וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ הגז: הפניקס ומגדל עלולות לעמוד בפני תביעות

נועם בר ושני מזרחי

19.6.2011 / 8:24

הפיצוץ בבניין בנתניה צפוי לעורר קרב משפטי בין חברות הביטוח וקרנות הפנסיה המעורבות באירוע, לבין חברות הביטוח הפניקס ומגדל המבטחות את חברת פזגז, אשר טכנאי מטעמה נעצר בחשד לרשלנות

פיצוץ הגז בבניין בנתניה אור ליום שישי, שגבה את חייהם של ארבעה בני אדם, פצע עשרות וגרם נזק רב לרכוש, צפוי לעורר קרב משפטי בין חברות הביטוח וקרנות הפנסיה המעורבות באירוע לבין חברות הביטוח הפניקס ומגדל המבטחות את חברת פזגז, אשר טכנאי שלה נעצר בחשד לרשלנות.

בחברות הביטוח עדיין לא יודעים מה יהיו היקפי החשיפה שלהן לנזקים באירוע, אבל ההערכה היא שכל החברות צפויות להיחשף אליו - מכיוון שבבניין המגורים שנפגע גרים עשרות דיירים שלא פעלו במשותף מבחינה ביטוחית. החברות הגדולות הפועלות בתחום הביטוח הכללי בישראל הן כלל, close פניקס 1 נתוני המסחר המלצות אנליסטים הרשמה לנתונים בזמן אמת חדשות חברה הוסף לתיק אישי לגרף ניתוח טכני הפניקס ו close הראל S&P 500 נתוני המסחר המלצות אנליסטים הרשמה לנתונים בזמן אמת חדשות חברה הוסף לתיק אישי לגרף ניתוח טכני הראל .

בלילה שבין יום חמישי ליום שישי בסביבות השעה חצות, אירע פיצוץ בבניין בכיכר העצמאות בעיר נתניה. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו ארבעה אנשים ועשרות נפצעו, ובנוסף נגרם נזק רב לרכוש.

כוחות משטרה שהגיעו למקום פתחו בחקירה, שבמהלכה הסתבר כי עוד באותו היום, בשעות הבוקר, עצרה המשטרה את רחמים גויטע, בחשד שגרם נזק לצנרת הגז בגג הבניין בניסיון לגנוב ברזל. בתום חקירתו הוא שוחרר למעצר בית. דניאל ישראל, טכנאי של חברת פזגז שהגיע למקום, נשאר על גג הבניין כדי לטפל בנזק שגרם על פי החשד גויטע.

בלילה, בעקבות הפיצוץ, נעצר גם טכנאי הגז בחשד שטיפל בצנרת הגז באופן לקוי והתרשל בתפקידו. גויטע נעצר בשנית. השניים הובאו להארכת מעצר בבית משפט שלום בנתניה.

פיצוץ גדול בבלוק בנתניה שנגרם מפיצוץ בלוני גז, יוני 2011. אורי לנץ
ההערכה היא שכל החברות צפויות להיחשף אליו - מכיוון שבבניין המגורים שנפגע גרים עשרות דיירים שלא פעלו במשותף מבחינה ביטוחית. מקום האירוע בליל הפיצוץ/אורי לנץ

ברוב העלות יישאו מבטחי המשנה

האירוע צפוי לגלגל לפתחן של החברות תביעות ביטוח מכמה סוגים: על נזקי המבנה, על תכולת הדירות שנפגעה, על נזקי גוף של הנפגעים באירוע ותביעות ביטוח חיים של משפחות ההרוגים. אם ישנם הרוגים המבוטחים בקרן פנסיה, אזי תביעות כאלה צפויות להיות מוגשות גם לקרן הפנסיה שבה בוטחו ההרוגים. מי שנושא בנזק במקרה כזה הם עמיתי קרן הפנסיה, בהתאם למנגנון הביטוח ההדדי בקרנות פנסיה.

בקומת הרחוב של הבניין פעלו גם כמה בתי עסק, ולכן צפויות להגיע לחברות גם תביעות של בעלי העסקים, כולל על אובדן הכנסות, בשל השבתת המקום כולו.

אם יתברר שפזגז אכן נושאת באחריות לאירוע, היא צפויה להיתקל בתביעת שיבוב גדולה שיפנו אליה כל חברות הביטוח וקרנות הפנסיה המעורבות באירוע. תביעת שיבוב היא תביעה שמגלגלת את הנטל הביטוחי באירוע לצד שלישי שנתפש כאחראי לאירוע.

פזגז מבוטחת בביטוח חבויות על נזק שנגרם לצד שלישי, על ידי קונסורציום משותף להפניקס ולמגדל - והן צפויות להתמודד עם תביעת השיבוב האפשרית של חברות הביטוח השונות. כבר עכשיו טוענים בקרבת החברות כי באזור האירוע יש מצבור של מיכלי גז מחברות שונות, לכן לא בטוח כלל כי פזגז היא האחראית לאירוע. בנוסף ישנה טענה שגם אם יתברר שטכנאי של פזגז לא טיפל כראוי בבעיה, הפיצוץ לא קשור בהכרח לבלונים של פזגז.

בכל מקרה, אם יתברר כי להפניקס ולמגדל יש אחריות ביטוחית על האירוע בשל תביעת חבויות על רשלנות של חברת הגז, ברוב העלות הכספית של התביעות יישאו מבטחי משנה שעמם התקשרו החברות כנהוג בפוליסות מסוג זה. אף שעבודת השמאים במקום לא הסתיימה, ההערכה בענף הביטוח שהיקף התביעות הכולל - רכוש, גוף ונפש - יסתכם בעשרות מיליוני שקלים בודדים.

חברת פזגז דחתה אתמול את הרמיזות לאחריותה כביכול לפיצוץ. "אין ספק שמדובר באירוע קשה ולבנו עם המשפחות", אמרה החברה בתגובתה. "יחד עם זאת, עמדתנו היא כי מר ישראל דניאל לא נושא באחריות לכך. מדובר בטכנאי גז מוסמך בעל ותק של 25 שנה, מוערך ומקצועי ביותר. הוא הוזמן למקום וביצע עבודתו כראוי וכמתחייב מנסיבות העניין. אנו מחזקים את רשויות החקירה שיעשו עבודתן ללא לאות כדי להביא לקידום החקירה, ולאחר שתמונת הדברים תתבהר אנו תקווה כי תוברר גם חפותו של ישראל דניאל".

ממגדל נמסר אתמול בתגובה: "חלק מביטוחי פזגז אכן מבוטחים אצלנו, כשהם מגובים במלואם בביטוחי משנה. עם זאת חשוב לציין כי שאלת האחריות לאירוע עדיין נחקרת וממש לא ברורה בשלב זה, ולכן צריך להיזהר מאוד מספקולציות לא מבוססות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

שירותי הכיבוי לא הגיעו

עורכת דינו של גויטע טענה בדיון להארכת המעצר, כי עם מעצרו של גויטע בבוקרו של יום חמישי לא בדקה המשטרה טביעת אצבע על צינור הגז החתוך. יתרה מכך, הסניגורית טענה כי בתום החקירה שוחרר גויטע לביתו ולא הובא בפני שופט. סניגורו של טכנאי הגז טען בדיון כי ישראל הגיע למקום וטיפל בתקלה על הצד הטוב ביותר. לדבריו, ישראל טיפל בחיבור הצנרת, בדק את אטימותה ואף ביצע בדיקה עם הדיירים שהכל כשורה ורק לאחר שסגר את המעגל, עזב את הבניין.

בית המשפט האריך שלשום בארבעה ימים את מעצרם של גויטע וישראל. השניים חשודים בהריגה. ישראל חשוד גם בגרימת מוות ברשלנות, וגויטע חשוד גם בגניבה ובהחזקת אגרופן למטרות לא כשרות. שופטת בית משפט השלום בנתניה ניצה מימון שעשוע ציינה בהחלטתה כי המשטרה ביצעה פעולות חקירה רבות וכי יש פעולות רבות הקשורות בגורמי הפיצוץ וברשלנותו של ישראל, שעל המשטרה עדיין לבצע. לפיכך, ומחשש לשיבוש החקירה, האריכה השופטת את מעצרם של השניים.

במקביל, במסגרת העדויות שנגבו, עולה כי דיירים רבים התלוננו באותו היום על ריח של גז בבניין ואף התריעו על כך לשירותי הכיבוי בנתניה, שלא הגיעו. מהמשטרה נמסר כי במסגרת החקירה ייבדקו גם עדויות אלו, ולצורך כך ביקשו את קלטות המוקד מיום חמישי. דובר כיבוי נתניה, יקיר מלינקר: "לא ידוע לי על תלונות של דיירים לגבי ריח של גז בבניין לפני הפיצוץ".

גנבי המתכות אינם בוחלים בדבר

ראש אגף חקירות ומודיעין, ניצב יואב סגלוביץ', הורה באחרונה ליחידת להב 433 הארצית לרכז את המאבק בגניבת המתכות, הפוגעת בתשתיות שונות ברחבי המדינה. בעקבות ההוראה יצאו חוקרי להב למבצע ארצי של פשיטה על מתחמי מתכות ובדיקתם.

הביקוש למתכות בסין ובהודו הוביל לעלייה במחירי המתכות בעולם. במשטרה מבחינים בחודשים האחרונים בפגיעה קשה בתשתיות עקב גניבת מתכות, ובכלל זה ברזל, פלדה, טיטניום ואלומיניום. המחיר הגבוה משפיע באופן ישיר על מפת הפשיעה בישראל ומוביל לגניבה מסיבית של מתכות, תוך כדי פגיעה בתשתיות בזק וחשמל - בין היתר בגניבת קווי תקשורת ראשיים ושנאים של חברת החשמל - וגם שלדות שמציב הצבא בשטחי אש ותמרורים של מע"צ. נקודת השיא היתה לפני כמה שבועות, כשקבלן מתכות שהגיע לאסוף מתכות בבסיס חיל האוויר יצא עם חמישה מנועי F16 מצופים טיטניום.

בעקבות המקרה הורה סגלוביץ' ללהב לרכז את נושא הפגיעה בתשתיות, ובמסגרת זו יצאו החודש חוקרי להב למבצע ראשון. כחלק מהמבצע, בוצעה פעילות מרוכזת נגד מתחמי איסוף המתכת בשיתוף רשות המסים, המשרד לאיכות הסביבה, הרשויות המקומיות, צה"ל, וחברות החשמל, מקורות ובזק. המבצע כלל מאמץ לאיתור פרטי מתכת גנובים ואיסוף ראיות נגד בעלי המתחמים בכל הקשור לעבירות מס ואיכות הסביבה.

לדברי מקורות במשטרה, הבעייתיות בחקירות מסוג זה היא, שמרגע שנגנבות המתכות הן משנות את צורתן באמצעות גריסה או המסה, כך שקשה יותר להוכיח כי מדובר ברכוש גנוב. עם זאת, במשטרה נחושים להילחם בתופעה ומבטיחים מבצעים ופשיטות נוספות בשבועות הקרובים. במסגרת המבצעים מתבקשים בעלי המתחמים להציג קבלות למתכות שברשותם ולשחזר את בעלותם במתכות אלו.

השתתפה בהכנת הכתבה: אורה קורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully