וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע המסחר באחד העם נחתם בירידות

רם עוזרי

2.6.2011 / 16:52

הבורסה התל אביבית הצטרפה לוול סטריט ובורסות אסיה וסיימה את יום המסחר בירידות. מדד ת"א 25 ירד ב-1.5% ואילו ת"א 100 ירד גם הוא ב-1.5%

יום המסחר האחרון השבוע בבורסה באחד העם נסגר בירידות שערים, ומצטרף לשוקי המניות בניו יורק ובאסיה שרשמו אמש נפילות שערים חדות. המדדים המובילים, שירדו במהלך היום ביותר מ-2%, התייצבו בצהרים בירידות של 0.5% אבל צנחו לקראת סוף היום וסגרו בירידות של 1.5%.

מדד ת"א 25 סיים בירידה ב-1.5% ומדד ת"א 100 איבד אף הוא 1.5% מערכו. מדד מניות הבנקים רשם ירידה של 0.9%. מדד מניות הנדל"ן השיל 1.6% מערכו. מניות אפריקה , קבוצת דלק ואלביט מערכות אפריקה בלטו עם ירידות של מעל 3%.

"המוסדיים לא עושים יותר מדי חוץ מלשבת על הגדר ולכסוס ציפורניים בתקווה שהירידות ייבלמו בקרוב", אמר היום שמואל פלטניק, מנהל חדר מסחר בני"ע ישראלים בבנק הפועלים. "את הירידות מובילים ביומיים האחרונים שחקני ארביטראז' וסוחרי יום גדולים".

"בתחילת השבוע היה נראה כאילו נכנסים לשוק כוחות חדשים שמחזקים את השוק. היום ואתמול אנחנו רואים פדיונות. הסטיות בת"א 25 לא עולות, כך שלא מדובר במפולת אלא רחוק מאוד מזה. השוק מתקן במחזורים של כלום", אמר פלטניק.

פלטניק ציין עוד כי הזרים לא מורגשים בכלל בשוק. "הזרים אומרים לנו בצורה מפורשת: 'אתם לא מעניינים אותנו. נכון שהכלכלה בסדר, אבל המצב הפוליטי מסוכן מדי'". לדבריו, גם גופים שרוצים להגדיל פוזיציה בשוק המקומי מחכים להתפתחויות של הימים הקרובים. "הנאום של טרישה (נגיד הבנק המרכזי של אירופה) הערב, נתוני האבטלה הסופיים מארה"ב מחר, והמצב המדיני-בטחוני בגבולות של ישראל שיתבהר ביום ראשון (בו צפויים הפלסטינים לצעוד לעבר הגבול כפי שעשו ביום הנכבה) - כל אלה מלחיצים קונים פוטנציאליים שרואים את הנתונים הכלכליים המצויינים", הדגיש פלטניק.

הבורסה בתל אביב לא יכולה היתה להתעלם מירידות השערים החדות אמש בוול-סטריט. נתוני שוק התעסוקה, שצמח ב-38 אלף משרות לעומת צפי של 175 אלף, בתוספת ירידה חדה במדד מנהלי הרכש למגזר הייצור, שלחו את הבורסות בניו יורק לירידות שערים חדות. מדד דאו ג'ונס סגר את יום המסחר בירידה של 2.2% ומדד S&P 500 איבד 2.3% מערכו. מדד הנאסד"ק איבד אמש 2.3%.

נתוני שוק התעסוקה, שצמח ב-38 אלף משרות בלבד לעומת צפי של 175 אלף, בתוספת ירידה חדה במדד מנהלי הרכש למגזר הייצור, שלחו את הבורסות בניו יורק לנפילות שערים.

בגזרת האג"ח, המשקיעים האמריקאים התעוררו אתמול ליום הראשון לאחר סיומה הרשמי של תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה (QE2). "כולם חשבו שהתשואות על האג"ח יעלו כתוצאה מסיום התכנית. בניגוד לתחזיות, אנחנו רואים ירידת תשואות בשוק האג"ח האמריקאי ל-10 שנים לפחות מ-3%, לאחר שהתשואות הגיעו ל-3.6% בחודשים האחרונים", אומר יניב פגוט, אסטרטג ההשקעות הראשי של קבוצת איילון. "בסופו של דבר, בזמנים של מצוקה ולאור מה שקורה בגוש היורו, המשקיעים בורחים להשקעה בטוחה ואיגרות החוב האמריקאיות עדיין נתפסות כמקלט".

עוד מוסיף פגוט, כי הפער בין התשואות באג"ח ל-10 שנים של ארה"ב וישראל הגיע לשיא של חודשים ארוכים. "הפער משקף את החשש מהמצב הגיאו-פוליטי וגם את פער הריביות בין ישראל לארה"ב. נתוני התעסוקה הפושרים שהתפרסמו בארה"ב מחזקים את ההערכה שהריבית שם לא תעלה בקרוב. כשהמצב הגיאו-פוליטי בישראל יתבהר, אולי בספמבר, נחזור לפער ריביות נמוך יותר".

יורם גבאי: אנחנו בנקודת שיא מבחינת הצמיחה הכלכלית

"אנחנו נמצאים היום בנקודת שיא מבחינת הצמיחה הכלכלית. בחודש האחרון ניתן לזהות בפעם הראשונה מזה שנה וחצי סימנים להאטה כלכלית בארה"ב. יש גם חששות להאטה בסין לאחר עליית ריבית ופעולות הממשלה שם למלחמה באינפלציה. תהיה התמתנות בקצבי הצמיחה בעולם וגם אצלנו", אמר אמש יורם גבאי, יו"ר פעילים תיקי השקעות ואחד מכלכלני המקרו הוותיקים במשק.

גבאי אמר את הדברים ביחס לעדכון תחזית הצמיחה של בנק ישראל אתמול. בבנק מעריכים כי הצמיחה בשנת 2011 תהיה 5.2% - גבוה יותר מתחזית הצמיחה שפירסם הבנק בחודש מארס (4.5%) אבל עדיין נמוך יותר מתחזיות הצמיחה שפירסם ארגון ה-OECD לישראל בשבוע שעבר (5.4%).

תחזיות בנק ישראל נסמכות על ההנחה שמצבה הגיאו-פוליטי של ישראל יישאר יציב. שם, סבור גבאי, יכולים דווקא המשקיעים בתל אביב למצוא נקודת אור. "אני הרבה פחות פסימי היום לגבי ספטמבר. למזלנו, הפלשתינים איבדו את המומנטום והמצב פחות רע ממה שחשבנו", אומר גבאי. באשר למהפכות במדינות ערב, טוען גבאי כי באופן פרדוקסלי, התלות של מדינות ערב בארה"ב ובאירופה רק גדלה בעקבות המהפיכות, מה שמייצב את השלום עם מצרים וירדן.

מניות במרכז

מניית טבע , שירדה אמש בוול סטריט ב-1.7% כחלק מהחולשה הכללית של שוק המניות האמריקאי, נסחרה היום בהמשך לפרסום ב-TheMarkerעל מו"מ שמנהלת החברה למיזם משותף עם חברת התרופות השנייה בגודלה בהודו, סיפלה. הודו היא אחד משני השווקים הגנריים המתעוררים הגדולים והוא צפוי להכפיל את עצמו עד 2015 ל-20 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה, שלמה ינאי, יצא להודו כדי לקיים פגישות עם סיפלה, ועשוי להיפגש בשבוע הבא עם חברות הודיות נוספות.

מניית אורמת , שאיבדה 35% משוויה בשנה האחרונה, נסחרה היום על רקע איום מצד חברת החשמל האינדונזית לבטל פרויקט להקמת תחנת כוח בו שותפה החברה. מדובר על הפרויקט הגיאותרמי הגדול בעולם, ואורמת מחזיקה 12.75% ממניות השותפות אשר אמור להקים את התחנה.

איגרות החוב של אלביט הדמיה עלו בשני ימי המסחר האחרונים ב-17% על רקע הערכות של יובל בן זאב כי מחירן מעניק פיצוי הולם לסיכון ובעקבות כוונת החברה לשנות את מדיניות הדיבידנד שלה. האג"ח ש אלביט צנחו בשבועות האחרונים ביותר מ-20% על רקע עימות בין מוטי זיסר, בעל השליטה בחברה, ובין בנק הפועלים לגבי פירעון חוב בהיקף משוער של 800 מיליון שקל. שלשום פירסמה אלביט תוכנית עסקית מפורטת לעסקיה בשנתיים הקרובות, ממנה עולה כי בסוף מארס 2013 ישארו בקופת החברה 500 מיליון שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully