וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

25% מהאוכלוסייה עניים, ואיפה שר האוצר?

מוטי בסוק

23.6.2011 / 9:11

על פי דו"ח בנק ישראל לשנת 2010, תחולת העוני מאופיינת במגמת עלייה. מוטי בסוק סבור שהאשמה נעוצה במדיניות של שר האוצר שטייניץ, שמטפחת את העשירונים החזקים ופוגעת בחלשים

כמעט בכל דיון כלכלי שבו הוא משתתף, מציג שר האוצר יובל שטייניץ את חיזוק השכבות החלשות באוכלוסייה ואת הקטנת הפערים בחברה כאחד היעדים המרכזיים של הממשלה שבה הוא חבר.

בה בשעה תומך שטייניץ במדיניות של הורדת מס ההכנסה השולי ומס החברות, בקביעות ובשיטתיות, ובשמירה על מסים עקיפים (מע"מ) גבוהים - מדיניות המחזקת מעשית את העשירונים החזקים באוכלוסייה, פוגעת בשכבות החלשות, וגורמת להגדלת הפערים בחברה. התוצאה - הפערים בחברה אכן גדלים, כפי שמוכיחים הדו"חות השנתיים של הביטוח הלאומי, בנק ישראל, מכון אדוה וחוקרים באקדמיה.

דו"ח בנק ישראל ל-2010 שפורסם לאחרונה, קובע כי "באוקטובר 2009, תחולת העוני, על פי ההגדרה היחסית המקובלת, היתה 24.7% מהאוכלוסייה, שהם כ-1.77 מיליון עניים. במקביל עלו גם תחולת העוני של נפשות, לפי הגישה המוחלטת, ופער ההכנסות. תחולת העוני בקרב עובדים מאופיינת במגמת עלייה לאורך העשור האחרון והיא גבוהה מאוד בהשוואה למדינות ה-OECD. אי-השיוויון בישראל גבוה ביחס למדינות OECD וביחס לעבר".

"התרחבות ניכרת של אי שיוויון בהתחלקות ההכנסות"

בנק ישראל קובע כי "כשני-שלישים מהעניים חיים במשקי בית שיש בהם לפחות מפרנס אחד", וכן כי "במקביל לעלייה בממדי העוני אנו עדים בעשור האחרון להתרחבות ניכרת של אי-השוויון בהתחלקות ההכנסות. המדדים מצביעים על עליית האי-השוויון, המבטאת הן שיפור במצבן של השכבות העליונות והן הרעה במצבן של השכבות הנמוכות".

לפי נתוני בנק ישראל, שפורסמו באחרונה, ההכנסה החודשית הממוצעת לנפש בחמישון התחתון בקרב השכירים היתה 801 שקל ברוטו בלבד ב-2008, בעוד שההכנסה החודשית הממוצעת בחמישון השני הגיעה ל-2,095 שקל בחמישון השלישי; 3,507 שקל בחמישון הרביעי; 5,586 שקל ובחמישון החמישי; ובעליון ל-13,087 שקל. שכר החמישונים הרביעי והחמישי באוכלוסיית העצמאים גבוה בהרבה.

דו"ח של אדוה קובע, בהתבסס על נתוני מינהל הכנסות המדינה, כי המאיון העליון, שכירים ועצמאים, ריכז ב-2009 12.8% מההכנסות במדינה. מנגד, שכירים המשתכרים עד שני-שלישים מהשכר החציוני היו ב-2009 25.9% מכלל השכירים במשק, וחלקם בעוגת ההכנסות היה 7.7%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully