וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מפתיחה שלילית של המסחר באחד העם

ערן אזרן

5.6.2011 / 8:53

כלכלנים צופים כי אי הוודאות בשוק ההון תימשך ככל שייתקרב מועד ההכרזה על המדינה הפלסטינית. מאז תחילת השנה רשם ת"א 25 תשואה שלילית של 7.4%

מאז תחילת השנה מדד ת"א 25 רשם תשואה שלילית של 7.4%. בחודש מאי לבדו השיל המדד 3.1%. רבים בשוק ייחסו ירידות אלה לשינויים הגיאופוליטיים המתרחשים בחודשים האחרונים באזור, ובהם ההפיכות במצרים ובתוניס, המהומות במדינות ערב וההכרזה הצפויה על מדינה פלסטינית באו"ם בספטמבר.

כלכלני בנק הפועלים העריכו בסוף השבוע כי אי הודאות בשוק ההון תימשך ככל שנתקדם לקראת ההכרזה על המדינה הפלסטינית. "הלחץ השלילי בבורסה נובע בעיקרו מגורמים שאינם כלכליים, קרי הסביבה הגיאופוליטית", הסבירו בבנק. "המשקיעים עשויים להמתין לדיון באו"ם ולהשלכותיו האפשריות על הסביבה המדינית-ביטחונית והכלכלית", הוסיפו. גם בלאומי היו שותפים לעמדה שהציג בנק הפועלים וטענו שהסביבה הגיאופוליטית ותוואי עליית הריבית במשק עלולים להביא להמשך הסנטימנט השלילי בטווח הקצר.

בהינתן תחזיות אלה, האם הבורסה בתל אביב עומדת בפני שבוע נוסף של ירידות שערים? ביום חמישי ננעל המסחר במגמה שלילית חזקה. מדד ת"א 25 איבד 1.5% ומדד ת"א 100 ירד ב-1.5%. מדד מניות הבנקים נחלש ב-0.9%, ואילו מדד מניות הנדל"ן השיל 1.6% מערכו. בלטו מניות אפריקה , קבוצת דלק ואלביט מערכות שירדו ביותר מ-3%. עם זאת, בסיכום שבועי מדד ת"א 25 רשם ירידה של 0.8% בלבד.

"הירידות החדות שאפיינו את ימי המסחר האחרונים מנוגדים לסביבה הכלכלית הטובה השוררת במשק", הוסיפו והסבירו בהפועלים. "בימים האחרונים, הסביבה הפכה להיות נוחה יותר לשוק המניות המקומי. נתונים כלכליים טובים בישראל, ובראשם העלאת תחזית הצמיחה של בנק ישראל ל-2011, לצד עונת דו"חות סבירה היו לתמוך בעליות שערים".

אך דאגות המשקיעים באחד העם בשבועות האחרונים אינן מסתכמות רק בשינויים הגיאופוליטיים באזור. ריח משבר החובות המתחדש באירופה מעיק על הסוחרים, שמביטים בחשש אחר ההתפתחויות במדינות היבשת שנאנקות תחת חובותיהן, ובראשם יוון שדירוג האשראי שלה נחתך ב-3 רמות. נתוני מקרו שליליים שהצטברו בארה"ב במהלך השבוע האחרון ונתוני התעסוקה הגרועים בסוף השבוע, הוסיפו לאווירת הדכדוך הכללית ולחששות מפני פגיעה בקצב התאוששותה של הכלכלה הגדולה בעולם. גם אזהרת מודי'ס מפני אפשרות להורדת תחזית דירוג האשראי של ארה"ב העצימה את גל המכירות.

ואכן, גם ביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים, כשהבורסות מסכמות את רצף הירידות הארוך זה 7 שנים. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.8% ואיבד 2.3% בסיכום שבועי. מדד S&P 500 נסוג ב-1% ואיבד בסיכום שבועי 2.3%. מדד נאסד"ק איבד 1.5% והשלים ירידה שבועית של 2.4%. מאז שמדד S&P 500 הגיע לשיא של כמעט שלוש שנים ב-29 באפריל, נחתך שווי שוקי המניות בארה"ב ביותר מ-650 מיליארד דולר. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.03% לרמה של 3%.

עונת הדו"חות הסתיימה

בתוך כך, ממשלת יוון התחייבה בסוף השבוע להאיץ את תוכנית ההפרטה שלה ולגייס כ-50 מיליארד יורו עד שנת 2015, כחלק מהסכם הסיוע שהיא מקבלת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) וקרן המטבע הבינ"ל (IMF). יוון תקצץ בנוסף עוד 28 מיליארד יורו מהתקציב שלה, כל זאת בתמורה להמשך קבלת הסיוע, וכדי לעמוד בתנאים לקבל סיוע נוסף - אותו מתכנן עתה האיחוד האירופי, שיצטרף לחבילת חילוץ של 110 מיליארד יורו שקיבלה יוון כבר לפני שנה.

בשבוע שעבר תמה באחד העם עונת הדו"חות לרבעון הראשון של 2011. בסיכום כולל, הכנסותיהן המצרפיות של 25 חברות המעו"ף צמחו בכ-15% ביחס לרבעון המקביל (לכ-88.75 מיליארד שקל). אולם, הרווח הנקי המצרפי של החברות נשחק בכ-13%, והסתכם בכ-8 מיליארד שקל. גם הרווח התפעולי הכולל רשם ירידה דומה.

"בחלוקה ענפית, נרשמה מגמה חיובית בתוצאות חברות הכימיה, הפרמצבטיקה והבנקים המסחריים, כשיתר הענפים במעו"ף התאפיינו במגמה מעורבת", הסבירו כלכלני הפועלים. "מהזוית החיובית, ניתן לסכם ולומר שגידול בהכנסות החברות מעיד על המשך התרחבות הפעילות והגידול בביקושים לשירותיהן. מנגד, התחרותיות, התייקרות חומרי הגלם ובעיקר עלויות המימון – כל אלו הביאו לכך שהשיפור בשורה העליונה (ההכנסות) לא תורגם במלואו לשורה התחתונה (הרווח הנקי) של חברות רבות".

כלכלני בנק לאומי טוענים שרוב החברות הציגו תוצאות מאכזבות, ושהתמונה הכללית העולה מהדו"חות פחות טובה מהצפוי. "בסעיף ההכנסות אמנם נרשם גידול במרבית החברות, אך רמת הרווחיות ירדה", הם מסבירים. לעומת זאת, בהתייחסם לדו"חות הבנקים, הם מציינים כי התוצאות היו טובות, וזאת הודות לצמיחה בפעילות וגידול ברווחי המימון. "כפי שנראה כרגע, הסיכון המרכזי להשקעה בבנקים בטווח הקצר הוא המצב הגיאופוליטי שמשפיע על ביצועי שוק ההון. כשהמכפיל בו נסחרים הבנקים ביחס לתשואה על ההון שהם מייצרים נמוך".

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully