וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע יום הנכסה: מחזור נמוך במסחר בת"א

ערן אזרן

5.6.2011 / 16:46

המשקיעים הגיבו באדישות לאירועי יום הנכסה ברמת הגולן ובמחסום קלנדיה והמסחר באחד העם התנהל בעצלתיים. מדדי ת"א 25 ות"א 100 ננעלו בעליות קלות של 0.2%

העימותים בין חיילי צה"ל לבין מפגינים בגבול הסורי התחדשו היום במסגרת אירועי "יום הנכסה" (יום אסון מלחמת 67'), אך המשקיעים בבורסה בתל אביב הגיבו באדישות לאירועים. הטלוויזיה הסורית דיווחה על 6 מפגינים הרוגים. כוחות היבטחון אכן אישרו כי בוצע ירי לעבר פלג גופם התחתון של מפגינים שניסו להתקרב לגדר במג'דל שמס.

"זהו אחד הימים הכי משעממים שהיו לנו השנה", אמר עידו אמריליו, מנהל דסק מניות בבבית ההשקעות פסגות. "נכון לשעה 14:00, מדובר במחזור מאוד נמוך של 560 מיליון שקל - חצי מהממוצע היומי, וזאת לאחר שהממוצע כבר צנח מתחילת השנה", הוא הסביר. "המכירות היום נבעו מהמצב הגיאו-פוליטי ומאירועי הנכסה. הזרים חששו והתייעצו לגבי מידת ההשפעה של האירועים על המסחר. אפשר להבחין בכך במניות הבנקים, שמגלמות את המצב הכללי במשק. המניות רשמו ירידות מאז שעות הבוקר, ובמיוחד מניות הפועלים ולאומי".

בתגובה לאירועים, רשמו המדדים המובילים ירידות שנחלשו ככל שהתקרבה שעת הסגירה. מדד ת"א 25 ות"א 100 הגדילו לעשות כשסיימו אף בעלייה קלה של עד 0.2%. מאז תחילת השנה מדד ת"א 25 רשם תשואה שלילית של 7.2%, ובחודש מאי לבדו השיל המדד 3.1%.

מדד מניות הבנקים נחלש בסיכום יומי ב-0.5%, בהובלת מניית הפועלים שנחלשה ב-0.6% במחזור הגבוה בבורסה, ומניית לאומי שהשילה ערך דומה.מדד מניות הנדל"ן בחלש ב-0.2%, ואילו מדד מניות הגז והנפט עלה בכ-2.3%, בהובלת ישראמקו שזינקה ביותר מ-4%, וקבוצת דלק שתיקנה בכ-2.7%. מחזור המסחר בבורסה היה נמוך בצורה יוצאת דופן - 923 מיליון שקל, לעומת ממוצע יומי של 1.3 מיליארד ביום א'.

בלטה במסחר - מניית אלביט הדמיה שעלתה בסופו של יום בכ-6% ובמחזור גבוה, לאחר שבשעות הבוקר ירדה בעד 5%. המניה נסחרה על רקע מכתב ההרגעה למשקיעים שפירסם הבוקר בעל השליטה, מוטי זיסר, ובו הוא מסביר שהשקעותיו הפרטיות נפרדות מאלו הציבוריות, כך שלא קיימת סכנה כלשהי למשקיעים. "על-פי תוכניותיה של אלביט ועתודות המזומנים שלה - יש באפשרות החברה לעמוד בהתחייבויותיה", טען זיסר במכתב. גם איגרות החוב של החברה שינו כיוון במהלך היום, וננעלו בעליות של עד 2.6%, כשהתשואה על אג"ח מסדרה ו' מגיעה לכ-13.3%.

גם בשוק הסולידי נרשמו ירידות קלות. מדדי איגרות החוב הקונצרניות (תל בונד, 20,40 ו-60) ירדו בעד 0.1%. איגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת. איגרת חוב מסוג שחר (לא צמודה ובריבית קבועה) לפירעון בינואר 2022 נסחרה בירידה של 0.16% והתשואה הופחתה ל-5.25%.

רבים בשוק ייחסו את הירידות בתקופה האחרונה לשינויים הגיאופוליטיים המתרחשים בחודשים האחרונים באזור, ובהם ההפיכות במצרים ובתוניס, המהומות במדינות ערב וההכרזה הצפויה על מדינה פלסטינית באו"ם בספטמבר. כלכלני בנק הפועלים העריכו בסוף השבוע כי אי הודאות בשוק ההון תימשך ככל שנתקדם לקראת ההכרזה על המדינה הפלסטינית.

"הלחץ השלילי בבורסה נובע בעיקרו מגורמים שאינם כלכליים, קרי הסביבה הגיאופוליטית", הסבירו בבנק. "המשקיעים עשויים להמתין לדיון באו"ם ולהשלכותיו האפשריות על הסביבה המדינית-ביטחונית והכלכלית", הוסיפו. גם בלאומי היו שותפים לעמדה שהציג בנק הפועלים וטענו שהסביבה הגיאופוליטית ותוואי עליית הריבית במשק עלולים להביא להמשך הסנטימנט השלילי בטווח הקצר.

עונת הדו"חות הסתיימה

אך דאגות המשקיעים באחד העם בשבועות האחרונים אינן מסתכמות רק בשינויים הגיאופוליטיים באזור. ריח משבר החובות המתחדש באירופה מעיק על הסוחרים, שמביטים בחשש אחר ההתפתחויות במדינות היבשת שנאנקות תחת חובותיהן, ובראשם יוון שדירוג האשראי שלה נחתך ב-3 רמות. נתוני מקרו שליליים שהצטברו בארה"ב במהלך השבוע האחרון ונתוני התעסוקה הגרועים בסוף השבוע, הוסיפו לאווירת הדכדוך הכללית ולחששות מפני פגיעה בקצב התאוששותה של הכלכלה הגדולה בעולם. גם אזהרת מודי'ס מפני אפשרות להורדת תחזית דירוג האשראי של ארה"ב העצימה את גל המכירות.

ואכן, גם ביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים, כשהבורסות מסכמות את רצף הירידות הארוך זה 7 שנים. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.8% ואיבד 2.3% בסיכום שבועי. מדד S&P 500 נסוג ב-1% ואיבד בסיכום שבועי 2.3%. מדד נאסד"ק איבד 1.5% והשלים ירידה שבועית של 2.4%. מאז שמדד S&P 500 הגיע לשיא של כמעט שלוש שנים ב-29 באפריל, נחתך שווי שוקי המניות בארה"ב ביותר מ-650 מיליארד דולר. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.03% לרמה של 3%.

בתוך כך, ממשלת יוון התחייבה בסוף השבוע להאיץ את תוכנית ההפרטה שלה ולגייס כ-50 מיליארד יורו עד שנת 2015, כחלק מהסכם הסיוע שהיא מקבלת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) וקרן המטבע הבינ"ל (IMF). יוון תקצץ בנוסף עוד 28 מיליארד יורו מהתקציב שלה, כל זאת בתמורה להמשך קבלת הסיוע, וכדי לעמוד בתנאים לקבל סיוע נוסף - אותו מתכנן עתה האיחוד האירופי, שיצטרף לחבילת חילוץ של 110 מיליארד יורו שקיבלה יוון כבר לפני שנה.

בשבוע שעבר תמה באחד העם עונת הדו"חות לרבעון הראשון של 2011. בסיכום כולל, הכנסותיהן המצרפיות של 25 חברות המעו"ף צמחו בכ-15% ביחס לרבעון המקביל (לכ-88.75 מיליארד שקל). אולם, הרווח הנקי המצרפי של החברות נשחק בכ-13%, והסתכם בכ-8 מיליארד שקל. גם הרווח התפעולי הכולל רשם ירידה דומה.

"בחלוקה ענפית, נרשמה מגמה חיובית בתוצאות חברות הכימיה, הפרמצבטיקה והבנקים המסחריים, כשיתר הענפים במעו"ף התאפיינו במגמה מעורבת", הסבירו כלכלני הפועלים. "מהזוית החיובית, ניתן לסכם ולומר שגידול בהכנסות החברות מעיד על המשך התרחבות הפעילות והגידול בביקושים לשירותיהן. מנגד, התחרותיות, התייקרות חומרי הגלם ובעיקר עלויות המימון – כל אלו הביאו לכך שהשיפור בשורה העליונה (ההכנסות) לא תורגם במלואו לשורה התחתונה (הרווח הנקי) של חברות רבות".

כלכלני בנק לאומי טוענים שרוב החברות הציגו תוצאות מאכזבות, ושהתמונה הכללית העולה מהדו"חות פחות טובה מהצפוי. "בסעיף ההכנסות אמנם נרשם גידול במרבית החברות, אך רמת הרווחיות ירדה", הם מסבירים. לעומת זאת, בהתייחסם לדו"חות הבנקים, הם מציינים כי התוצאות היו טובות, וזאת הודות לצמיחה בפעילות וגידול ברווחי המימון. "כפי שנראה כרגע, הסיכון המרכזי להשקעה בבנקים בטווח הקצר הוא המצב הגיאופוליטי שמשפיע על ביצועי שוק ההון. כשהמכפיל בו נסחרים הבנקים ביחס לתשואה על ההון שהם מייצרים נמוך".

מניות בולטות במסחר

כור מקבוצת אי.די.בי הגישה לבית המשפט העליון בקשת רשות ערעור על פסק הדין שניתן לפני כשלושה שבועות בבית המשפט המחוזי בתל אביב. שופטת המחלקה הכלכלית, דניה מאיר קרת, קבעה כי כי "כור אינה זכאית לתמורה העודפת בגין חלקה במניות הנמכרות של חברת מכתשים אגן לחברת כמצ'יינה. יש לחלק את שווייה של אותה תמורה בין כל בעלי המניות של החברה - הן בעלי המניות מקרב הציבור והן כור - בגין מלוא אחזקותיה". מדובר בהחלטת ביניים בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד כור.

עוד בקבוצת איד.די.בי: דסק"ש השלימה בסוף השבוע רכישת 61% ממניות מעריב בהשקעה כוללת של כ-140 מיליון שקל. החברה חתמה על הסכם עם "הכשרת היישוב" שבבעלות עופר נמרודי (שמעתה מחזיק בכ-27% ממניות החברה) ועם זקי רכיב, שהחזיק נתח ממניות החברה. מניית הכשרה מזנקת בתגובה לעסקה.

חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט השלימה גיוס אג"ח בהיקף של 42.5 מיליון שקל, כך דיווחה הבוקר החברה למשקיעים. ביום חמישי האחרון נערך השלב הציבורי בהנפקה בו גויסו 8.5 מיליון שקל, כשנרשמו ביקושי יתר של 17%. לפני כשלושה שבועות נערך השלב המוסדי בהנפקה. באמצעות עזרה מהחתמים - שהזרימו הזמנות לרכישת 60% מהאג"ח באותו השלב (20 מיליון שקל) - גויסה יתרת הסכום. שיעור הריבית כפי שנקבע במכרז הינו 7.5% (צמוד מדד) במח"מ של 3.87 שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully