וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גידול בפניות לסיוע משפטי למעוטי יכולת

נורית רוט

26.5.2011 / 8:51

מסימני מצוקה כלכלית? מספר הפונים לסיוע משפטי הניתן בהתנדבות למעוטי יכולת עלה בשנת 2010 ב-36% בהשוואה לשנה הקודמת והגיע ל-11 אלף פונים

ב-2010 גדל מספר הפניות למרכזי הסיוע של תוכנית שכר מצווה של לשכת עורכי הדין - המעניקה סיוע משפטי פרו בונו (לטובת הציבור) למעוטי יכולת בתחומים אזרחיים - בכ-36% ביחס ל-2009. מנתונים שאספה לשכת עורכי הדין, עולה כי מספר הפונים לסיוע משפטי חינם הגיע לכ-11 אלף. רוב הפניות למרכזי הסיוע עסקו בתחומים של פשיטות רגל, הוצאה לפועל, כינוס נכסים והסדרת חובות.

נתון זה עולה בקנה אחד עם נתונים שפורסמו על ידי אגף כונס הנכסים הרשמי במשרד המשפטים, לפיהם ב-2010 חלה עלייה של 50% בהגשת בקשות לצווי כינוס נכסים ופשיטות רגל, ובנוסף חלה עלייה של 39% בצווי פשיטת רגל ושל 52% בצווי הכינוס שניתנו על ידי בתי המשפט.

מנתוני הלשכה עולה כי בתקופה שבין מאי 2010 למאי 2011, הגיעו לתוכנית 10,118 פניות טלפוניות - שהפכו בהמשך לפגישות ייעוץ עם עורך דין מטעם התוכנית. נתון זה משקף גידול של 36% במספר הפניות לתוכנית לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, 921 פניות הועברו לסיוע האגף המשפטי במשרד המשפטים. בתקופה זו טופלו בסניפים השונים שבהם מופעלת תוכנית שכר מצווה 511 תיקים באמצעות כתיבת מכתבים, מילוי טפסים וכדומה - ללא ייצוג בערכאות משפטיות. 318 תיקים היו תיקי ייצוג מאושרים - שבהם ייצגו עורכי הדין של התוכנית את הפונים בבתי משפט ובהוצאה לפועל. בנוסף, 3,416 פונים היו בפגישות ייעוץ עם עורכי דין מתנדבים. בסך הכל ביצעו עורכי דין אלה 3,600 שעות התנדבות. 409 עורכי דין הצטרפו לתוכנית בתקופה זו. לשם השוואה, בשנה הקודמת (מאי 2009 עד מאי 2010) הגיעו לתוכנית 7,443 פניות טלפוניות, ועוד 2,739 פניות הועברו לידי המדינה. באותה תקופה מספר תיקי היצוג המאושרים היה 210, כשבפועל טופלו בתחנה 632 תיקים.

יותר מ-50% מהמשרדים מתנדבים

יורי גיא-רוןלקראת הכנס השנתי ה-11 של לשכת עורכי הדין שייפתח באילת ביום ראשון, מפרסמת הלשכה בשיתוף עם חברת הדירוג דן אנד ברדסטריט, את דירוג משרדי עורכי הדין המצטיינים בפעילות פרו בונו (ללא שכר) בקהילה - מתוך כ-500 משרדים שנבדקו. המשרדים בעלי הדירוג הגבוה ביותר יקבלו אות הצטיינות בטקס שייערך במהלך הכנס.

הדירוג בוצע על ידי דן אנד ברדסטריט ומתייחס למשרדי עורכי דין המעניקים שירותי טיפול וייצוג לנזקקים ללא תמורה - לא רק במסגרת תוכנית שכר המצווה - אלא גם במסגרות עצמאיות אחרות. מנתוני החברה עולה כי יותר מ-50% מהמשרדים שנכללו בדירוג - מתנדבים במתן שירות פרו בונו במסגרת התוכנית של הלשכה. הדירוג מתבסס על פרמטרים כמותיים כמו מספר השעות שהושקעו בפעילות פרו בונו במשרד, שיעור שעות הפרו בונו מכלל שעות העבודה במשרד, כמות עורכי הדין במשרד ועוד. הדירוג בוחן בנוסף גם פרמטרים איכותיים: זהות הגופים שמקבלים סיוע (אנשים פרטיים, עמותות, מלכ"רים); מהות הסיוע (ייעוץ משפטי, כתיבת חוות דעת, ייצוג, פעילות במרכזי סיוע במסגרת שכר מצווה וכדומה).

לפי הלשכה, את פעילות הפרו בונו של משרדי עורכי הדין בישראל ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים: סיוע ליחידים, בעיקר בתחומי פשיטות רגל, הוצאה לפועל, הסדרי חובות, דיני משפחה, ועזרה בהתמודדויות מול הרשויות. ובנוסף, ליווי משפטי של עמותות וארגונים ללא מטרות רווח, לצד מתן חסות משפטית לגופי תרבות שונים.

הפעילות השנייה נפוצה מאוד בקטגוריית המשרדים הגדולים והבינוניים. התחומים הבולטים שלהם מעניקים המשרדים סיוע משפטי הם: ארגוני זכויות אדם וקידום שיוויון זכויות על רקע דת, מין או גזע; עמותות וארגונים למען אוכלוסיות מוחלשות, כמו בעלי מוגבלויות, קטינים בסיכון, עולים חדשים, ניצולי שואה, בני מיעוטים; עמותות לקידום חינוך, בריאות וגופי אמנות שונים; עמותות להגנה על זכויותיהם של יוצאי צבא, ועוד.

המשרדים חולקו לשלוש קבוצות גודל (קטנים: בין אחד לתשעה עורכי דין; בינוניים: 10-49 עורכי דין; גדולים: יותר מ-50 עורכי דין). בכל קבוצה נבחרו המשרדים הבולטים בהיקף פעילות הפרו בונו שלהם. בתוך כל קטגוריה אין חלוקה פנימית בין המשרדים (סדר המשרדים מסודר לפי הא"ב).

מהדירוג עולה כי בקטגוריות המשרדים הגדולים, שלושה מהמשרדים המובילים בדירוג הפרו בונו, גם נכללים בחמישייה הראשונה של המשרדים הגדולים בישראל (לפי מספר עורכי הדין המועסקים בהם) של דירוג דן אנד ברדסטריט ל-2011 - גולדפרב ( עוד לפני הפרסום על מיזוגו הצפוי עם משרד זליגמן); מיתר ליקוורניק, גבע & לשם, ברנדיין ושות', המשרד הרביעי בגודלו בישראל לפי אותו דירוג, ומשרד יגאל ארנון - שממוקם חמישי בדירוג המשרדים הגדולים. ברשימת המשרדים הגדולים הבולטים בפעילות הפרו בונו שלהם נמצאים גם משרד מ. פירון (המשרד השישי בגודלו בישראל), משרד גורניצקי (המשרד השמיני בגודלו), ומשרד שבלת (המשרד ה-11 בגודלו).

בקטגוריה של המשרדים הבינוניים בגודלם, נכללים ברשימת המצטיינים בפעילות הפרו בונו המשרדים: אורנה לין, גלעד שר, זיסמן אהרוני גייר , מטרי-מאירי, צלרמאייר פילוסוף, אפשטיין חומסקי אסנת, רחל בן ארי-אדם פיש ושות', טירר, מאיר מזרחי ושות' ופרופ' יובל לוי.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, אמר בעקבות הנתונים כי "אני שמח להיווכח שיותר מ-50% מהמשרדים שנכללו בדירוג מתנדבים במסגרת תוכנית הלשכה שכר מצווה. אני מאמין שככל שציבור עורכי הדין יסייע בהגברת הנגישות למשפט של אוכלוסיות מוחלשות ויגלה אכפתיות חברתית, כך ישתפר מעמדו המקצועי והציבורי והוא יזכה לאהדה. סמכות הלשכה לתת סעד משפטי למעוטי אמצעים נהפכה לפני כשנה בחוק לסמכות חובה ואני גאה מאוד בתיקון החשוב הזה, פרי יוזמה משותפת שלנו ושל ח"כ יריב לוין (הליכוד)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully