את הדירקטוריון.

בנוסף, דרשו המוסדיים שינוי של מנגנון הבונוס שמקבל לוי, כך שלא ייגזר מרווחים חד-פעמיים אלא רק מרווחים שוטפים, כשגם תקרת הבונוס תוגבל ל-5 מיליון שקל. האסיפה שבה אמורים היו בעלי המניות לדון בהחלטות אלו בוטלה. לוי יחפש בחודשים הקרובים אנשים שיחליפו אותו ואת אשתו בדירקטוריון, מהלך שצפוי לרצות את המוסדיים, אך לא בטוח כלל שיחזיר אותם בקרוב להשקעה במניה.

  • עוד באותו נושא:
  • רמי לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully