וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאניקה באחד העם? מיליארד שקל נפדו ב-3 ימים

ערן אזרן

25.5.2011 / 12:19

כלכלני בית ההשקעות מיטב ציינו כי לפי אמדנם, ב-3 ימי המסחר האחרונים נפדו מקרנות נאמנות כמילארד שקלים. המסחר בבורסה מתנהל כעת בירידה

האם המשקיעים באחד העם בפאניקה? תעשיית קרנות הנאמנות ספגה פדיונות כבדים בימים האחרונים העולים על מיליארד שקל. כלכלני בית ההשקעות מיטב מציינים כי לפי אומדנים פדו קרנות הנאמנות המסורתיות כמיליארד שקל ב-3 ימי מסחר בלבד, כאשר השיא נרשם אתמול (ג') עם פדיונות של 500 מיליון שקל.

"עיקר הפדיונות מתרכזים בקרנות אג"ח חברות וכללי, שהיו בשנתיים וחצי האחרונות קבוצת הקרנות המגייסת ביותר", מציינים כלכלני מיטב בהודעה מיוחדת שהוצאה לשוק. "ירידות השערים בשוקי המניות והאג"ח, בדגש על איגרות החוב הקונצרניות, הביאו את הקרנות לפדיונות גבוהים של כ-730 מיליון שקל, כאשר חצי מהפדיון 'נזקף' ליום המסחר האחרון", נכתב.

גם בשעה זו נמשכות ירידות השערים החדות באחד העם - הן בשוק המניות והן בשוק האג"ח. מדדי המניות המובילים ת"א 25 ות"א 100 מאבדים 0.8. מדד מניות הגז והנפט יורד בקרוב ל-2%. מדדי איגרות החוב הקונצרניות (תל בונד 20,40,60) ממשיכים לרדת גם היום, כאשר בשעה זו הם מאבדים 0.4%, ומסכמים ירידה של עד 1.6% בשבוע ימים.

"לפדיונות הכבדים יש שתי סיבות מרכזיות", הסביר רוני אפטר, מנהל קשרי משקיעים בבית ההשקעות מיטב. "ראשית מדובר בכמה שבועות של מומנטום שלילי בשל אי היציבות הגיאו-פוליטית באזור, שגורמת לשוק לדשדש. שנית, אמו עדים בשבוע האחרון לירידות במדדי האג"ח הקונצרניות שגוררות כמובן גם למכירה בקרנות".

עם זאת, אפטר מציין כי בשנה האחרונה כבר קרו פדיונות בדרעי גודל כאלה שלוש פעמים, ובכל פעם השוק הצליח לצאת מהם. "גל ראשון של פדיונות היה במאי 2010 כתוצאה ממשבר החובות באירופה; הגל השני התרחש בסוף ינואר על רקע המהפכה במצרים, והגל השלישי היה באמצע חודש מארס בשל הצונאמי ביפן. צריך לראות איך ההתפתחויות מכאן".

בשלושת ימי המסחר האחרונים ירדו קרנות אג"ח חברות וכללי בשיעור ממוצע של כ-1.1%. "תשואה שלילית זו או שהעצימה את הירידות בקרנות האג"ח, או אף גרמה לחלק מהקרנות לעבור לראשונה לטריטוריה השלילית", ציינו במיטב.

בדומה לקרנות האג"ח, גם הקרנות המנייתיות סבלו מפדיונות, אך בהיקפים נמוכים בהרבה. בסך הכול נפדו 180 מיליון שקל. שתי הקטגוריות שהצליחו "לקלוט" חלק מהכסף ש"נפלט" מהקרנות המסורתיות הן הקרנות הכספיות (460 מיליון שקל) והקרנות השקליות (60 מיליון שקל), בדגש על קרנות המק"מ הטהורות.

"מתחילת החודש הספיקו הקרנות המסורתיות לפדות כבר יותר מ-2.1 מיליארד שקל, ואם קצב זה של פדיונות יימשך, הרי שהוא יהיה הגבוה ביותר מאז שיאו של המשבר הכלכלי העולמי בנובמבר 2008", סיכמו במיטב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully