וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה במינהל: "נוסיף 50 אלף דירות בשנתיים"

פנחס וולף

18.5.2011 / 16:24

מינהל מקרקעי ישראל יעבור רפורמה ויהפוך לרשות מקרקעי ישראל שתתמקד בעיקר בשיווק קרקעות. נתניהו: "חיכינו הרבה ליום הזה, נעביר 800 אלף יחידות דיור לרשות הציבור"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: אמיר קוטיגרו)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר השיכון אריאל אטיאס, שר האוצר יובל שטייניץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני הודיעו היום (רביעי) במסיבת עיתונאים שערכו בלשכת ראש הממשלה בירושלים על רפורמה במינהל מקרקעי ישראל. במסגרת הרפורמה תוקם רשות חדשה שתחליף את המינהל. חוכרי אדמות למגורים או לתעסוקה יוכלו לרכוש את הקרקע על מנת לצמצם את המעורבות הממשלתית בשוק הנדל"ן. לדברי נתניהו היעד הוא הוספת עוד 50 אלף יחידות דיור בשנתיים הקרובות.

נתניהו אמר במסיבת העיתונאים כי "חיכינו ליום הזה, פעלנו ליום הזה הרבה שנים, לילות כימים. בחצי השנה האחרונה נשרפו הרבה שעות עבודה והרבה נרות בלילה". לדבריו, "יש שתי סיבות יסודיות שבגינן יש משבר דיור במדינת ישראל. ועד שלא יטפלו בבעיות הללו אי אפשר לפתור את משבר הדיור. שני תנאי היסוד: יש לנו מדינה קטנה עם אוכלוסייה הולכת וגדלה, כאשר השטח לא גדל ב- 63 שנות המדינה והאוכלוסייה גדלה פי עשרה ויותר, והיצע דיור מצומצם.

נתניהו טען כי "אין היצע כי יש לנו בעיה אחת גדולה מאוד שקוראים לה בירוקרטיה. היה לנו עודף בירוקרטיה בהרבה תחומים. בקלות של עשיית עסקים ישראל מדורגת במקום ה- 29, בקבלת אשראי במקום שישי, בהגנת משקיעים מקום חמישי בעולם, וכמה זמן לוקח לנו לרשום נכס – מקום 147". לדברי נתניהו, "בכל מה שנוגע בשיווק ובתכנון קרקע אנחנו במקומות הנמוכים בעולם. כך אנחנו מקבלים את עליית המחירים כאן. החסם הבירוקרטי הוא שקשה מאוד לתכנן במדינה ולאחר מכן לשווק, ואז יש מחסור של 8000 יחידות דיור בשנה, תכפילו בעשור - יש מחסור של 80 אלף".

נתניהו אמר שהפתרון הוא ייעול התכנון והשיווק. "בתכנון אנחנו עובדים בכנסת זמן ניכר בחקיקה. היום אנחנו מתמקדים בייעול שיווק הקרקעות – הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. החלק הראשון הוא ייעול המינהל עצמו. אנחנו מוסיפים 80 אנשים במינהל ועבודתו תיועל. כמו כן המינהל יתמקד בשיווק קרקעות קיימות והשבחה של קרקעות נוספות. הוא יעסוק בעיקר בשיווק ובפיקוח אדמות המדינה. אנחנו מתכננים מיקור חוץ במה שקשור בחכירה. אנחנו רוצים לשחרר את המסה של עבודת המינהל לשיווק קרקעות"

עיני: "מקווה שתהייה חברה יותר צודקת"

שטייניץ אמר כי "זה יום חג לכלכלה בישראל ולעם בישראל. זה לקח הרבה יותר זמן ממה שקיווינו, אבל גם התוצאה הסופית הרבה יותר טובה ומרחיקת לכת ממה שקיווינו. הרפורמה הזאת חשובה לטיפול בנושא מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים במדינת ישראל". לדברי שטייניץ, "ההתייעלות הזאת תאשר לשווק יותר במהירות רבה יותר, לקבל מהר יותר אישורים ותאפשר לנו תוך חצי שנה-שנה לתרום להקלת מצוקת הדיור, בשני דברים: הגדלת ההיצע והורדת המחירים.

אטיאס אמר כי "מינהל מקרקעי ישראל לא התאים עצמו לסביבה המשתנה והכי חשוב זה השינוי המבני הארגוני". לדבריו, עובדי המינהל הם מסורים, אבל הם צריכים כלים, ואני שמח שהרפורמה נותנת כלים. צריך לפעול בשיטת 'פרס-קנס' העובדים הטובים מתוגמלים, ומי שלא טוב לא מתוגמל בלשון המעטה. זה לא יתחיל מחר בבוקר, זה ייקח עוד מספר חודשים בגלל החוק שצריך לעבור, אבל ממחר בבוקר אנחנו מתחילים בהתארגנות".

עופר עיני אמר כי "זו רפורמה דרושה לעם ישראל. אני שמח שחתמנו על הסכם היום. אבל מחירי הדיור הולכים וגדלים ואנשים לא יכולים לקנות דירות". עיני הוסיף כי הרפורמה הזאת משחררת את החסמים, בעובדי המנהל היו ויהיו עובדים טובים ולא הם קבעו את החוקים. הם רוצים לתת יד כדי לתת דיור זול ונגיש. אנחנו את שלנו עשינו. נטל ההוכחה עליכם ואני מקווה שהמחירים ילכו וירדו ותהיה לנו חברה יותר צודקת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully