וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלפי אברכים קיבלו מיליוני שקלים בניגוד לחוק"

ליאור דטל

9.6.2011 / 14:34

על פי ביקורת שערך משרד החינוך, כ-10,000 אברכים הונו את המדינה על מנת לזכות במלגה חודשית מתוקף לימודי ישיבה פיקטיביים. למרות חשיפת ההונאה, הסכום אמור להיות מועבר לקצבאות האברכים

כ-10% מהאברכים ובחורי הישיבות הונו את המדינה כדי לזכות במלגה חודשית על לימודיהם בישיבות למרות שלא למדו במוסדות התורניים בפועל - כך עלה מביקורת שערך משרד החינוך במוסדות התורניים בשנה האחרונה. בעקבות חשיפת ההונאה, שלל המשרד את קצבתם של כ-10,000 אברכים שנמצא שקיבלו את הקצבה שלא כדין, בהיקף של כ-55 מיליון שקל. עם זאת, למרות חשיפת ההונאה, הסכום הזה יועבר בחזרה לתקציב קצבאות האברכים לצורך הגדלת קצבתם.

בהתאם להחלטת המשרד, הסכום שחסך המשרד באמצעות חשיפת ההונאה ושבעבר ניתן שלא כדין לאברכים שהונו את המשרד לא יקוצץ מתקציב האברכים שהיקפו 995 מיליון שקל. במשרד החינוך מסבירים כי גובה תקציב הקצבאות נקבע מראש ולא ניתן לעשות בו שימוש אחר, למרות שמספר האברכים להם ניתנות הקצבאות ירד ולכן התקציב יחולק מחדש בין האברכים.

בעקבות כך, הקצבה של התלמידים הזכאים לה תגדל ב-60 שקל בחודש ותסתכם ב-515 שקל, במקום ב-455 שקל לפני גילוי ההונאה. הקצבאות יינתנו גם לתלמידים בישיבות בהן התגלו מרבית מקרי ההונאה. לפי משרד החינוך, המהלך אושר על ידי משרד האוצר וועדת הכספים בראשות משה גפני (יהדות התורה).

"הוכחה לכמה חשוב להעמיק את הפיקוח על הישיבות"

מנכ"ל עמותת חדו"ש (לחופש דת ושיוויון), הרב עו"ד אורי רגב, ביקר את החלטת המשרד להגדיל את קצבאות האברכים והציע להפנות אותו "למימון השכלה כללית ומקצועית לאברכים ומסלולי שירות חרדים בצבא. כך לא יילקח הכסף מהמגזר החרדי אבל ישמש לבניית המשק ומלחמה בעוני" .

בעמותה מבקשים מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח חקירה נגד הישיבות האחראיות להונאה. "קיים חשש שהמדינה ממשיכה לממן עוד אלפים רבים של תלמידים פיקטיביים ויש לבער את התופעה הזאת מן העולם. הפרשה מוכיחה כמה חשוב להעמיק את הפיקוח והביקורות על הישיבות", אמר רגב.

הביקורת של משרד החינוך החלה בסוף השנה שעברה לאחר שמשטרת מחוז ירושלים חשפה כי שישה מוסדות לימוד חרדיים הונו את המדינה באמצעות שימוש בתעודות זהות מזויפות. בפשיטה שערכה המשטרה בישיבות התגלו יותר תעודות זהות מזויפות ומדפסת וציוד להכנת התעודות. מהחקירה עלה כי המוסדות הגישו תעודות זהות מזויפות כדי לקבל דמי תמיכה חודשיים ממשרד החינוך בעבור תלמידים שלא לומדים בהם.

"התקציב לא גדל, נותר כפי שאושר ע"י הממשלה"

המשרד החמיר את הביקורת על מוסדות הדת וביצע ביקורות בהן נספרו התלמידים שנכחו באופן פיזי במוסד עם תחילת הלימודים, ולא התאפשרה כניסת תלמידים שלא הגיעו עם תחילת הביקורת, התלמידים נדרשו להזדהות באמצעות תעודת זהות או רישיון נהיגה מקוריים ולא התקבל צילום של תעודת זהות, ובזמן הביקורת נכח נציג מטעם הישיבה שזיהה את התלמידים בעצמו. צעדי הביקורות עוררו מחאה חריפה בציבור החרדי ובקרב ראשי הישיבות, שגרמה גם למתיחות במשרד בין שר החינוך גדעון סער, לסגנו אז ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה), שהוחלף מאז על ידי ח"כ מנחם מוזס (יהדות התורה).

ההחלטה הנוכחית מקלה עם הישיבות, שתקציבן לא קוצץ. המשרד הקל לפני כחודשיים עם האברכים גם באמצעות תקנה, עליה חתם סער באפריל, שמאפשרת לאברכים הלומדים בכולל לקבל קצבה מהמדינה גם אם לא למדו בכולל יום שלם. עד לתקנה, אברכים נאלצו ללמוד 35 שעות שבועיות בישיבות כדי לקבל תמיכה מהישיבה, וכיום גם תלמיד שלומד 18 שעות בשבוע זכאי למלגה. במשרד הסבירו כי מטרת התקנה היא לעודד השתלבות חרדים בשוק העבודה מאחר שכיום אברכים חייבים לשהות יום שלם בכולל אם ברצונם לקבל את הקצבה ולכן לא יכולים לצאת לעבודה.

ממשרד החינוך נמסר כי "התקציב החודשי לאברכים ובחורי הישיבות לא גדל ונותר כפי שאושר על ידי הממשלה. בעקבות הירידה במספר התלמידים הנהנים מתמיכה חודשית, עלה הניקוד לכל תלמיד מסך התקציב הכולל. הנושא באישור ובתיאום עם משרד האוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully