וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוקש פוליטי בטעם קוטג'

22.6.2011 / 16:26

בחודש האחרון פרצה המחאה על מחירי מוצרי החלב ובראשם הקוטג'. שחף מזין סבור שבמקום הפתרונות הפופוליסטים שמציעים הפוליטיקאים כדאי לשקול לבטל המע"מ יל מוצרי יסוד

"חשבנו על מחירי הדירות, הצטרפנו לקבוצות, פתחנו כאלה, אך הבנו שהמחאה חייבת להתחיל ממקום שמדבר אל כלל הציבור... ואולי כך נצליח להוזיל את המחירים ונגיע לרמת שפיות כלשהי...", כך אמרו יוזמי "מאבק הקוטג'". אכן, מאבק ראוי. מדוע שיימכר קוטג' בשבעה שקלים ויותר כאשר המחיר השפוי וההגיוני הוא חמישה שקלים? או שמא קו השפיות עובר בארבע תשעים שקל ומעברו השני אזור סוריאליסטי ונטול היגיון? נראה כי בדומה לתחומים אחרים בחיינו קו השפיות חמקמק.

מבלי להיכנס לנבכי תהליך ההכנה ועלויות הייצור של הקוטג', אלא על ידי שימוש בידע כללי לא רחב ובשיטת ההיגיון השפוי שפופולרית במאבקים האחרונים, ניתן להבחין כי בתחילת התהליך נמצאת פרה. פרה שותה מים ואוכלת גידולים הצורכים מים, ואלו כידוע התייקרו לא מעט לאחרונה חרף מחאתנו. לאחר מכן מישהו צריך לעבד את תוצר הפרה, פועלי הייצור, אשר תודות למחאתנו משתכרים כיום יותר. משסיימו אלו את עבודתם ימולאו בקוטג' גביעי פלסטיק שערכם מושפע ממחירי הדלקים ולאחר מכן יתודלקו המשאיות בסולר וישנעו את המוצרים לייעדם.

חיפוש הדרך להשית את מירב העלות על היצרניות באמצעות הורדת מכסים או לחליפין על ידי פיקוח על המחירים נמצא כיום בראש הדיון הציבורי והפוליטי בנושא. כמו שאנו אוהבים, פתרון קסם, כותרת בעיתון, נקמה בקונצרנים. למרות שפתרונות קצרי רואי גורמים לרעיון האצבע בסכר להראות כתוכנית חומש ארוכת טווח, נראה שהספין עובד יפה. המנכ"לים מתפתלים בכיסאות, פוליטיקאים זריזים כבר ממנפים את המחאה להון פוליטי. ח"כ פאינה קירשנבאום תוהה מדוע לא הוזיל רמי לוי את מחיר הקוטג' לפני שבועיים, טרם המאבק, וזה האחרון מנהל עסקיו בחוכמה ומנצל הזדמנות פז לפרסום רחב היקף באמצעות הוזלה רגעית של מקבילת העוף החלבית. עולם כמנהגו נוהג.

קנה היום, שלם בפנסיה

נניח לרגע כי משאלתנו התגשמה, היצרניות מחליטות להרים את הכפפה ולמכור את גביעי הקוטג' במחיר המשקף הפסד של שקל בודד לגביע, המשווקות מצידן ינהגו באופן דומה ויפסידו גם הן שקל לגביע, תרומה לכאורה כנועה לרווחת הכלל. מעבר להילולת הקוטג' שנערוך בתגובה ולשמחה המיידית על הצלחת המאבק הכול כך צודק וחלוקת העושר החדשה, ביום שאחרי סביר כי צעד זה יגרום לפגיעה ברווחיות היצרניות והמשווקות שתשתקף בערכן היורד של מניות החברות. לא נורא כשלא מסתכלים אל מעבר לקצה האף. אם ננסה להלחם בסיפוק המיידי ונסתכל צעד אחד קדימה נגלה שחלק גדול של אותן המניות מוחזק על ידי הגופים המוסדיים, קרנות הפנסיה וקופות הגמל, וירידת ערך המניות תפגע בציבור רחב של אוכלי הקוטג'.

הצעה עניינית ונבונה הציע ח"כ אופיר אקוניס - ביטול מע"מ על מוצרי יסוד נוספים מלבד פירות וירקות, ובכללם הקוטג' נשוא המאבק. לא מזמן נשקלה ההצעה להפחית את שיעור המע"מ בכללותו במחצית האחוז, ואין הדבר בלתי סביר כי לחליפין יופחת המע"מ על מוצרי היסוד לאפס. הרי כבר הבנו שמישהו צריך לשלם על ההתייקרויות. וברור שאין מתפקידן של חברות אשר מחזיקי המניות בהן באופן ישיר או עקיף, כולנו, סומכים בחסכונותינו על שאיפתן למקסם רווח לעשות כך. קובעי המדיניות הפיסקלית יצרו מצב שאחת מתוצאותיו הינה התייקרות מוצרי יסוד והצעד המתבקש יהיה לדרוש מהממשלה לתקן את המעוות באמצעות שליחת יד לכיסה. אבל פוליטיקאים כמו פוליטיקאים, ברובם יעדיפו להעביר את תפוח האדמה הלוהט הרחק מהם, למשווקות וליצרניות, ואנחנו כציבור נמשיך את הכרוניקה הידועה מראש, נאכל את הלוקש ונתדפק בזעם על הדלת הלא נכונה. עד אשר זעמנו ידעך, יתעורר שוב, וחוזר חלילה.

שחף מזין, מרצה במרכז ללימודים אקדמאיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully