וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע המסחר בבורסת אחד העם נפתח בירידות שערים

יעל פטר

12.6.2011 / 16:51

על רקע החשש הגובר להאטת הצמיחה הכלכלית העולמית והירידות החדות בוול סטריט, איבדו המדדים באחד העם מערכם. ת"א 25 ירד ב-1.3% ואילו ת"א 100 איבד 1.2% מערכו

יום המסחר הראשון בשבוע בבורסה בתל אביב נחתם בירידות על רקע החשש הגובר להאטת הצמיחה הכלכלית העולמית והירידות החדות בוול סטריט. מדד ת"א 25 שעמד במהלך היום על רף ה-1,200 נקודות ואף חצה אותו מספר פעמים, נחתם לבסוף בירידה של 1.3% וברמה של 1,204.19 נקודות. מדד ת"א 100 איבד ב-1.2% מערכו ונחתם ברמה של 1,094.40 נקודות. מדד הבנקים הוסיף 0.2% ומדד מניות הנדל"ן נסוג ב-1.9%.

בגזרת המקרו המקומית, ביום רביעי יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש מאי. רפי גוזלן, אסטרטג המקרו של לידר שוקי הון, העריך היום כי המדד צפוי לעלות בשיעור של 0.6%-0.7% ויושפע בעיקר מעליית מחירי האנרגיה והמזון, במקביל לעלייה העונתית במחירי ההלבשה, ההנעלה, הפירות והירקות. לטענתו, סביבת האינפלציה הבסיסית עולה מדרגה. כמו כן, קצב גידול מספר המועסקים החל להיבלם ומתקרב ל-3%.

קובי פלר, מנהל השקעות ראשי בכלל פיננסים, אמר היום כי "בורסת תל אביב מושפעת מירידות חדות בשווקי חו"ל בסוף השבוע האחרון, ומפדיונות בקרנות הנאמנות שנמשכים אל תוך החודש הנוכחי".

"במבט קדימה, להערכתנו השוק ימשיך להיות מושפע מנתוני המקרו, בעיקר בארה"ב, כאשר סימן השאלה הגדול הוא בנוגע לצמיחה בארה"ב ברבעון השני של השנה, אשר עלול להעיב על המשקיעים בעיקר בתחום המניות", ציין פלר. "המשקיעים בחרו בתקופה האחרונה להתעלם משני נתוני מקרו חיוביים: מאזן הסחר הבינלאומי של ארה"ב והגירעון התקציבי".

"בניגוד למגמה בארה"ב שם נרשמו גיוסים ערים בקרנות אג"ח קונצרני, בשוק המקומי הציבור מעדיף להתבצר במזומן ותחליפיו, עד שתתבהר התמונה המקומית", אמר פלר. "בשוק האג"ח נרשמה יציבות באג"ח הממשלתי, מה שלהערכתנו מעיד כי הפסימיות שניכרת בשוק המניות לא הגיעה לאפיק הממשלתי, המהווה אינדיקטור חשוב לרמת העצבנות בשוק ההון".

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מקרו בבית ההשקעות פסגות, אמר כי "השוק המקומי מושפע מההפנמה כי יש האטה משמעותית בצמיחה בארה"ב, כמו גם מהתבטאויות של בכירים בארה"ב כמו בן ברננקי המדברים מפורשות על כך שהצמיחה איטית. נוסף על כך, גוש היורו חוזר ומייצר תנודתיות בשווקים, כאשר כעת הנושא שעל הפרק הוא המתווה של הסדר החוב של יוון. השאלה אינה האם יוון תלך על הסדר חוב, אלא איך ייראה ההסדר".

"בישראל נוסף האלמנט של אי ודאות גיאופוליטית, ולכן גם כאשר בעולם ישנן עליות, בשוק המקומי ממשיכות הירידות. להערכת פסגות, אי הוודאות תישאר גבוהה גם בחודשים הקרובים, אולם בטווח הארוך מחירי השווקים זולים ואטרקטיבים, הן בישראל והן בחו"ל. בטווח הקצר כאמור, ישנה סכנת תנודתיות", אומר גרינפלד.

בפסגות מעריכים כי מדד המחירים לצרכן יעלה ב-0.5%, כתוצאה מהתייקרות במחירי המזון שנגרמה מפגיעה בהיצע הסחורות העולמי, מהתייקרות במחירי הדלק, ומהשפעות עונתיות שמתרחשות במאי. "בהסתכלות קדימה, יש כמה גורמים אינפלציונים הקיימים במשק, ובין היתר שוק הדיור שממשיך וימשיך לעלות גם בתקופה הקרובה", מסכם גרינפלד.

לדברי רוני אפטר מבית ההשקעות מיטב, "ציבור המשקיעים עדיין נמצא במגננה וממשיך לפדות כספים מקרנות נאמנות בעלות מאפייני סיכון גבוה". מתחילת החודש רשמו קרנות הנאמנות המסורתיות פדיונות גבוהים של כ-1.3 מיליארד שקל. עיקר הפדיונות התרכזו בקרנות אג"ח חברות וכללי שפדו 870 מיליון שקל,והקרנות המניתיות שפדו 170 מיליון שקל - כך נמסר ממיטב.

מניות מרכזיות

שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם זינקה היום במהלך המסחר ונחתמה בעלייה של 6.3% במחזור מסחר גבוה של כמעט 20 מיליון שקל, זאת בעקבות שמועות לא מבוססות שפורסמו בסוף השבוע אודות תחילת הפקה מסחרית מקידוח מגד 5 הסמוך לראש העין, של 1,000 חביות ליום במחיר גבוה מאוד של 150 דולר לחבית.

סיטי ונצ'ר קפיטל אינטרנשיונל (CVCI), קרן ההשקעות הפרטיות (פרייווט אקוויטי) של ענקית הפיננסים סיטי גרופ , סיכמה בסוף השבוע החולף על רכישת השליטה בחברת נס טכנולוגיות . הקרן תרכוש 90.4% ממניות נס לפי מחיר של 7.75 דולרים למניה, פרמיה של 17.6% לעומת מחיר המניה בסגירת המסחר בוול סטריט ביום חמישי. העסקה תתבצע במזומן.

שישה שבועות לאחר השבתת אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל, התחדשה ביום שישי הזרמת הגז מאל-עריש לאשקלון: ביום שלישי, ערב חג השבועות, הודיעה ספקית הגז המצרית EMG ללקוחותיה בישראל כי החלה בהרצת מערכת הולכת הגז. החברה פתחה בהזרמות ניסיון לשם בדיקת עמידות הצנרת בלחץ שיגבר במהלך הימים הקרובים. מניית אמריקן אמפל נסחרת על רקע ההודעה.

דלק אנרגיה המרכזת את עסקי הגז והנפט בקבוצת דלק של יצחק תשובה, הודיעה הבוקר על השלמת עסקת המכירה של רוב נכסיה בארה"ב. החברה שהחליטה בתחילת 2011 להתמקד בפעילותה בישראל, במיוחד בפרויקטי הגז הטבעי תמר ולוויתן בהם היא שותפה, מכרה נכסי גז ונפט ביוטה ארה"ב תמורת 120 מיליון דולר במזומן.

"צנרת המוצרים המקוריים של חברת טבע , שנמצאים בשלב פיתוח, גדולה דיה כדי לקזז את הירידה במכירות הקופקסון" - כך העריך ד"ר רוני גל, אנליסט בבית ההשקעות ברנסטיין. גל קבע למניה המלצת "תשואת יתר" ומציב לה מחיר יעד של 55 דולר - 12% יותר ממחירה בשוק.

חברת החשמל הודיעה ביום חמישי לשותפות תמר כי החליטה להקפיא את המשא ומתן לרכישת הגז מהמאגר. ההודעה הועברה גם לידיעת משרדי הממשלה ורשות החשמל. השעיית המגעים לא הוגבלה בזמן, ונומקה בצורך "ללמוד" את החלטת רשות החשמל מהשבוע שעבר. בחברת החשמל סירבו להתייחס לדברים.

מפעילת הלווינים חלל תקשורת , שבשליטת יורוקום של שאול אלוביץ (61.23%), תעניק שירותי תקשורת לספקית אינטרנט באפריקה תמורת כ-10.7 מיליון דולר (35 מיליון שקל). החוזה, שנחתם למשך תקופה של 5 שנים, תקף החל מהפעלתו המסחרית של הלוויין "עמוס 5", הצפויה לקראת סוף השנה.

מניית אורמת תעשיות נסחרת על רקע עסקת הענק של החבר הבת, אורמת טכנולוגיות שבשליטת יהודה ודיתה ברוניצקי. מדובר בהזמנה להספקת ציוד והקמה של תחנות כוח גיאותרמית באתר נטמאריקי בניו זילנד, בהיקף של 130 מיליון דולר. החוזה נחתם עם חברת Mighty River Power שבבעלות ממשלת ניו זילנד, אחת מהספקיות הגדולות בעולם של חשמל ממקור גיאותרמי. אורמת טכנולוגיות צופה שההזמנה תסופק בתוך 24 חודשים.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully