וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך התנהגות המניות מושפעת מפרסום דו"חות כספיים?

ד"ר דפנה פפר

13.6.2011 / 13:52

מהו המשקל אותו מעניקים משקיעים לפרסום מאזנים פיננסיים של חברות בציבור? במחקר שנערך בהנחייתו של פרופ' בן בסט, ד"ר דפנה פפר מגלה כי לאחר הפרסום ישנה נטייה ברורה של עלייה במניות

שוק המניות הינו אחד הנושאים האטרקטיביים בעולם הפיננסי, אשר מושך אליו משקיעים רבים. רוב המשקיעים אינם יודעים כיצד להעריך בצורה הנכונה את פעילות השוק על בסיס המידע שמתפרסם לציבור הרחב.

מעבודה שנערכה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה בהנחיית פרופ' אבי בן בסט, על הקשר בין התנהגות מניות להשפעת פרסום מאזניהם, עולה כי לאחר הפרסום קיימת נטייה ברורה לעליות בשער המניות. העבודה בדקה את מניות מדד ת"א 75 שנחשבות לסחירות ובולטות בבורסה.

ניתן להגדיר דוחות כספיים כדוחות המתארים את מצבם הפיננסי של חברות ציבוריות, הדוחות מופקים בסוף כל תקופה חשבונאית לרוב שנת כספים, חצי שנה או רבעון.
מתוך דוחות אלו ניתן ללמוד על התנהגות מחיר המניה ומתוך כך עולה השאלה האם קיים קשר בין הדוחות הכספיים להתנהגות מחיר המניה. בשאלה זו עסקו מחקרים רבים אשר בחנו את השפעת פרסום הדוחות הכספיים על קבלת החלטותיהם, תפיסתם ופעילותם של המשקיעים בבורסה.

מאזנים מול המלצות אנליסטים?

כידוע, כאשר קונים מניה, רוכשים למעשה את תזרים הרווח העתידי שלה, ולכן חשוב לבחון את החוזק הפיננסי שלה, בעבר ובהווה, כפי שהוא משתקף, בגלוי או בהיחבא, בדו"חות הכספיים. פרופ' בן-בסט הנחה את החוקרים שמואל ברק, סיגלית יוחננוב וליטל שאולי.

ניתחנו את "הקשר בין השפעת פרסום הדוחות הכספיים על התנהגות מחיר המניה בשוק ההון בישראל". ההשערה אותה העלנו היא, שקיים קשר חיובי בין פרסום הדוחות הכספיים על התנהגות מחיר המניה. כלומר, באם הדוחות הכספיים היו חיוביים הדבר ישפיע על התנהגות מחיר המניה כך שייווצרו ביקושים אשר יגרמו בעקיפין לעליית מחיר המניה. ההפך יתרחש באם הדוחות הכספיים היו שליליים. הדבר ישפיע על התנהגות מחיר המניה כך שייווצרו היצעים אשר יגרמו לירידת מחיר המניה.

מחקרים שונים בחנו את סוגיה השפעת הדוחות הכספיים על התנהגות מחיר המניה, כאשר תוצאות המחקרים היו שנויים במחלוקת ולא הגיעו להחלטה או מסקנה חד משמעית. מחד, טוענים החוקרים כי קיימת השפעה על תשואת המניה במועד פרסום הדוחות הכספיים. ומאידך, טוענים החוקרים כי המשקיעים מושפעים בעיקר מדיווחים של אנליסטים ומהמלצות של העיתונות בנוגע לקניה או מכירה של מניות.
בדקנו האם קיים קשר בין התנהגות מחיר המנייה לפרסום הדוחות הכספיים.

בראשונה נבדק שיעור השינוי הממוצע במחיר המנייה ליום הפרסום במדד ת"א 75. נמצא כי קיימת ירידה במחיר המנייה טרם פרסום הדוחות הכספיים. כלומר, המשקיעים אינם יודעים את טיב הדוחות הכספיים וככל הנראה מעדיפים לא לרכוש את המנייה טרם קבלת מידע וודאי אשר מחזק את החלטתם האם לרכוש את המנייה.

ניתן לשער כי העלייה במחיר המנייה לאחר פרסום הדוחות הכספיים נובעת מסיבה עיקרית אחת שהינה עמידה בציפיות המשקיעים. המשקיעים נוכחים לדעת כי אכן הציפיות שלהם התממשו לכן הם רוכשים את המנייה לאחר פרסום הדוחות הכספיים.

כמו כן, ניתן לשער כי העלייה במחיר המנייה לאחר פרסום הדוחות הכספיים נובעת גם משקיפות במידע העסקי. כלומר, המשקיעים מקבלים מידע על חברה שלא היה ידוע לפני הפרסום ובכך נוצרת שקיפות המחזקת את החלטת המשקיעים לרכוש את מניות החברה.

משקיעים מוסדיים ותופעת העדר

בנוסף ניתן לשער כי מתחזק אמון המשקיעים בחברה. כלומר, המשקיעים רוכשים אמון במניות החברה לאחר פרסום הדוחות הכספיים ועל כן רואים מגמת עלייה במחיר המנייה לאחר פרסום הדוחות הכספיים. בנוסף לכן נמצא גם כי לרוב התוכן האינפורמטיבי שמכילים הדוחות הכספיים לא ידוע למשקיעים טרם יום פרסום הדוחות הכספיים לכן קיימת השפעה על מחיר המנייה ביום ה-0 ולאחריו. שנית נבחן שיעור השינוי הממוצע במחיר המנייה ליום הפרסום במדד ת"א 100.

נמצא כי קיימת ירידה לאחר פרסום הדוחות הכספיים. כלומר, ייתכן שירידה זו נובעת בשל חששות וחוסר וודאות המשקיעים מהפסד כספי בגלל ירידת שער המנייה. בימים שלאחר מכן (ימים 5-14 ) נמצא שמחיר המנייה במגמת עלייה. כלומר, חששות המשקיעים מתפוגגות במשך הזמן ומשקיעים רוכשים את מניות החברות אשר מפרסמות את דוחותיהם בימים שלאחר פרסום המאזן וניתוחו. מתוך הדברים שנבחנו בעבודה ניתן לסכם כי תגובת המשקיעים בעקבות פרסום הדוחות הכספיים הינה חד משמעית.

כלומר, המשקיעים מעניקים חשיבות למידע בדוחות הכספיים בבואם לקבל החלטות בנוגע לתיק ההשקעות שלהם. אם תרצו משקיעים רבים, יתכן שחלקם מוסדיים, פועלים בשיקול דעת ולא בתופעת העדר הידועה לשמצה.

ד"ר דפנה פפר הינה מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully