וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בת"א ננעל בירידות: ת"א 25 איבד 1.5%

רם עוזרי

22.5.2011 / 16:55

המסחר נחתם בירידות שערים כשמדד ת"א 25 איבד 1.5%, וכיל השילה 2.4%. מדדי מניות הטכנולוגיה והביומד איבדו 2% מערכם, פרטנר נפלה ב-2%, בזק איבדה 2.3% והחברה לישראל השילה 2%

הבורסה בתל אביב נסגרה בירידות שערים של 1.5% במדדים המובילים. המסחר התנהל על רקע המתיחות הפוליטית בין ישראל לבין ארה"ב ועל רקע הודעה על עסקת הענק למכירת גז בין ים תטיס של קבוצת דלק ובז"ן של החברה לישראל. המדדים המובילים פתחו את יום המסחר בירידות של 0.6%, שהלכו והעמיקו במהלך היום, ורשמו צניחה חדה לקראת סופו.

עם תום המסחר, ירד ת"א 25 ב-1.5% ומדד ת"א 100 הפחית אף הוא 1.5%. מדד מניות הבנקים משיל מערכו 1.1% ומדד מניות הנדל"ן רשם ירידה של 1.6%. מדדי מניות הבלוטק והביומד ירדו ב-2%. מניית כיל התממשה ב-2% במחזור הגבוה בבורסה. מניית קבוצת דלק השילה 2.2% ומניית החברה לישראל, ירדה אף היא ב-2% לאחר הסכם לרכישת גז מים תטיס.

בשבוע המסחר האחרון נרשמה יציבות במדדים המובילים, ומדד הבנקים ירד בסיכום שבועי ב-2%. "היינו עדים היום למחזורים נמוכים, כאשר המסחר מתנהל בצורה סלקטיבית", ציין רועי לאופר, מנהל חדר מסחר בד"ש ברוקראז'. "אנו רואים את המשקיעים המוסדיים אוספים בפינצטה מניות ספציפיות. השוק נראה אטרקטיבי, אך המחזורים נמוכים בשל החששות הגיאופולטיים".

אותם חששות גיאופוליטיים הביאו את שני הבנקים הגדולים במשק, בנק הפועלים ובנק לאומי, להמליץ על הכנסת רכיב של אופציות על מדד תל אביב 25 לתיק ההשקעות. זאת, כהגנה מפני הסיכון הטמון בהתפתחויות עתידיות בסביבה הגיאופוליטית. בעקבות הידיעות על מתיחות פוליטית בין ישראל וארה"ב בזמן ביקורו של בנימין נתניהו בוושינגטון, התגבר החשש מפני הסלמה ביטחונית.

בבנק הפועלים מציינים כי עלויותיהן הנמוכות יחסית של האופציות מהווה הזדמנות טובה לרכישתן. בבנק לאומי הוסיפו כי סטיות התקן הגלומות באופציות על מדד ת"א 25, אשר צנחו בסוף השבוע שעבר עד לכ-12% בלבד, טיפסו במהלך השבוע עד לכ-15%. "להערכתנו, רמה זו נמוכה יחסית, והיא מאפשרת ביצוע הגנות על תיקי ההשקעות בפרמייה סבירה, בעיקר לאלו החוששים מהתפתחויות בזירה הגיאופוליטית ומעוניינים להיחשף לסטיית התקן הגלומה באופציות במחירי המימוש הנמוכים יותר", מסבירים כלכלני בנק לאומי.

ים תטיס תספק גז לבז"ן

גם הירידות שנרשמו בבורסות וול סטריט בסוף השבוע העיבו על המסחר בתל אביב. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.8%; מדד S&P 500 נסוג ב-0.8%; את, על רקע התגברות חששות ממשבר החוב באירופה. מדד נאסד"ק איבד 0.7%. סוכנות הדירוג סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הורידה במהלך סוף השבוע את דירוג האשראי של יוון ואת תחזית הדירוג של איטליה מ"יציבה" ל"שלילית". זאת בעקבות החששות כי יוון לא תצליח לעמוד בהתחייבויותיה ובשל הצמיחה המדשדשת באיטליה וחובותיה הגדולים. עוד לפני הודעתה של S&P, הודיעה סוכנות דירוג האשראי פיץ' על הורדת דירוג האשראי של יוון.

בשוק ההון האמריקאי, החברות ממשיכות לגייס הון מהמשקיעים. חברות בארה"ב מכרו השבוע אג"ח קונצרניות בסכום כולל של 49.9 מיליארד דולר - הסכום השבועי השני בגובהו מעולם. כך דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג. גוגל, מפעילת מנוע החיפוש הפופולרי ביותר באינטרנט, מכרה השבוע לראשונה בתולדותיה אג"ח, בסכום של שלושה מיליארד דולר. ג'ונסון אנד ג'ונסון מכרה אג"ח בסך 3.75 מיליארד דולר, אשר כללו את אג"ח קונצרניות לשנתיים אשר נשאו את הריבית הנמוכה ביותר עבור אג"ח מסוג זה מאז שנת 1999.

בזירה המקומית: עסקת ענק בין שתיים מהקבוצות הגדולות במשק. בתי הזיקוק (בז"ן), בבעלות ה-חברה לישראל של סמי ועידן עופר, הודיעה הבוקר על חתימת חוזה לקניית גז בהיקף של 350 מיליון דולר מים תטיס, בבעלות דלק קידוחים מקבוצת דלק ואבנר. השותפות תספק לבתי הזיקוק מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי תמורת סכום המוערך ב-350 מיליון דולר, המשקף מחיר מוערך של 8.3 דולר ליחידה, החל מיוני הקרוב, ולמשך 27 חודשים, כאשר התמורה תשולם במהלך תקופת ההסכם.

יצחק תשובה מרחיב את עסקיו מעבר לגז ונפט. היום הודיעה דלק ישראל שבשליטתו כי חתמה על מזכר הבנות לרכישת 50% מחברת קפה ג'ו, המפעילה את רשת קפה ג'ו. סכום העסקה לא נמסר. קפה ג'ו, שהוקמה ב-1997 על ידי דיוויד קליין ודב גולדפרב, מפעילה 63 סניפים במרכזי הערים קניונים ובמקומות עבודה. הרשת מחזיקה במפעל לייצור קפה שמייבא וקולה 10 טונה קפה בחודש. מחזור המכירות של קפה ג'ו ב-2010 הסתכם ב-130 מיליון שקל.

כמו בארה"ב, גם אצלנו מנפיקים.אלעד קנדה, זרוע הנדל"ן של יצחק תשובה, הודיעה על השלמת השלב המוסדי בהנפקת אג"ח מסדרה א'. החברה הצליחה לגייס 200 מיליון שקל בהנפקה מסווגת לגופים מוסדיים במכרז על שיעור הריבית השנתית. שיעור ריבית הסגירה שנקבע במכרז היה 7.45%, קרוב מאוד לשיעור הריבית המירבי שקבעה החברה - 7.5%, כאשר סך ההתחייבויות שהגישו המוסדיים היה גבוה מעט מהסכום שגויס ועמד על 210 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully