וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בכנסת: נתניהו "ממסמס" חוק שכר הבכירים

צבי זרחיה

22.6.2011 / 10:00

גורמים בכנסת טוענים כי בעלי הון מפעילים לחצים במטרה למנוע את חקיקת חוק הגבלת שכר הבכירים. הדיון בחוק תידחה למושב החורף ולדברי הגורמים, ככל שהבחירות קרבות סיכויי החוק קטנים

חקיקתה של הצעת החוק להגבלת שכר הבכירים בחברות ציבוריות תידחה ככל הנראה למושב החורף של הכנסת - כך עולה מבדיקת TheMarker. מליאת הכנסת תצא בעוד חודש לפגרת הקיץ, שתסתיים בסוף אוקטובר 2011. בממשלה עדיין לא נקבע מועד להמשך הדיון בהמלצות להגבלת שכר הבכירים, ואולם גם אם הממשלה תגיש לכנסת הצעת החוק בעניין במהלך מושב הקיץ, הליכי החקיקה לא יסתיימו עד פגרת הקיץ.

גורמים בכנסת חוששים שדחיית הדיון בהצעת החוק להגבלת שכר הבכירים למושב החורף עלולה לגרום בסופו של דבר שהצעת החוק הזו לא תחוקק - שכן ככל שמתקרב מועד הבחירות יחששו חברי כנסת לתמוך בהצעת חוק שתפגע בבכירי החברות הציבוריות והטייקונים. הבחירות הבאות אמורות להיערך בנובמבר 2013, אך בכנסת מעריכים שהן יוקדמו לאמצע 2012.

בכנסת טוענים שבעלי הון מפעילים לחצים לשנות, לרכך ואף להקפיא את הצעת החוק - שכן ההמלצות מכבידות על קבוצות עסקיות בעלות מבנה פירמידלי ומציעות לדירקטוריונים של חברות ציבוריות לקבוע מדיניות גמול שתתחשב בין היתר בשכר הממוצע בחברה. אישור ההמלצות הללו בחקיקה יגביל דירקטוריונים של חברות ציבוריות ובמיוחד פירמידות.

הממשלה אמנם החלה ב-27 בפברואר את הדיון בהמלצות ועדת נאמן להגבלת שכר הבכירים, ואולם ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא לקיים את ההצבעה. הדחייה הוסברה אז בעיקר בחשש להיעדר רוב. מאז לא חידשה הממשלה את דיוניה בהצעת החוק ולא נקבע מועד חדש לדיון בממשלה בהצעת החוק - אף שכבר חלפו ארבעה חודשים.

גורמים בכנסת מתחו אתמול ביקורת על כך שנתניהו נמנע מלזמן דיון בממשלה בעניין הגבלת שכר הבכירים בחברות ציבוריות במשך זמן רב כל כך. לדבריהם, גם אם נתניהו שוקל להחמיר את המלצות ועדת נאמן, היה לו די זמן ב-15 החודשים האחרונים, מאז הוקמה ועדת נאמן, לעשות כן - ובמיוחד בארבעת החודשים האחרונים שבהם מונחות המלצות ועדת נאמן על שולחן הממשלה. לדעתם על נתניהו להפגין נחישות לנוכח התגברות פערי השכר במשק ולהוביל מדיניות להגבלת השכר בחברות הציבוריות. יצוין כי משרד המשפטים העביר כבר באפריל את התיקונים להמלצות הוועדה לנתניהו, וההכרעה בסוגיה נמצאת כעת על שולחנו.

ממשרד ראש הממשלה נמסר אמש כי "נושא ההמלצות להגבלת שכר הבכירים נמצא עדיין בדיונים".

הצעת החוק להגבלת שכר הבכירים הוגשה לפני כשנה וחצי על ידי הח"כים שלי יחימוביץ' (העבודה) וחיים כץ (ליכוד) ולפיה שכר בכיר בחברה ציבורית יהיה עד פי 50 משכרו של העובד בשכר הנמוך. הצעת החוק הוגשה בעקבות הזינוק בשנים האחרונות בשכר בכירים בחברות ציבוריות, ולאחר שבמקרים רבים לא נמצא קשר בין ביצועי החברה הציבורית לבין השכר של מנהליה.

ח"כ יחימוביץ אמרה בתגובה כי "נתניהו יחד עם זרוע הביצוע שלו, ראש הוועדה יעקב נאמן, הוכיחו מעל לכל ספק כי אין להם ולו שמץ של עניין בהפסקת ההשתוללות של שכר הבכירים, ואפילו להפך: הם גמרו אומר להיות חומת המגן לשכרם המופקע והבלתי מוצדק של קומץ בכירים במשק, שמשמשים מריונטות של בעלי השליטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully