וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמלאים שילמו אלפי שקלים - ונותרו ללא ביטוח

נועם בר

22.5.2011 / 9:26

בשנים האחרונות שילמו גמלאים במקפת הוותיקה לכלל ביטוח פרמיות מצטברות של עשרות אלפי שקלים תמורת ביטוח סיעודי. כעת, כשחלקם חצו את גיל 80, מסרבת כלל להמשיך לבטח אותם

פרמיות של מאות שקלים בחודש ועשרות אלפי שקלים במצטבר על ביטוח סיעודי, לא עזרו ליותר מאלף גמלאים בקרן הפנסיה מקפת הוותיקה, ובסוף החודש הם ימצאו את עצמם חשופים ללא ביטוח. ב-8 השנים האחרונות ביטחה חברת כלל ביטוח אלפי עמיתים שחברים בקרן מקפת הוותיקה, בביטוח סיעודי קבוצתי המבטיח להם תמיכה סיעודית לעת זקנה. במהלך השנים, על אף מחאות הגמלאים, העלתה כלל את הפרמיה במאות אחוזים, פעם אחר פעם, זאת בשל הרעת התנאים הדמוגרפיים של קבוצת המבוטחים, ובראשם גיל המבוטחים.

בתחילת החודש, ברגע הכי קריטי עבורם, כשחלק גדול מהם בני 80 פלוס, כשהסיכון להפוך לאדם סיעודי גדול, הודיעה כלל לגמלאים כי תפסיק לבטח אותם בביטוח הקבוצתי. מי שירצה להישאר מבוטח יצטרך לרכוש מכלל פוליסה פרטית שלחלק גדול מהגמלאים בקרן, יקרה בעשרות אחוזים מהפוליסה הקבוצתית, זאת לאחר רצף העלאות קודמות. כעת חוששים הגמלאים שפרמיה בהיקף של 900-700 שקל בחודש היא משהו שלא יוכלו לעמוד בו, מה שיותיר אותם חשופים ללא ביטוח.

ביוני 2003, עם ההצטרפות לתוכנית הביטוח של כלל, הובטח לגמלאים כי מדי חודש ישלמו פרמיה של 82.5 שקל צמודה למדד כשלאחר תקופה ייבחן המחיר מחדש. לאחר 3 שנים הועלתה הפרמיה ב-82% ל-150.5 שקל, הרבה מעבר לשיעור המדד בתקופה הזו. בעמותת הגמלאים לא עשו מההתייקרות סיפור גדול והודיעו למבוטחים "התחשיב נבדק על ידי אקטואר שמונה מטעמנו ובעצה אחת עימו הסכמנו להעלאה".

ייקור של 10% מדי שנה

שנתיים לאחר מכן, ביוני 2008, שוב דרשה כלל להעלות את הפרמיה והפעם ביותר מ-100%. בעמותת גמלאי מקפת הרימו גבה ונעזרו בשירותיו של אקטואר שטען כי דרישת כלל מוגזמת. בסוף, בלית ברירה, סוכם על ייקור נוסף של הפרמיה ב-67% ל-250 שקל. בהסכם המחודש נכתב כי מדי שנה, תוסיף הפרמיה להתייקר ב-10%. ואולם לא כל הגמלאים יכלו לשאת בנטל התשלום החדש ומאות מהם נאלצו לפרוש מהתוכנית. "הרבה עמיתים נקלעו למצב כספי שלא איפשר להם אלטרנטיבה אחרת ועל כך אנו מצרים", הסבירו מנהלי העמותה, את העזיבה של חלק מהחברים.

במסגרת ההסכם המחודש סיכמו הצדדים כי לאחר שנתיים, עמותת הגמלאים יחד עם כלל, יבחנו את הנושא מחדש ויחליטו האם ובכמה לייקר שוב את הפרמיה. ואולם באפריל 2010 התעוררו הגמלאים בקרן למכתב ששלחה להם כלל ובו הודיעה להם על התייקרות נוספת של הפרמיה והפעם ב-80.4%. בעמותת הגמלאים זעמו על שלא קדמה להודעה בדיקה מקיפה כפי שסוכם עימם והגיבו כי דרישת כלל מוגזמת.

"כל הפניות שלנו להתערבות גורמים ממלכתיים, נפלו על אוזניים אטומות. לצערנו הרב, נושא הביטוח הסיעודי נתון בידיים שעושות בו ככל העולה על רוחם. הממונה על שוק ההון באוצר שתפקידו לפקח על החברה המבטחת, אינו מתערב. לכן אנו זקוקים לעזרתם של חברי כנסת, של יו"ר ההסתדרות בשיתופם של כל שוחרי הצדק במדינה", נכתב במכתב ששלחה עמותת גמלאי מקפת לאלפי חבריה.

בצעד דרמתי, מיהרו מנהלי העמותה להודיע למנהלת קרנות הפנסיה שלא לנכות מהפנסיות של העמיתים את הפרמיה הגבוהה שדורשת כלל. לטענתם, בכלל הבטיחו כי יבדקו את החישובים מחדש ויחזרו בתוך שבוע אך לא חזרו אליהם גם לאחר חודש. בסוף, רגע לפני שהכל התפוצץ, נכנעו הגמלאים והסכימו לספוג העלאה נוספת בגובה של 63% לפרמיה חדשה של 531.5 שקל.

אלא ששנה אחרי מתברר כי גם זה לא עזר. בתחילת מאי, שלחה כלל לגמלאים שנותרו בתוכנית הביטוח הודעה לפיה עד סוף החודש יסתיים חוזה הביטוח וכל הכיסויים שהיו כלולים בו יפסיקו להיות תקפים. בניגוד לעבר, תקופת הביטוח לא תחודש וגמלאי שירצה בכך יעשה את זה באופן פרטי דרך רכישת פוליסה פרטית של ביטוח סיעודי, פוליסה שלחלק מהגמלאים, הפרמיה בה יקרה בעשרות אחוזים מהפוליסה הקבוצתית. כך למשל גמלאית שפנתה לכלל כדי להמשיך את הביטוח בדרך שהוצעה לה, נדהמה כששמעה שהפרמיה החדשה תהיה 860 שקל - תוספת של עוד 62% למה ששילמה בחודשים האחרונים.

גמלאים בקרן מספרים כי מבחינתם, תשלום של 800-900 שקל בחודש רק על ביטוח סיעודי זה בלתי אפשרי. רובם יעדיפו להפסיק לשלם ובכך למצוא את עצמם ללא ביטוח דווקא ברגע הקריטי והמכריע שבו הם זקוקים לביטוח יותר מכל. חישוב מהיר מגלה שבמהלך 8 השנים האלה שילם כל גמלאי לכלל פרמיה מצטברת של יותר מ-20 אלף שקל, זאת ללא הפרמיות ששולמו לקבוצת סהר, קבוצה שביטחה אותם קודם לכן.

חברות הביטוח מפסידות

ראוי לציין כי בשנים האחרונות חלק מפוליסות הביטוח הסיעודי הסבו לחברות הביטוח הפסדים של מיליוני שקלים. כך במגעים האחרונים שהיו ב-2009 בין עובדי התעשייה האווירית לכלל ביטוח לגבי חידוש הפוליסה הקבוצתית, הציגו בכלל נתונים שלפיהם במשך 3 שנות הביטוח לעובדי התעשייה האווירית, הפסידה ממנו כלל 7 מיליון שקל. גם לגמלאי מקפת הוצגו בעבר נתונים דומים המלמדים כי הביטוח היה הפסדי עבור כלל.

פנייה של TheMarker לאוצר נענתה בכך שהבעיה מוכרת להם: "אנו מכירים את הבעייתיות של הנושא ובוחנים את האופן להתמודד איתו. לאחרונה פירסמנו נייר שקורא לשוק להתייחס לחלופות לפתרונות שהצענו לגבי ביטוח סיעודי קבוצתי. אין סיבה לחשוב שהבעיה לא תגדל בעתיד". בין הפתרונות שנבחנים, מציעים באוצר לא לאפשר תעריפים משתנים בפוליסות קבוצתיות, כפי שנהוג בחלק גדול מפוליסות הביטוח הסיעודי הפרטיות. בכך המבוטחים יוכלו לצבור עם השנים זכויות, מה שלא מתאפשר כיום בפוליסות קבוצתיות.

מכלל נמסר בתגובה: "גמלאי מקפת נהנו במשך שנים מתעריף מוזל ואטרקטיבי. התייקרות הפרמיה בוצעה בהתאם לנוסחה שהוצגה מראש לעמיתים והיתה חלק מההסכם. ההתייקרות נדרשה לאורך השנים בשל העובדה שמספר העמיתים הלך וקטן. עם סיום הפוליסה, מציעה כלל בריאות לגמלאי מקפת לעבור לפוליסת פרט, תוך שמירת רצף הזכויות שצברו וללא חיתום מחודש וכל זאת תוך קבלת הנחה על המחיר. מאות רבות של עמיתים כבר נענו להצעה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully