וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: "התמתנות עקבית במחירי הדיור"

ואדים סבידרסקי

19.5.2011 / 12:15

לפי סעיף שירותי דיור במדד המחירים לצרכן, המבוסס על המחירים של חוזי שכירות מתחדשים ניכרת מגמה עקבית של התמתנות הדרגתית בעליית מחירי הדיור. "הגברת הבנייה נותנת מענה לביקוש"

כלכלני החטיבה לכספים וכלכלה של בנק לאומי סבורים כי ניכרת מגמה עקבית של התמתנות הדרגתית בעליית מחירי הדיור, מה שמשתקף ממחירי חוזי שכירות מתחדשים. סעיף שירותי דיור במדד המחירים לצרכן, המבוסס על המחירים של חוזי שכירות מתחדשים, שומר מאז ראשית 2010 על קצב עלייה שנתי קבוע יחסית של 5-7% ובכך תורם כ-1.5% לשיעור האינפלציה השנתי.

יתרה מזו, במקביל, ניכרת מגמת התמתנות בקצב העלייה השנתי של מדד מחירי הדיור, המבוסס על נתוני רשות המסים ואשר אינו נכלל במדד המחירים, מציינים הכלכלנים. מדד זה עלה בראשית 2010 בשיעור שנתי של כ-22% ובחודש אפריל קצב עלייתו השנתי הסתכם בכ-14%. המדד מתפרסם בעיכוב של חודשיים - ולכן הפרסום באפריל הנו בגין מדד פברואר. בלאומי מעריכים כי מגמה הדרגתית זו צפויה להימשך.

בעבר, מדד מחירי הדיור לפי סקר מחירי הדירות ומדד מחירי שירותי דיור במדד המחירים נעו בקצב שנתי דומה, אך בשלוש השנים האחרונות חלה התנתקות בקצב העלייה שלהם. הפער שנוצר, מצביע על כך, ששיעור התשואה השוטפת, כלומר הרמה השנתית של שכר הדירה ביחס לשווי הדירה, למשקיעים בדירות למגורים, ירד בשלוש השנים האחרונות, בממוצע כלל ארצי. זאת, כפועל יוצא מכך שערך הדירות עלה בשיעור גבוה בהרבה משיעור עליית מחירי השכירות החודשיים.

הכלכלן הראשי, גיל בפמן, מעריך כי ירידה במשקלם של המשקיעים בשוק הדירות למגורים הנובעת מצעדים בהם נקט משרד האוצר, צפויה לתרום לתהליך ההתכנסות של שיעורי השינוי בשני המדדים. בפמן מציין כי, לפי נתוני משרד האוצר, משקל המשקיעים בשוק הדירות למגורים ירד, מכ-30% ב-2009 ו-2010 לכ-25% בינואר 2011, רמה נמוכה אשר נשמרה גם בחודש פברואר.

עוד מציינים בבנק כי ההשקעה בבנייה למגורים עלתה ב-12% ברבעון הראשון של 2011 ושיעורה בתוצר עלה ל-5.6%, בהשוואה לשיעור ממוצע של 4.4% בשנים 2000-2007. "נתון זה מצביע על כך כי ישנה האצה בתרומת ענף הבנייה לפעילות הכלכלית במשק. זוהי תוצאה של קצב התחלות הבנייה הממשיך לשמור בעת האחרונה על רמה גבוהה, העשויה לתת מענה הולם לביקושים הגבוהים בשוק תוך הפחתת הלחץ על מחירי הדיור", מסכמים בלאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully