וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היצרנים: עליית מחירים? רשתות השיווק אשמות

עדי דברת-מזריץ

28.6.2011 / 8:43

ביקורת חריפה נמתחה לאחרונה על יצרני המזון בעקבות עליית המחירים במשק. אלה מצידם טוענים כי חלק מהאשמה נעוץ ברשתוש השיווק אשר מבקשות הנחות גדולות באופן תדיר על חשבון הצרכן

יצרני המזון שסופגים באחרונה ביקורת חריפה על עליות המחירים, משיבים מלחמה לעבר הצד השני במשחק - רשתות השיווק. לטענת היצרנים, אם רשתות השיווק לא היו מפילות עליהם גזירות לא הגיוניות ומבקשות הנחות גדולות באופן תדיר - הם לא היו צריכים להעלות את המחירים ברמה שהעלו.

"אנחנו מראש מתמחרים את מחיר המוצרים שלנו במחירון לקמעונים גבוה יותר, בגלל הסכמי הסחר הלא הגיוניים עם הרשתות", אומר ל-TheMarker ספק קטן בתחום המזון. "יש שתי רשתות גדולות שמחזיקות את השוק (שופרסל ורבוע כחול, מפעילת מגה) וכל הגזירות שהן מפילות עלינו גורמות לנו להעלות מחירים".

שוק המזון בישראל נתון ללחצי ריכוזיות מכל הכיוונים. שתי רשתות המזון הגדולות בישראל מחזיקות יחדיו כ-33% מהשוק - שופרסל עם 21% ורבוע כחול עם 12% לפי נתוני חברת המחקר צ'מנסקי בן שחר. אם מסתכלים על שוק המוצרים המבורקד - שאינו כולל נתונים של מכולות, שווקים פתוחים, מכירות האלקטרוניקה והביגוד ברשתות המזון ואת המגזר הערבי - הנתח של שתי הרשתות הגדולות גדול עוד יותר: שופרסל עם כ-37% ואילו רבוע כחול מחזיקה בכ-20%.

ואולם, הריכוזיות בענף המזון לוחצת גם מכיוון היצרנים. 15 היצרנים הגדולים מהווים יותר מ-60% מהשוק וחמש חברות המזון הגדולות במשק לבדן מחזיקות ב-45% ממנו (לפי נתוני חברת Storenext). הספקים מציירים תמונת מצב שלפיה בהסכם הסחר עם רשתות המזון הם נדרשים להנחות קבועות וגבוהות על המוצרים שהם מספקים לרשתות.

"על כל מוצר חדש שאני משיק הרשתות רוצות ממני הנחה של 15% למשך ארבעה חודשים. אף ספק לא ישיק מוצר חדש ויפסיד עליו 15%, אז אנו מתמחרים מראש את המוצר לרשתות השיווק בכ-15%יותר", מצהיר הספק הקטן.

הנחות נוספות שעליהן מדווחים הספקים הן הנחות בונוס שנתי של 2%-10%; הנחות על פורמטים זולים של הרשתות, כמו שופרסל דיל ויש בגובה 2%-3%; הנחה על פתיחת חנות חדשה בגובה 5%-10% למשך שלושה עד שישה חודשים; הנחת אי החזרת מוצרים פגי תוקף שמגיעה ל-1.5%; הנחה על השתתפות בתצוגות הרשת בחגים והנחות רבות אחרות. שיעור ההנחות נקבע פרטנית לכל ספק - ככל שהוא גדול וחזק יותר, גובה ההנחות לרשת נמוך יותר ולהפך.

"הרשתות מבקשות הנחות לא הגיוניות"

הרשתות נהנות גם מעליות המחירים של היצרנים עקב ההנחות שהן מקבלות: הנחת גרייס, למשל, קובעת שבמידה שיצרן מעלה מחירים, רשת המזון נהנית מכמה חודשים שבמסגרתם היא מוכרת את המוצר לצרכן במחיר הגבוה, אך עדיין משלמת לספקים לפי המחיר הנמוך טרום עליית המחיר.

בהסכמים שבין רשתות המזון לספקים נכתב כי הרשת תקבל הנחת הסבה - הנחה בגין הסבת סניף מפורמט אחד של הרשת לסניף בפורמט אחר. הנחת ההסבה שונה מספק לספק, וכשמדובר בספקים קטנים היא יכולה להגיע גם ל-15% ממחיר המחירון של הרשת למשך כמה חודשים. כך נהנתה רבוע כחול מהנחות על הסבת סניפי מגה ושפע שוק לסניפי מגה בול.

ההנחה השפיעה מאוד על היצרנים השנה, לאחר שבדצמבר הודיעה שופרסל כי היא מבטלת את סניפי ההיפרמרקט שופרסל ביג, ומסבה את כל 30 הסניפים לסניפי שופרסל דיל. זמן קצר לאחר מכן הודיעה שופרסל כי תסב תשעה סניפים קיימים לפורמט חדש תחת השם שופרסל דיל אקסטרא - דבר שהיווה קנס נוסף לספקים. בכיר בחברת מזון סיפר אז כי יצטרך לשלם לשופרסל חצי מיליון שקל בגין הנחת הסבה של 8% למשך שלושה חודשים.

הנחה נוספת שמקבלות הרשתות היא הנחה עבור פתיחת סניף חדש לכמה חודשים. "ברשתות המזון יושבים אנשים שחושבים כל היום איך הם יכולים להפיל עלינו כל מני הנחות מצוצות מהאצבע ולא הגיוניות", מספר ספק בינוני.

השיא בעיני הספקים הגיע לפני כחודש: רבוע כחול הוציאה חיוב חד-צדדי לספקים תחת התואנה של שחיקה ברווחיות הרשת, המסתכמת בעשרות מיליוני שקלים. "רבוע כחול שלחו לי חיוב חד-צדדי שמגיע למיליון שקל", מספר הספק הבינוני. "הם פשוט עברו כל גבול. בנוסף לכל ההנחות המטורפות בהסכמי הסחר, הם גם התחילו להוציא חיובים חד-צדדיים.

"עם כל ההנחות שאני מעניק להם, יוצא שעל כל מוצר שאני מוכר להם בשקל אני מקבל רק 85 אגורות - כי בכל חודש מחייבים אותי לתת כ-15% הנחה מכל מני סיבות. בעצם מדובר ב-15% הנחה שלוקחים ממני ולא מגיעה לצרכן הסופי", הוא טוען. "המחיר שלנו יכול היה להיות נמוך ב-15% אם לא היו את כל ההנחות האלה".

"שופרסל עשתה הרבה מיליונים מההסבה של הסניפים לדיל. בנוסף, רק כדי להשתתף בתצוגת החג של הרשתות אני צריך לשלם 100-200 אלף שקל לכל רשת". אומר ספק אחר. "זה לא נגמר בזה. שופרסל אומרים שעקב כך שיש להם מחסן מרכזי אני חייב לספק את המוצרים שלי לשם ולא ישירות לחנויות. על זה הם רוצים 5%-10% ממה שאתה מוכר. בנוסף, אתה צריך לשלם לשופרסל עבור סידור המדפים, ועוד מעט זה יהיה גם במגה וברשתות נוספות".

"סבסוד חנויות מפסידות מגיע מהצרכן ומהספק"

גם הספקים הגדולים שמקבלים תנאים מועדפים מתלוננים על רשתות השיווק. "אין ספק שלרשתות הגדולות יש חלק חשוב בעליות המחירים", אומר ספק גדול בתחום המזון. לדבריו, הסיבה לגזירות הרשתות היא מכירות נמוכות למ"ר. "הרשתות הגדולות מחזיקות סניפים שלא מרוויחים כסף ורואים שהפדיון למטר של הרשתות הפרטיות (רמי לוי שיווק השקמה, כמעט חינם ועוד) גבוה יותר. הרשתות הגדולות צריכות לסבסד את החנויות האלה, והכסף הזה צריך להגיע מאיזשהו מקום - אז הוא בא מהצרכן ומהספק.

אין ספק שצריך להחמיא לרשתות השיווק הגדולות - יש להן צוות עובדים יצירתי מאוד שמצליח למצוא כל פעם סיבות חדשות לקבל מהספקים כסף על כלום. הבעיה היא שכתוצאה מכך, הספקים מסתכלים על ההכנסה נטו מהרשת וכל אחד מחשב את מחיר המוצרים שלו בהתאם".

כפי שפורסם בשבוע שעבר, המרוויחות העיקריות מהתייקרות מחיר הקוטג', למשל, היו רשתות השיווק. מהנתונים עלה כי חלקן במחיר גביע הקוטג' עלה מ-0.54 שקלים ב-2005 ל-1.37 שקלים ב-2011 - תוספת של 154%.

לדברי ספק אחר, הסיבה לגידול בהנחות היא התחזקות כוחן של הרשתות הפרטיות. "הרשתות הגדולות נלחצות מזה שהן צריכות למכור בזול כדי להתחרות עם הרשתות הפרטיות שנפתחות ורוצות יותר הנחות. בנוסף, פתאום גם הרשתות הפרטיות התחזקו ורוצות לקבל את ההנחות שמקבלות שופרסל ומגה. הן בכל מקרה לא מצליחות לקבל הנחות בשיעורים של הרשתות הגדולות, אבל כל זה יוצר לחץ על הרווחיות של הספקים. זה מצב אירוני מכיוון שמצד אחד הרשתות הפרטיות החריפו את התחרות והביאו לירידת מחירים מצד הרשתות הגדולות, אבל מצד שני הן גורמות לעליית מחירים בקרב הספקים".

ברשתות הפרטיות מסכימים עם טענות הספקים. "הספקים מעדיפים מראש להעלות מחיר כדי לא לריב עם הרשתות הגדולות. בשורה התחתונה, בגלל שופרסל ומגה מתייקרים המחירים", אמר בכיר ברשת שיווק פרטית. לדברי רמי לוי, הבעלים של רמי לוי שיווק השקמה, ההנחות שמקבלות הרשתות הפרטיות לא מתקרבות לאלה הניתנות לשופרסל ולמגה.

לדברי קמעונאי אחר, האשמות הספקים משוללות כל יסוד. "איך אפשר להגיד שהרשתות לא מעבירות את ההנחות לצרכן? הרווחיות של חברות מזון היא 9%-14% ושל הרשתות הגדולות היא סביב 4%. למעשה שני שלישים מהרווח של שוק המזון הולכים לספקים ושליש לקמעונאים. לא יקרה לספקים כלום אם הרווח שלהם קצת ירד. הסיבה שהרשתות מבקשות באחרונה הנחות גבוהות יותר נובעת מכך שמחירי המזון בישראל יקרים. הרווח התפעולי של רשתות המזון רק נמצא בירידה ושל רוב הספקים בעלייה".

את ההנחות מסביר הקמעונאי בכך ש"צריך להבין שהספקים משתתפים רק במחצית מעלות המבצעים. הנחת השקת מוצר בחו"ל גבוהה בהרבה מבארץ".

הקמעונאי לא מצא הסבר הגיוני לקיום הנחת ההסבה על מעבר מפורמט אחד של רשת לפורמט אחר, ולהנחת חנות חדשה ואמר: "הסבה זה משהו שיוצא לפועל רק אחת לכמה שנים בכל רשת, והנחת פתיחת חנות זה משהו שייחודי אמנם רק לישראל, אך מי שהתחילו עם זה הם הספקים - כדי לחזק את הרשתות הפרטיות שפתחו המון סניפים חדשים. הרשתות נלחמות בשיניים מול העלאות המחירים של הספקים".

משופרסל סירבו להגיב לכתבה. מרבוע כחול לא התקבלה תגובה עד סגירת הגיליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully