וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוקרברג: "יומרני לומר שהאינטרנט גורם למהפכות"

איתן אבריאל

26.5.2011 / 10:35

בכנס פורום e-G8 הנערך בפריז אמר מייסד פייסבוק מארק צוקרברג כי האינטרנט בכלל ופייסבוק בפרט אמנם מעודדות דמוקרטיזציה אך אי אפשר לומר שהן אחראיות למהפכות דוגמת המהפכה במצרים

"אחד הדברים הכי טובים באינטרנט הוא שהרשת נותנת לכל אחד קול. אנשים שלא יכלו בעבר לשתף דעה, יכולים לעשות זאת בקלות", אמר מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, במסגרת כינוס פורום e-G8 שמתקיים בימים אלה בפאריס. "זה מאוד חזק, וזה גורם לדמוקרטיה חברתית", הוסיף צוקרברג. בשיחה עם מנכ"ל פובליסיס, מוריס לוי, אמר צוקרברג כי "כאשר אתה רואה עם מי אנשים רוצים לחלוק דברים - ברוב המקרים זה חברים ומשפחה. ואני חושב שזו הסיבה שאנשים משתמשים בפייסבוק. יצרתי את החברה כשהייתי באוניברסיטה, וזו היתה המוטיבציה העיקרית שלי ושל המשתמשים הראשונים".

לדברי צוקרברג, "הדבר שעליו התמקדנו מההתחלה הוא שאנשים יציגו את הדמות האמיתית שלהם, וכך גם החברים שלהם. היתרון בזהות אמיתית הוא החלוקה הקלה של תכנים. מצד שני, יש הזדמנויות לחברות שאינן מציגות את הזהות האמיתית - וגם לזה יש מקום". צוקרברג סיפר כי "אחד מתחומי הפרסום שמאוד מצליחים בפייסבוק הוא סרטים - כי אנשים הולכים לסרטים וחולקים את החוויה. אחד הלקוחות התלונן שברגע שסרט גרוע כולם יודעים את זה ואף אחד לא הולך אליו. ואני חשבתי שזה נהדר. לא? זה מראה את הכוח של הצרכנים".

האם אתה חושב שאנשים מתחילים לדאוג שיש מישהו שאוסף יותר מידע עליך?

"אנשים מחליטים על הקווים שלהם. יש כאלה שחולקים את כל החיים שלהם, ויש כאלה שחולקים רק מעט מאוד. זה עניין אישי, וזה גם משתנה עם הזמן. פעם אנשים חשבו שלעולם לא יחלקו עם אחרים שום מידע, עכשיו הם חושבים אחרת, הם מוצאים ערך בלחלק תמונות ומידע, וכיום גם מתחילים לחלוק את המיקום שלהם עם חבריהם. אנשים מוצאים את האיזון הנכון לעצמם".

צוקרברג אמר כי "פעם חשבו שאם אתה רשום ברשת אחת אז אי אפשר להוציא אותך משם, ואני חושב שזה לא נכון. למייספייס היו המון חברים, וכאשר היו לנו (לפייסבוק) כמה מיליונים, מיקרוסופט הציעו לקנות אותנו במיליארד דולר, ואמרו לי שאני טיפש שאני לא מוכר כי לא אצליח להוציא חברים מרשתות אחרות".

מה לדעתך יהיה הטרנד החזק באינטרנט בעתיד?

"אני חושב שהעניין הזה של לחלוק מידע יהיה הדבר החשוב ב-5 השנים הקרובות, וזה רק מתחיל. כלים כמו פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות יהיו הרבה יותר טובים בשיתוף מידע". לדבריו, "דוגמה טובה היא עולם המשחקים. לפני ארבע שנים פתחנו את הרשת שלנו ואנשים התחילו לפתח דברים, ואז באה החברה הזו, זינגה, ואנשים גילו שהם מעדיפים לשחק משחקים עם החברים שלהם". צוקרברג הוסיף כי "חברות המשחקים על הרשת שלנו מבינות היטב את התגובות החברתיות של אנשים. כך אולי גם חברות מדיה או מוסיקה".

לדברי צוקרברג, "הצעד הבא יכול להיות חברות מדיה שיפעלו על הרשת שלנו, כמו מוסיקה, כי שוב - אלה דברים שאנשים עושים עם החברים שלהם. האם אנחנו נעשה את זה? בחיים לא - אין לנו די.אן.איי להיות חברת מוסיקה, אבל חברות אחרות יכולות לעשות את זה על הרשת שלנו". מייסד פייסבוק העיד על עצמו כי "באוניברסיטה היו לי שני חוזקים: מחשבים ופסיכולוגיה, ואלה שני הדברים שעושים את פייסבוק. אנחנו מבינים טכנולוגיה, אבל אנחנו משקיעים הרבה בלהבין פסיכולוגיה חברתית".

צוקרברג הסביר כי "במחשוב אתה רוצה לתת תשובות בינאריות של כן או לא, אבל אנשים לא אוהבים לענות כך. לכן, המצאנו תגובות כמו "האם אתה מוכן לקבל חברות? - כן, אבל לא עכשיו". על השימוש בתמונות בפייסבוק אמר צוקרברג כי "הפנים הם דבר מאוד חשוב לאנשים. כל תגובה קטנה בפנים אומרת משהו אחר, ולכן אנחנו מתמקדים בתמונות".

האם לפייסבוק יש השפעה על מהפכות, כמו במדינות ערב, והאם חשבת שזה מה שיצא לך מהמערכת?

"אני חושב שיש כאן משהו עמוק יותר, וזה לא עניין של פייסבוק אלא של האינטרנט. הדעה שלי היא שזה יהיה יומרני מצד מישהו אחד לטעון שהוא אחראי לזה. אני חושב שלאינטרנט יש תפקיד בדברים האלה. בסופו של דבר האינטרנט מחבר את האנשים מחדש. בשלב ראשון זה בין חברים, לאחר מכן זה חיבור בין אנשים וחברות, ולבסוף יהיה לאנשים מעורבות הרבה יותר גדולה עם ממשלות".

לדבריו, "בפעם הראשונה יש לאנשים הזדמנות לתקשר בחזרה כלפי הממשלה, להביע דעות, לקיים דיון. אבל זה עניין של האינטרנט בכלל, לא רק של פייסבוק". צוקרברג הוסיף כי "מה שקצת מעוות בתמונה שהתקשורת מציירת היא העובדה שאנשים עושים בפייסבוק דברים יומיומיים, ובדרך כלל לא מתמקדים בנושאים לאומיים".

צוקרברג סיפר כי "בשבוע שעבר דיברתי בכנס על חינוך ושאלו אותי למה אנחנו לא עוסקים יותר בחינוך של הגיל הרך. עניתי להם שבארה"ב זה יותר מורכב, צריך לקבל אישור מההורים - ועוד לא הגענו לשם. אנחנו עושים הרבה דברים עכשיו אבל פייסבוק תישאר עדיין מיועדת למשתמשים מעל גיל של 13. אם נפתח את הרשת לילדים מתחת לגיל הזה נצטרך לעשות הרבה דברים אחרת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מה יהיה הדבר הבא?

"אני חושב שחברות שעושות פלטפורמות הן הדבר הבא. דיברתי על משחקים - ומשחקים חברתיים - ובהמשך יהיו חברות בעוד ענפים שהמוצר שלהן מאוד חברתי - כלומר, אנשים עושים אותו יחד. אנשים שומעים מוסיקה יחד, מדברים על חדשות יחד, וזה לא רק עניין של כמה חברות גדולות - יש הרבה מאוד חברות כאלה בהרבה מדינות. אלה הדברים שאני מתרגש לקראתם בחמש השנים הקרובות".

האם חברות מסחריות גדולות יכולות להשתמש בפייסבוק כדי להבין מה הלקוחות שלהם רוצים, ולהשפיע עליהם?

"יש לנו שירות כזה עבור חברות בפייסבוק, ואם מישהו הלך לעמוד של חברה, אז החברים שלי יראו שאני אוהב את החברה הזו. יכול להיות לך הפרסום הטוב בעולם, אבל המלצה או מילה של חבר שלך שווים הרבה יותר. זו מערכת שעובדת ממש טוב, והיא טובה במיוחד לעסקים לוקאליים".

יכול להיות שפייסבוק היא לא יותר מאופנה - והיא תחלוף?

"אני חושב שהעניין הזה של תקשורת ושיתוף מידע בין חברים לא הולך לחלוף כל כך מהר. זה דבר בסיסי לחברה של בני אדם. אני חושב שהמגמה הזו, והרצון של אנשים לחלוק דעות אחד עם שני, יהיה אתנו עוד הרבה זמן", אמר צוקרברג.

לדבריו, "יש לנו פרוצדורה מאוד מדויקת של השקת שירותים ומוצרים חדשים. עכשיו, לעיתים כאשר אנחנו משיקים משהו - אנחנו נתקלים בהתנגדות חזקה. לי זה נראה דבר טבעי לבני אדם, מצד אחד הם רוצים לשתף ומצד שני חוששים מזה. אבל בגלל זה אנשים לפעמים מקבלים את השינוי ומאמצים אותו". צוקרברג אמר כי "כמעט כל דבר שאנחנו עושים יוצר מתח מסוים בקרב חלק מהמשתמשים. אחד הדברים היפים באינטרנט הוא שאפשר לבנות משהו - ואז אנשים יכולים להחליט בעצמם אם מעניין אותם להשתמש בזה".

יש לך המלצה לסטארט-אפים?

"בסיליקון וואלי יש אנשים שמחליטים לבנות חברה לפני שהם מחליטים מה היא תעשה. לי זה נשמע משוגע. אם אתה לא מאמין במשהו ולא רוצה להשפיע על ידי משהו מסוים - זה לא רציונלי ללכת ולעשות משהו. הרבה אנשים יוכלים היום להתחיל מהלכים ולבנות צוות, אבל צריך להאמין בזה".

האם השקיפות של רשת חברתית אינה מפקירה את היושרה והאמינות?

"אחד הדברים בפייסבוק הוא שכאשר מישהו אומר משהו - השם שלו קשור לזה. ועם זהות אמיתית מגיעה גם אחריות לדברים. ולכך יש ערך רב".

חלק גדול מהמשתמשים שלך מגיעים היום מחוץ לארה"ב. איך תתאים את השינויים התרבותיים למערכת שלך?

"שואלים אותי מה ההבדלים בשימוש בין תרבויות שונות - אבל אני דווקא מופתע שהשימוש דומה. מה שאנשים עושים בעיקר זה לחלוק דברים עם חברים ומשפחה". בהסתכלות לעתיד אמר צוקרברג כי "אני לא חושב שהשימוש יהיה כה שונה. מה שכן יהיה שונה הוא הטכנולוגיה - כי הרבה מתמשים חדשים ישתמשו בפייסבוק באמצעות כל מיני טלפונים סלולריים".

לדברי צוקרברג, "אחת מהחברות שמנסות להיות יותר חברתיות היא נטפליקס, חברת הפצת הסרטים הדיגיטליים, והיא מנסה דברים. למשל, אם אתה מצרף חבר אתה מקבל נקודות או משהו כזה, ויש לזה דינמיקה מאוד מסוימת. אני חושב שלכל תעשייה ולכל מוצר יש את הדינמיקה שלהם - ולכן אני חושב שפייסבוק עצמה לא צריכה לעסוק בדברים הללו אלא לתת לחברות לפצח את העניין בעצמם".

"האם ניצור טלפונים? אייפדים? לא, אני חושב שיש מכשירים טובים כבר עכשיו. אנחנו מתמקדים בלבנות חוויית משתמש טובה. יש לנו אפליקציות לסלולר, לאנדרואיד - ויש היום יותר משתמשים בפייסבוק במכשירים שהם לא אפל או אנדרואיד. זה גדל מאוד מהר.

האם אתם מרכזים מידע על מה שקורה, למשל בזמן ההפגנות בקהיר?

"גילינו שאם אתה בוחן את זה ביחס לסך הפעילות היומיומית - זה מהווה חלק זעיר מהפעילות. ההשפעה שלנו הרבה יותר קטנה ממה שהמדיה טוענת". עם זאת, הוסיף צוקרברג כי "אנחנו חושבים שמאוד קשה לבדל בין הפעילות הפוליטית הזו לבין הדברים הרגילים".

מה אתה מקווה שתשאיר לעולם?

"זה קצת מוקדם, לא? אני בן 27, עזוב אותי מזה. מה שחשוב לי זה החזון של החברה, ומה שחשוב לי זה המערכת הפתוחה, ואני עובד על כך בכל יום מזה שבע שנים. אם אתה רואה מה אנשים עושים היום, אני חושב שזה רק חלק זעיר ממה שיהיה בעתיד".

מחר תפגוש את מנהיגי 8 המדינות הגדולות בעולם, והם ידברו על רגולציה, חופש ונושאים רבים נוספים. מה תאמר להם?

"אני לא חושב שאפשר לקבוע שרוצים את הדברים הללו אבל לא רוצים את הדברים ברמה הזו. יש כאן אי הבנה של איך העולם הזה מחובר. בכל תחום, הממשלתי והפרטי עובדים יחד כדי לנסות למצוא את הדרך - וזה מה שצריך לעשות גם כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully