וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחדש, להיות עצמאי: עצות ליזם הצעיר

רבים חולמים לפתוח עסק משלהם, להיות עצמאיים ולחדש. ד"ר איתן יניב מסביר איך יכול היזם הצעיר להגביר את סיכויי הצלחתו ומספק מספר עצות לניהול נכון של הארגון

יזמות הינה חלום של צעירים רבים בעולם ששואפים ליצור, לחדש ולהיות אדונים לעצמם . "לא להיות שכיר" הוא מטבע לשון שחוזר אצל הצעירים. אולם כדי להגשים שאיפה זו על היזם לדעת שהקמת העסק , פיתוחו ושמירה על שרידותו לטווח ארוך מחייבים אותו להיות ייחודי ושונה. במלים אחרות – עליו לחדש .

כדי לחדש, על היזם לבצע שתי פעולות, לכאורה סותרות: להתאים עצמו לסביבה העסקית בה הוא פועל ובו זמנית להשפיע עליה. יש פרמטרים עליהם לא יכול היזם להשפיע כגון שינויים בהרכב האוכלוסייה, ברמת החיים , במדיניות הכלכלית הממשלתית וכו' - שינויים אלה מחייבים התאמה מצדו, כמו גם צרכי הלקוחות. יחד עם זאת יש ביכולתו לשנות דפוסי קניה והעדפות צרכנים אם יידע ליצור ערך גבוה וייחודי שיגרום ללקוח להעדיף אותו על פני המתחרים. איכות מוצר או שירות גבוהה במחיר אטרקטיבי, או מגוון רחב של תועלת ביחס למחיר המשולם תיצור בסופו של דבר העדפה אליו מצד השוק.

ליצור תרבות ארגונית

חדשנות העסק תלויה במידה רבה ביכולתו של היזם ליצור למעשה תרבות ארגונית שונה מהמקובל. אחת התכונות שמייחסים ליזם היא יכולתו לחשוב אחרת, להיות יצירתי וליצור חדשנות בשוק. נשאלת השאלה כיצד היזם יכול להטמיע מודעות לחדשנות גם בקרב עובדיו, ובכלל, האם וכיצד יש ביכולתו להעלות את רמת החשיבה היצירתית הכללית בעסק שלו. יש צורך באבחנה בין יצירתיות, כלומר חשיבה יצירתית ושונה, לבין חדשנות.

חדשנות העסק הינה היישום של יצירתיות עובדיו. יצירתיות פורחת בעיקר כשלא קיימות מגבלות על העובדים, כלומר כאשר הם מורשים להעלות רעיונות בכל נושא או תחום העולה בדעתם. העלאת רעיונות חדשים צריכה לנבוע במידה רבה "מהבטן", מתוך אינטואיציה ולאו דווקא על בסיס תהליך מובנה ומנחה. על מנת שעסק יפתח ויישם את רעיונות עובדיו עליו לבנות מערכת מובנית ושיטתית של בחינת הרעיונות , סינונם וקידום אותם רעיונות הנראים ליזם שווים קידום. .

מספר הדרכים המוצעות ליזם על מנת לעודד חדשנות בעסק שלו הן: קביעת יעדים ברורים וממוקדים לעובדים, דאגה לערוצי תקשורת פנים ארגונית פתוחים ומשותפים לכל בעלי התפקידים ומגוון הפעילויות בעסק, עידוד פעולות לא פורמליות, עבודת צוות והעלאת רעיונות חדשים והטמעת הגישה לפיה תמיד יש מקום לשיפור. כמו כן רצוי להפנים את הסיכון הקיים בפתיחת עסק והאפשרות לכישלון

לפיכך, יזמות וחדשנות - חד הם. יזם קלאסי הוא אדם שהחדשנות טבועה בו משום שכך הוא חש שהוא מממש את עצמו . הסיפוק שהיזם חש מעצם תהליך החדשנות בעסק שלו רב יותר לעתים קרובות מהסיפוק שהוא חש מהגדלת רווחי העסק . מי מאתנו לא היה רוצה לחוש לפחות פעם אחת בחייו תחושה של מימוש עצמי?

ד"ר איתן יניב, מרצה למנהל עסקים במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • יזמות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully