וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: הצעדים להגדלת היצע הנדל"ן לא מספיקים

ואדים סבידרסקי

14.6.2011 / 12:20

על פי נתוני הבנק, ברבעון הראשון המשיך המשק לצמוח. מחירי הדירות עלו, כמו גם הביקוש לדיור, ואילו האבטלה ירדה ל-6% - הרמה הנמוכה ב-25 השנים האחרונות

המשק הישראלי המשיך לצמוח ברבעון הראשון של 2011 תוך גידול מהיר בסעיפי ההשקעה, הצריכה הפרטית, היבוא והיצוא - כך עולה מסקירת ההתפתחויות הכלכליות במשק של בנק ישראל. התוצר גדל בקצב מהיר ברבעון הנסקר בעקבות עליית הביקושים, שכללה את ההשקעה והצריכה - הן השוטפת והן של מוצרים בני קיימא.

בבנק מציינים גם את המשך השיפור במצב התעסוקה בישראל, תוך ירידת שיעור האבטלה ל-6% - הרמה הנמוכה ביותר ב-25 השנים האחרונות, וקרובה למצב "תעסוקה מלאה".

"עלייה מהירה של הצריכה הפרטית, מדד גבוה של אמון הצרכנים, עליית הרכישות באשראי, המשך עליית הקניות ברשתות המזון ושיפור ברכישות במסחר הקמעוני - כל אלה מצביעים על האופטימיות של הצרכנים במשק", מסבירים כלכלני הבנק.

דירות להשכרה. שי מכלוף
מספר הדירות החדשות שנמכרו עלה ב-18%/שי מכלוף

היקף המשכנתאות גדל, מחירי הדירות והביקושים לדיור עלו

בהתייחס לשוק הנדל"ן המקומי, מציינים בבנק ישראל כי הביקוש לדירות והפעילות בענף הבנייה המשיכו להתרחב ברבעון הנסקר. כמות הדירות החדשות המבוקשות עלתה ב-10% בהשוואה לרבעון המקביל, ומספר הדירות החדשות שנמכרו עלה ב-18%. היקף המשכנתאות גדל ב-1% מדי חודש בממוצע במהלך הרבעון, מחירי הדירות עלו מהר יותר ממחירי השכירות ומספר הדירות המבוקשות עלה. בנוסף, עלו מספר התחלות הבנייה וההשקעה לבנייה למגורים.

במקביל, הואטו סיומי הבנייה למגורים במשק בשל המחסור הנמשך בעובדים מקצועיים בענף. לפי סקר החברות לרבעון הראשון, המגבלות המשמעותיות בהיצע נובעות בין השאר ממחסור בעובדים מקצועיים וממחירי הקרקעות הגבוהים.

הצעדים להקטנת הביקוש לדירות ולהגדלת ההיצע שבוצעו, כגון ריסון המשכנתאות, לא השפיעו מספיק עד כה, טוענים בבנק. "המשך התרחבות הביקוש בתקופה הנסקרת מראה שהצעדים שננקטו עד כה לשם הקטנתו אינם מספיקים, אף שבלעדיהם הביקושים היו גבוהים אף יותר. עם זאת נראה כי העלאת הריבית הביאה להפחתת הביקוש לדירות השקעה. קצב עליית המחירים בשנה האחרונה עמד על 14%, לעומת 20% במהלך 2010", מסכמים בבנק את ההתפתחויות בשוק הדיור.

בהתייחס ללחצים האינפלציוניים במשק, מסבירים כלכלני בנק ישראל כי האינפלציה ברבעון הראשון של השנה המשיכה להיות גבוהה, ונשארה מעל תחום יעד האינפלציה לאורך התקופה, זאת עקב עליית מחירי הדיור, התחבורה, והתקשורת, וכן המזון כולל פירות וירקות. הציפיות לאינפלציה היו גבוהות גם הן, אך התקרבו לתחום היעד לאחר העלאת ריבית אפריל ב-0.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully