וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ הגז בנתניה: מי עלול לעמוד בפני תביעה?

עו"ד אסף פוזנר

19.6.2011 / 8:40

פיצוץ הגז בנתניה נגרם, ככל הנראה, עקב מחדל שניתן היה למנוע. עו"ד פוזנר, מומחה לתביעות נזיקין וביטוח, בוחן את הצד המשפטי של האסון, ובודק מי יהיו הנתבעים שיאלצו לשלם את המחיר

אין ספק שהאירוע בנתניה יגיע, בשלב כזה או אחר, לערכאות משפטיות. בהנחה שלא מדובר בפיגוע על רקע לאומני, יש להניח שתיבחן שאלת התביעה של גורמים שונים: מי שימצא עצמו, מטבע הדברים, במעגל הראשון של הנתבעים, הוא מי שפגע בצנרת ובמתקני הגז (בהתאם לפרסומים ראשונים, היה ניסיון לגנוב את הצנרת או המתקנים, ובתוך כדי הניסיון הייתה פגיעה שגרמה לדליפה, ובהמשך לפיצוץ).

תביעה שכזו היא תביעה טובה במישור הנזיקי, אולם היא תביעה רעה מבחינה פרקטית. יש להניח שהאמצעים הכספיים של הפוגע, (טכנאי או גנב) הם מועטים, וממילא שהוא לא יוכל לפצות את הניזוקים. מכאן, שכדאי לחפש את בעלי ה"כיס עמוק".

בראש ובראשונה תיבדק אחריות חברת הגז. חברות הגז מחויבות לבדוק את צנרת הגז ואת מתקני הגז לשם אספקת גז. הן אף אמורות לערוך בדיקות תקופתיות. מומלץ לדיירים לבדוק האם נפלה רשלנות בהתקנה או בפיקוח על מתקני הגז. גם אם לא נערכה ביקורת תקופתית, צריך יהיה לבדוק האם היה קשר סיבתי בין אי הבדיקה לבין הפיצוץ. חברת הגז לא אמורה לשים שומר ליד כל מתקן, ולא תחול עליה אחריות מוחלטת. ככל שאכן יתברר שהגיע למקום טכנאי גז אשר בדק את המתקן ולא תיקן את הטעון תיקון, הוא יהיה נתבע מתבקש. אמנם יש להניח שאמצעיו הכספיים של הטכנאי מוגבלים, אבל ייתכן מאוד שהוא עובד בחברת גז ואז זו תהיה אחראית באחריות שילוחית, או שיש לו ביטוח אחריות מקצועית".

לבדוק את הביטוחים במסגרת העבודה והלימודים

נתבעים אחרים אפשריים הם כוחות ההצלה. לפי חלק מהפרסומים, היה במקום ריח גז חריף, ודיירים הזעיקו את כוחות ההצלה ומכבי האש. אם אלה – כפי שנטען ועולה מהפרסומים הראשונים - השתהו מעבר לזמן סביר בהגעה למקום, ניתן יהא לשקול תביעה נגדם. בתביעה שכזו יצטרך בית משפט לקבוע את הזמן הסביר המצופה להגעה לארוע מסוג זה, והאם הייתה סיבה סבירה לעיכוב.

בנוסף, על הדיירים לבחון היטב את הביטוחים שברשותם. לחלקם יש להניח יש ביטוחי מבנה ותכולה, בין אם ביטוחים מיוחדים ובין אם במסגרת המשכנתא. יש להניח ולקוות שתשלום במסגרת זו יהיה מהיר הרבה יותר מהתביעות הנזיקיות.

מאחר שבארוע הזה היו גם פגיעות בגוף, יש לבדוק היטב את ביטוחי החיים והתאונות האישיות, כדי שהנפגעים יוכלו לקבל פיצוי. מומלץ אף לפנות לוועדי העובדים של הנפגעים, על מנת לבדוק האם נערכו (לפעמים ללא ידיעת העובדים) ביטוחים במסגרת מקום העבודה. ילדים הלומדים במוסדות חינוך, במידה ונפגעו, עשויים להיות זכאים לתשלומים מחברת הביטוח המבטחת את התלמידים במשך כל שעות היממה.

פיצוץ גדול בבלוק בנתניה שנגרם מפיצוץ בלוני גז, יוני 2011. אורי לנץ
על הדיירים לבחון היטב את הביטוחים שברשותם/אורי לנץ

כדאי להזכיר לבסוף: מי שנפגע בגופו, מן הראוי שיפנה גם למוסד לביטוח לאומי, על מנת לקבל דמי פגיעה. פניה זו היא פניה מהירה. אם מדובר בנפגעים שעבדו במסעדה או בבית קפה במקום, הם יוכלו אף לקבל תשלומים גבוהים יותר במסגרת ענף נפגעי עבודה.

לאחר שישקע האבק, יהיה צורך להחליט על גורלו של המבנה. לפי פרסומים ראשוניים, לא יהיה מנוס מלהרוס את הבניין ולבנות אותו מחדש. במסגרת זו ייתכן שניתן יהא לבנות בניין גדול ומרווח יותר. באירועים טראומטיים אחרים (כגון קריסת בניין במלחמת המפרץ הראשונה), אף נחלצה הרשות המקומית והגדילה את אחוזי הבנייה, על מנת שניתן יהיה להגיע להסכמים בין הדיירים לבין קבלן שיסכים לשאת בעלויות הבנייה תמורת דירות נוספות שיועברו אליו.

כאן, למרבה הצער, עלולה לצוץ "מלחמה" חדשה בין הדיירים, כאשר כל אחד ירצה לקבל יותר. בעבר היה צורך בהליכים ממושכים ובמספר ערכאות כדי להכריע בפיתרון. כיום החקיקה והפסיקה מאפשרות חיוב בפיצויים לדיירים שינסו לסחוט אחוזים נוספים ובכך לפגוע בדיירים האחרים. יש לקוות שהדיירים יצליחו לצלוח לפחות את המהמורה הזאת, בהסכמה.

עו"ד אסף פוזנר, שותף במשרד כהן וילצ'יק, קמחי, מומחה לתביעות נזיקין וביטוח.

עוד על הפיצוץ בנתניה:
דיירים: התרענו על דליפת הגז בצהריים
”נגנבו טלוויזיות וכסף מהדירות"
הפיצוץ בנתניה: הותרו לפרסום שמות הנערות שנהרגו
בלעדי: רגע פיצוץ בלון הגז בנתניה בתיעוד וידיאו
הוארך מעצרם של טכנאי הגז וגנב המתכות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully