וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבעה דירקטורים חדשים ימונו היום לבנק לאומי

רם עוזרי

24.5.2011 / 9:27

הגופים המוסדיים בבנק לאומי יכריעו במאבקם של שלמה אליהו מול המדינה, ויחליטו מי יהיו 4 הדירקטורים החדשים, כאשר אחד ימונה לדירקטור חיצוני

האסיפה הכללית של בעלי המניות בבנק לאומי תתכנס הבוקר לישיבה דרמטית במיוחד. בין שאר הנושאים שידונו בישיבה, שזומנה על ידי שלמה אליהו, יבחר הדירקטוריון 4 דירקטורים חדשים לבנק, אחד מהם דירקטור חיצוני. נכון להיום, מכהנים בדירקטוריון החברה 15 דירקטורים, מתוכם 2 חיצוניים. 4 מהם צפויים לפרוש במועד האסיפה הכללית.

כל העיניים נשואות אל הגופים המוסדיים. המוסדיים, כנציגי הציבור, מחזיקים 84% ממניות הבנק ויצטרכו להכריע מי מבין 22 המועמדים ימונה לאחד מהפורומים החשובים במשק הישראלי. 7 מועמדים מתמודדים על תפקיד הדירקטור החיצוני ו-15 מועמדים רואים עצמם ראויים ל-3 המקומות בתור דירקטורים בחברה.

המאבק על מינוי הדירקטורים הוא בין שלמה אליהו, המחזיק 9.6% ממניות הבנק, ובין המדינה, המחזיקה 6% בבנק ומיוצגת על ידי ועדת מניות. באופן היסטורי, המוסדיים היו מצביעים כמו המדינה, אולם היום, לאחר שאחזקותיה ירדו מ-14.5% ל-6% והכרזתו של החשב הכללי באוצר על מכירת יתרת האחזקות בבנק בקרוב, תמיכת המוסדיים במועמדי המדינה אינה ברורה.

בנק ישראל צריך לאשר

שלמה אליהו, אומרים במערכת הבנקאית, הודיע כי לא יגיע להצבעה. הודעה זו, מעידה על אחת משתי אפשרויות: או שאליהו חושש מלעורר פרובוקציה או שהוא כל כך בטוח שהמועמדים שלו יכנסו שהוא לא טורח להגיע. שתי האפשרויות, צריך להזכיר, לא פוסלות זו את זו.

"המפקח על הבנקים חושש שמדובר על ניסיון השתלטות לא פורמלי של שלמה אליהו", אמר היום גורם בכיר במערכת הבנקאות. "אליהו הציע 5 או 6 מועמדים והם כולם אנשים ראויים. הבעיה היא שהתקנון של בנק לאומי הוא פחות רציני מתקנון של כיתה א'. בבנק לאומי אתה יכול להצביע לכל המועמדים וחלק מהמוסדיים מתכננים לעשות את זה. אחרים יצביעו ל-12, 8 או 6 מועמדים. רק הרציניים ביותר יצביעו ל-3 דירקטורים ולדח"צ אחד", אמר אותו הגורם.

לפחות חלק מהגופים המוסדיים ייוצגו בישיבת הדירקטוריון על ידי חברת אנטרופי, שרכשה את פעילות הייעוץ למוסדיים של פועלים סהר לפני כשנה. אנטרופי, המשמשת גם כיועץ לחלק מהגופים המוסדיים, לא המליצה למוסדיים על 3, 4 או 5 מוסדיים, אומר גורם המקורב לבנק. המוסדיים קבעו תנאי סף מינימלי ויצביעו בעד כל המועמדים שעוברים אותו. והעובדה שהתקנון מאפשר להצביע להרבה יותר מ-4 דירקטורים מאפשרת להם להימנע מהכרעה, אמר אותו גורם.

בחירת הדירקטוריונים מקבלת משמעות מיוחדת על רקע האישור הצפוי של חוק מראני בכנסת. החוק, שעבר בועדת הכספים של הכנסת להצבעה שנייה ושלישית, צפוי לעבור בשבועות הקרובים. לאחריו, יוכל שלמה אליהו לבחור של דירקטור אחד בלבד. לכן, גורמים שונים מתייחסים בחשדנות לניסיון לקבוע מסמרות בדירקטוריון לאומי בעיתוי זה.

נימוק רף הבחירה הנמוך

מה שירסן את המוסדיים ואת שלמה אליהו מלהתעלם לגמרי ממועמדי המדינה תהיה העובדה שכל המועמדים יצטרכו לעבור אישור או אי התנגדות של המפקח על הבנקים בבנק ישראל. יתירה מכך, הגופים המוסדיים יצטרכו תחת תנאים מסויימים לספק הסברים למפקח בנוגע לתהליך הבחירה. בפרט, גופים שיצביעו בעד מספר גדול של מועמדים, יצטרכו לנמק את רף הבחירה הנמוך שהציבו.

המועמדים של שלמה אליהו לדירקטורים הינם עו"ד משה גביש, ד"ר רענן כהן, שלמה מעוז, עמוס ספיר וראובן קובנט .
המועמדים של ועדת המניות של המדינה לדירקטורים הינם דוד אבנר,ומירי לנט שריר. המועמדים מטעם עצמם לדירקטורים הם עו"ד טובה כגן, אליעזר כרמל, רו"ח איתן לוי, רו"ח דב נוה, ירון קמחי ויונתן יהושע רוס.

המועמדת של שלמה אליהו לדח"צ היא ציפורה סמט, והמועמדת של ועדת המניות של המדינה לדח"צ היא רו"ח איריס שטרק. המועמדים מטעם עצמם לדח"צ הם בנימין בן שהם, דוד שמואל דותן, ד"ר אשר הלפרין, מנחם ענבר, רו"ח מרדכי קרת ופרופ' ישראל צנג .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully