וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני חזקיהו ביקש לדחות את מינויו בקבוצת דלק

מיכאל רוכוורגר

9.6.2011 / 11:49

קבוצת דלק הודיעה היום כי המפקח על הבנקים לשעבר ביקש לדחות את תחילת עבודתו בקבוצה, עד שיסתיים הבירור בנוגע למגבלות תקופת הצינון שחלות עליו

האם יצחק תשובה זקוק נואשות לשירותיו של המפקח על הבנקים לשעבר רוני חזקיהו, או שחזקיהו לא מודע למגבלות של תקופת הצינון?

השאלות הללו עולות משני דיווחים שהוציאה לבורסה קבוצת דלק , שבשליטת תשובה, לגבי מינויו של חזקיהו לתפקיד מנהל בכיר בקבוצה האחראי על השקעות בתחומי האנרגיה. ביום ג' דיווחה דלק על צירופו של חזקיהו לקבוצה, וציינה כי הוא יתחיל בתפקידו החל מיום רביעי הקרוב ה- 15 ביוני 2011. היום דיווחה דלק כי "חזקיהו ביקש לדחות את מועד תחילת עבודתו על מנת לברר את תקופת הצינון הנדרשת ממנו".

מהדיווח של דלק לא ניתן להבין את הגדרת התפקיד המדויקת של חזקיהו, אך מסתמן שהוא יטפל בנושאים השונים הקשורים לתחום האנרגיה, הנחשב כיום לתחום המרכזי בפעילותה של דלק, וכולל, בין השאר, תחומים כמו חיפושי גז ונפט, וקידוחים במאגרי הגז הטבעי כמו "תמר", "לווייתן" ועוד.

חזקיהו צפוי לרכז את עבודת המטה בתחומים אלה, לצד טיפול בנושא המימון של סגירות פיננסיות של הפרויקטים. ייתכן שיעסוק גם בנושאים כמו רגולציה וקשרי הגומלין עם משרדי הממשלה הקשורים לתחום האנרגיה.

תנאים נדיבים וחבילת אופציות שמנה

באחרונה נפרד תשובה מיורם טורבוביץ', ששימש כיו"ר דלק אנרגיה וכיהן כראש צוות משרד ראש הממשלה בתקופת אהוד אולמרט. סביר להניח שבדומה לטורבוביץ', תשובה יתמרץ את חזקיהו בתנאים נדיבים, הכוללים שכר גבוה וחבילת אופציות שמנה.

חזקיהו (60), בעל ניסיון של כ-30 שנה בתפקידי ניהול בכירים במערכת הבנקאית, בעיקר בבנק הפועלים, וסיים לפני חצי שנה קדנציה מוצלחת כמפקח על הבנקים באחת התקופות הסוערות שהיו בשווקים והצליח לשמור על מערכת הפיננסית במצב יציב וחזק במהלך המשבר. ככל הידוע, במסגרת כהונתו חזקיהו לא טיפל בנושאים הקשורים לפעילות האנרגיה של קבוצת תשובה, שחובות של חברותיה השונות למערכת הבנקאית מגיעים לעשרות מיליארדי שקלים. במערכת הבנקאית העריכו בעבר כי לאחר תקופת הצינון ינסה חזקיהו להתמודד על תפקיד המנכ"לות בבנק לאומי, ואולם בשלב זה לא ברור מתי המנכ"לית הנוכחית, גליה מאור, תפנה את כיסאה.

אחד הנושאים שבהם טיפל חזקיהו כמפקח על הבנקים היה בחינת ריכוזיות תיקי האשראי של הבנקים בכל הקשור לחשיפתם ללווים גדולים, בהם גם תשובה, בעיקר בכל הקשור למגבלה של הבנקים שלא יוכלו להעניק ללווה בודד גדול אשראי ביותר מ-15% מהונו העצמי של הבנק.

הפרופיל תואם לעובדים בקבוצת תשובה

בתקופת חזקיהו, הפיקוח על הבנקים חייב את תשובה לממש חלק מאחזקותיו - באמצעות קבוצת דלק, החברות הבנות שלה והחברות הפרטיות שלו - במניות הבנקים, כך שאחזקתו הכוללת תרד מתחת ל-5%.

חזקיהו גם שקל לחייב את חברת הביטוח והפיננסים הפניקס שבשליטת קבוצת דלק, לממש את אחזקותיה בחברת ניכיון האשראי גמא ואולם הדבר לא קרה בפועל.

עיסוקיו של חזקיהו בפיקוח על הבנקים (כלומר היותו רגולטור בכיר) בעבר משתלבים בפרופיל המנהלים שעובדים או עבדו בקבוצת תשובה בשנים האחרונות.בין המנהלים: בנקאים בכירים כמו אהוד שפירא, לשעבר המשנה למנכ"לית בנק לאומי ולשעבר יו"ר הפניקס; שלמה זהר, לשעבר יו"ר בנק דיסקונט ודירקטור כיום בדלק US; אבי הראל, לשעבר בכיר בבנק הפועלים וכיום דירקטור בחברות קבוצת דלק ועוד, וכן רגולטורים מקושרים כמו עו"ד לייזה חיימוביץ', לשעבר סמנכ"לית פיתוח עסקי ורגולציה בדלק ולשעבר יועצת בכירה ליו"ר רשות ני"ע לשעבר משה טרי; טרי עצמו, ומשה ברקת (לשעבר מנהל מחלקת התאגידים ברשות ני"ע וכיום יו"ר הפניקס ומרכז נושא הפיננסים ואסטרטגיה בקבוצת תשובה; בכירים במשטרה כמו גבי לסט ומשה קראדי או מנהלים עם קשרים פוליטיים, כמו יורם טורבוביץ'.

חזקיהו יוכל ודאי לתרום לפעילות המימון המורכבת שבה תידרש קבוצת דלק בשנים הבאות - החל בהשלמת המימון לפיתוח מאגר תמר, דרך הפיתוח הנרחב של מאגר לווייתן, וכלה בהמשך פעילות הקידוחים של דלק בים התיכון ובפרויקטים העתידיים ליצוא גז. הקבוצה סובלת ממגבלת לווה בודד בשוק המקומי - כך שאינה יכולה לקבל אשראי נוסף מבנק הפועלים, למשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully