וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט ברצף הירידות הארוך זה 28 חודשים

נמרוד הלפרן

8.6.2011 / 23:34

מגזר הפיננסים גרר איתו את וול סטריט לירידה. התשואה על האג"ח הממשלתיות בארה"ב שוב מתחת ל-3%; אורמת עלתה ב-2%; ויזה ירדה ב-4%

בורסות וול סטריט נסגרו בירידות והשלימו בכך את רצף הירידות הארוך ביותר זה 28 חודשים, על רקע התגברות החשש מפני האטה בהתאוששות כלכלת ארה"ב. מגזרי הפיננסים והטכנולוגיה הובילו את הירידות. מדד דאו ג`ונס נסוג ב-0.4% והשלים בכך ירידה יומית שישית ברציפות - רצף הירידות היומי הממושך ביותר מאז פברואר 2009; מדד הנאסד"ק נסוג ב-1%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.05% לרמה של 2.96%. כלכלת ארה"ב ממשיכה לצמוח ביציבות במרבית מחוזות הבנק הפדרלי של ארה"ב, לפי ספר הבז' - הדו"ח התקופתי של הבנק הפדרלי של מצבה של כלכלת ארה"ב - שפורסם היום.

עם זאת, האטה בצמיחה הכלכלית נרשמה בארבעה מתוך 12 מחוזות הבנק הפדרלי: פילדלפיה, ניו יורק, אטלנטה ושיקגו. האצה בצמיחה נרשמה גם במחוז אחד - המחוז של דאלאס, לפי הדו"ח. בשבעה המחוזות הנותרים נמשכה הצמיחה בקצב קבוע. "הפעילות הכלכלית המשיכה באופן כללי להתרחב מאז פרסום הדו"ח הקודם, אם כי מספר מחוזות בדיווחה על האטה מסוימת בצמיחה", נאמר בדו"ח. ספר הבז' הקודם פורסם ב-13 באפריל. הייצור המשיך להתרחב במרבית חלקי המדינה, אם כי נרשמה האטה בכמה אזורים, נכתב בדו"ח. נתוני הצריכה הפרטית היו מעורבים, ואילו בשוק העבודה נמשך שיפור הדרגתי במרבית ארה"ב.

חברת דירוג האשראי פיץ' הזהירה היום כי ארה"ב עלולה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה - AAA - גם במקרה של חדלות פירעון טכנית של הממשל - רעיון שאותו מקדמים מחוקקים רפובליקאים בארה"ב.

בהודעה שפירסמה היום הזהירה פיץ' כי תיאלץ להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב בחודש אוגוסט אם הממשל לא יעמוד בתשלומים לבעלי אג"ח אמריקאיות לתשלום ב-15 באוגוסט. "גם 'חדלות פירעון טכנית' כפי שנהוג לכנות אותו מצביעה על משבר ביכולת הממשל מנקודת מבט של דירוג אשראי של ממשלות, ולמרות שיתכן שמדובר באירוע שעשוי לא לפגוע באופן קבוע ביכולת הממשל האמריקאי לעמוד בהתחייבויותיו הכספיות, ספק אם ניתן יהיה להמשיך להעניק לו דירוג אשראי של AAA בטווח הקצר עד הבינוני", נאמר בהודעת פיץ'.

מספר הולך וגדל של מחוקקים רפובליקאים בארה"ב מעריכים כי חדלות פירעון טכנית עשויה להיות אפשרות מתקבלת על הדעת אם תצליח לכופף את ידיו של הבית הלבן ולאלץ אותו להסכים לקיצוצים נרחבים בתקציב הממשל. רעיון זה, שהיה בעבר נחלת השוליים הרדיקליים יותר של המפלגה, מתחיל לחלחל גם למרכז המתון יותר.
עם זאת, בהודעתה היום העריכה פיץ' כי המחוקקים בארה"ב יצליחו בסופו של דבר להגיע להסכם להעלאת תקרת החוב של ארה"ב ולהימנע בכך מחדלות פירעון.

ירידות נרשמו במניות הפיננסים, ובראשן חברות כרטיסי האשראי, לאחר שהסנאט בארה"ב דחה הצעה לדחות בשישה חודשים את כניסתה לתוקף של תקנה של הבנק הפדרלי המגבילה את גובה תעריף העמלה הצולבת (interchange fee) בכרטיסי חיוב (debit card).

ההצעה לדחות את כניסתה לתוקף של התקנה, אשר היתה זקוקה לאישור של 60 חברי סנאט, נדחתה ברוב של 54 מול 45. כעת נדרש הבנק הפדרלי ליישם את התקנה להגבלת גובה התעריפים עד ל-21 ביולי. היקף ההכנסות מעמלה הצולבת של בעלי כרטיסי חיוב הסתכמו ביותר מ-16 מיליארד דולר בשנת 2009, לפי נתוני הבנק הפדרלי.

תפוקת אופ"ק תישאר ללא שינוי

שרי הנפט של מדינות ארגון אופ"ק לא הצליחו להגיע להסכמה על האם להעלות את מכסות התפוקה של חברות קרטל הנפט, בפגישה שקיימו היום בעיר וינה שבאוסטריה. לפי הפגישה, העריכו מרבית הפרשנים כי אופ"ק - האחראי על כ-40% מתפוקת הנפט העולמית - יחליט על הגדלת תקופתו.

מזכ"ל אופ"ק, עבדאללה אל-בדרי, אמר כי מדינות הארגון לא הגיעו להסכמה על הגדלת מכסות התפוקה, לאחר שסעודיה לא הצליחה לשכנע את חברות הקרטל להסכים להגדלת התפוקה. "למרבה הצער לא הצלחנו להגיע לקונצנזוס לגבי צמצום או הגדלת התקופה", אמר אל-בדרי לכתבים. אל-בדרי ציין כי משמעות העובדה שלא הושגה הסכמה בין שרי הנפט של הארגון היא כי תפוקת אופ"ק תישאר ללא שינוי. עוד הביע תקווה כי ראשי אופ"ק ייפגשו שוב בעוד שלושה חודשים, אולם ציין כי לא נקבע תאריך לפגישה.

יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, בן ברננקי, הודה אתמול כי כלכלת ארה"ב צומחת בקצב איטי מהצפוי אך לא רמז על תוכנית הרחבה כמותית (quantitative easing) נוספת, שלישית במספר, לאחר גמר התוכנית הנוכחית המסתיימת בסוף החודש, ואשר במסגרתה רוכש הבנק המרכזי אג"ח בהיקף של 600 מיליארד דולר.

"ארה"ב צומחת בקצב נמוך מהצפוי", אמר ברננקי אך הוסיף כי הכלכלה תתאושש במחצית השנייה של השנה והאינפלציה תתמתן. "עם ההתאוששות מרעידת האדמה ביפן שהשפיעה רבות על היצוא ועל הפעילות הכלכלית וכמו כן הצפי להתמתנות במחירי הדלק, אנו צופים כי קצב ההתאוששות יחזור לעלות במחצית השנייה של 2011", הוסיף.
בה בעת, הבנק העולמי הוריד את תחזית הצמיחה העולמית שלו ל-3.2% השנה, לעומת תחזיתו מינואר, לצמיחה של 3.3% בתמ"ג העולמי.

חברת אורמת טכנולוגיות שבשליטת יהודה ודיתה ברוניצקי קיבלה הזמנה להספקת ציוד והקמה של תחנת כוח גיאותרמית באתר נטמאריקי בניו זילנד בהיקף של 130 מיליון דולר. החוזה נחתם עם חברת Mighty River Power, שבבעלות ממשלת ניו זילנד, שהיא אחת מהספקיות הגדולות בעולם של חשמל ממקור גיאותרמי. אורמת טכנולוגיות צופה שההזמנה תסופק בתוך 24 חודשים.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully