וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא היה לאחים עופר אישור לעגון באירן"

דפנה מאור

30.5.2011 / 8:33

למרות טענת גורמים בקבוצת עופר כי היה לספינות הקבוצה אישור ישראלי לעגון בנמלי אירן, טוענים במשרד ראש הממשלה כי הטענה אינה נכונה. גם אירן מכחישה

במשרד ראש הממשלה דוחים את הטענה כי גורמים ישראליים אישרו לספינות של קבוצת האחים עופר לעגון בנמלי אירן. אתמול ציינו מקורבים לקבוצת עופר כי קיבלו אישור לכך אך במשרד ראש הממשלה אמרו כי "הטענה אינה נכונה".

אמש דיווח ערוץ 10 כי טנקר פסיפיק, חברת הספנות הסינגפורית שנמצאת בבעלות האחים עופר, הודתה כי המשיכה לייצא נפט מאירן עד לפני חצי שנה.

הודאתה של החברה מגיעה לאחר חשיפת TheMarker היום כי לפחות 13 ספינות של טנקר פסיפיק מנג'מנט עגנו באירן בעשור האחרון - כך לפי מסמכים של ארגון רישום הספינות אקווסייס.

החברה אישרה כי העבירה מאיראן ואליה נפט גולמי ומוצרי דלק מעובדים, אך הפסיקה לטענתה מספר חודשים לפני שהוטלו הסנקציות הבינלאומיות על איראן. אם הדיווח נכון, מדובר בעבירה לכאורה על החוק הישראלי, האוסר על סחר עם אירן, חוק אשר היה בתוקף עוד בטרם הוטלו הסנקציות הבינלאומיות על אירן.

למרות האישור, בכירים אירנים מכחישים את הדיווחים וטוענים כי לא קיים כל קשר עם משפחת עופר הישראלית. על פי ההכחשות, אירן לא מכירה ביישות הציונית ובמדינת ישראל. "כל קשר מסחרי עם המשטר הציוני והחברות העסקיות שבו הוא נגד החוק", אמר יו"ר לשכת המסחר האירנית מוחמד נהבנדיאן.

בעקבות החשיפה החליטה ועדת הכלכלה לקיים דיון מיוחד בנושא ביום שלישי. לקראת הדיון אמר היו"ר שאמה-הכהן כי "מצב בו חברה ישראלית מובילה, או כזו הקשורה בה, סוחרת עם איראן בצורה ובמידה המביאה את ארה"ב להטיל סנקציות עליה הוא חור ענק מסוכן ואסטרטגי במאמץ הבלימה לתכנית הגרעין האירנית. מדינת ישראל חייבת, בבחינת נאה דורשת ונאה מקיימת, לסגור את הפרצה הזו ואף להיות סמן ימני בעניין זה".

לדיון הוזמנו נציגי משרד החוץ, משרד הביטחון, משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה, משרד ראש הממשלה, המועצה לביטחון לאומי, התאחדות התעשיינים, פורום מנהלי כספים ראשיים, לה"ב- לשכת ארגוני העצמאים, לשכת הספנות, מכון היצוא הישראלי, החברה לישראל ועוד.

ביום שישי, חשף TheMarker כי מכלית הנפט ראפלס פארק (שנקראת כיום אמה), שנמכרה לפי האשמות משרד החוץ של ארה"ב לידי חברת הספנות האירנית IRISL, עגנה באירן כאשר היתה עדיין בבעלות טנקר פסיפיק, לפני שנמכרה לקריסטל שיפינג, וממנה ל-IRISL.

הנמלים שבהם עגנו 13 הספינות הם בנדר עבאס והאי ח'ארכ. בנדר עבאס היא עיר נמל החוף הדרומי של אירן. האי ח'ארכ משמש בתור נמל לייצוא נפט מאירן .

רישומי בקרת גבולות מראים כי הספינות הבאות השייכות לטנקר פסיפיק עגנו בשני הנמלים בתאריכים הבאים.

"לא עולה על הדעת שהאחים עופר יפרו הסנקציות על אירן"

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) קראה לראש הממשלה בנימין נתניהו לבחון מחדש את מדיניות אי ההתערבות בפרשת משפחת עופר וקשריה עם אירן.

לדבריה, "ככל שמתגלים נתונים חמורים חדשים, כך מצטיירת גם תמונה של ניהול כושל של המשבר, שיגור תגובות מבולבלות וסותרות, וחוסר נכונות לעשות את המובן מאליו: להתנצל ולקחת אחריות. יחד עם זה, השליטה הישירה והעקיפה של משפחת עופר בחברות ישראליות רבות, הופכת את הבעיה לבעיה של כולנו. קיים חשש אמיתי לכך שהסנקציות יתרחבו ויקרינו על מפעלי תעשייה רבים בישראל המפרנסים אלפי עובדים, אשר עלולים להיפגע בשל תאוות הבצע של בעלי השליטה. על ראש הממשלה לגונן על המשק הישראלי מפני פגיעה כזאת, למצות את הדין עם בעלי השליטה, ובו בזמן להבהיר בכך לאמריקנים ולאירופים כי אין סיבה לפגוע במשק הישראלי כולו בשל התנהלות כושלת של חברה אחת".

יו"ר השדולה למאבק בשחיתות ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) פנה ליועץ המשפטי בבקשה לפתוח בחקירה נגד האחים עופר בפרשת המיכלית שנמכרה לאירן.

לדברי אלדד "אזרחי ישראל זכאים לדעת אם משפחת עופר שזכתה מטעמים תמוהים לקנות בפרוטות נכסי מדינה אדירים לא העדיפה גם בפרשה האירנית את טובתה האישית על פני טובת המדינה. ישראל נראית נלעגת כשהיא תובעת מכל העולם סנקציות על איאן בשעה שענקי המשק שלה עצמה סוחרים עם מי שחותר בקנאות ובנחישות להשמידנו", טען.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully