וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגרקסקו קיבלה צו הקפאת הליכים

הילה רז

30.6.2011 / 16:49

ביהמ"ש נענה לבקשת אגרקסקו - עם חובות של כ-106 מיליון יורו, קיבלה החברה צו הקפאת הליכים זמני. שלמה נס מונה לנאמן החברה, יפעל לגיוס משקיע שיזרים הון חדש ויבצע גיבוש הסדר נושים

השופטת ורדה אלשיך מבית המשפט המחוזי בתל אביב, החליטה להוציא צו הקפאת הליכים חלקי לאגרקסקו עד ל-4 ביולי, יום שני הקרוב, אז יתקיים דיון במעמד כל הצדדים הנושים של החברה. לפי החלטתה, ובהתאם לבקשת החברה, ימונה עו"ד שלמה נס כנאמן לחברה והוא יהיה מנוע מליצור מצב בלתי הפיך לחברה עד למועד הדיון. נס חויב להפקיד התחייבויות אישית בסך מיליון שקל. הוא הוסמך לגבש תוכנית הבראה והסדר נושים לחברה ולהציגה בפני אסיפות הנושים והופקד על הניהול השוטף של החברה בימים הקרובים.

בהחלטתה מפרטת אלשיך את הלבטים שליוו אותה בקבלת ההחלטה. היא מציינת כי השיקולים שהנחו אותה נעוצים בכך ש"אין הדברים אמורים ב"סתם חברה" אלא בחברה בעלת היקף פעילות גדול מאוד, אשר לא רק שהיא מעסיקה מאות עובדים, אלא וזה העיקר בעיני, תלויים בה מאות אם לא אלפים של חקלאים. אין צורך להכביר מילים כי קריסתו של גוף מסוג זה עשויה להסב נזק כבד לא רק לעובדים. קריסתה עלולה אף ליצור תגובת שרשרת שתביא או עלולה להביא לקריסות משנה של חקלאים ועסקים הקשורים בהם. זאת, בסדר גודל העשוי לחולל משבר של ממש".

לעומת זאת, החברה מודה כי הפעלתה היא גירעונית והפסדית במובהק ואין כרבע גורם כלשהו הנכון לממן את ההפעלה. לדברי השופטת "יוצא כי בית המשפט מתבקש למעשה לתת כמעט "צ'ק פתוח" לצבירה מהירה של גרעון בחברה, המצויה כבר עתה לפי הודעתה על סף חדלות פרעון מובהקת".

"כדור שלג שיוביל לנקיטת הליכים פליליים"

מוקדם יותר הבוקר הגישה אגרקסקו בקשה להקפאת ההליכים המשפטיים נגדה למשך 60 יום בשל חובות בהיקף של 106 מיליון יורו. החברה מציינת כי הבקשה למתן צו הקפאת ההליכים מוגשת בהסכמת הבנקים הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט המחזיקים כ-65% מסך חובות החברה המובטחים.

החברה ביקשה למנות את עו"ד (רו"ח) שלמה נס כנאמן לחברה שיפעל לקיום הליך מהיר של גיוס משקיע שיזרים הון חדש לחברה ויבצע גיבוש הסדר נושים. אגרקסקו מבקשת כי יתאפשר לה להמשיך לפעול כעסק חי.

חובות החברה כלפי נושיה המובטחים בגין אשראי וערבויות עומדים על כ-45.7 מיליון יורו. לבנק הפועלים החברה חייבת 13.1 מיליון יורו, לבנק לאומי 9.7 מיליון יורו, לדיסקונט 5.6 מיליון יורו, למזרחי 4.2 מיליון יורו, לבינלאומי 2.5 מיליון יורו ו-6 מיליון יורו לחברת המימון CIC.

חובות החברה כלפי הבנקים הישראליים מובטחים בשעבודים על נכסי נדל"ן ובשעבוד שוטף כללי. החוב ל-CIC מובטח בשיעבוד על תמורה המגיעה לאגרקסקו מלקוחותיה בחו"ל. לעובדיה חייבת החברה כ-2.1 מיליון יורו, לביטוח לאומי - כ-200 אלף יורו.
לנושים לא מובטחים חייבת החברה כ-58.1 מיליון יורו. החוב לספקים ומגדלים עומד על כ-28 מיליון יורו. החוב למחזיקי אג"ח מוסדיים הוא כ-27.3 מיליון יורו.

לאגרקסקו שני חוזי חכירה ארוכי טווח לחכירת שתי אוניות קירור מתאגיד בשליטת האחים עופר. חוזי החכירה והתשלומים בגין האוניות מסתכמים בכ-12 מיליון יורו לשנה. החברה מציינת כי מדובר בחוזים מכבידים והפסדיים שמסבים נזק לחברה בסך 9 מיליון יורו לשנה.

הגירעון התפעולי צפוי להגיע ל-2.5 מיליון יורו

החברה מציינת כי "הדחיפות במתן צו הפקאת הליכים נובעת, בין היתר, מהמצוקה התזרימים בה שרויה החברה ומכך שעקב הרעה משמעותית בעסקי החברה ובתזרים המזומנים שלה, ועקב אי עמידת החברה באמות המידה הקבועות בשטר הנאמנות עם מחזיקי האג"ח שהונפקו על ידה, קיים חשש סביר לפיו בזמן הקרוב יועמדו מלוא התחייבויות החברה כלפיהם לפירעון מיידי, תוך יצירת כדור שלג שיוביל לנקטית הליכים משפטיים נגד החברה, בארץ ובחו"ל.

אגרקסקו מביעה חשש כי צעדים אלו יביאו לקריסת החברה והפסקת פעילותה כעסק חי. החברה מתריעה כי קריסתה תוביל לפגיעה בפרנסתם של חקלאים רבים, שעלולים למצוא עצמם ללא אפיק לייצוא תוצרתם לחו"ל. "יש להתייחס לטיפול בהבראה ושיקום החברה כמשימה ברמה הלאומית", נכתב בבקשתה החברה.

הנהלת החברה מעריכה כי הפעלתה בחודשיים הקרובים צפויה להיות גירעונית. הגירעון התפעולי צפוי להגיע ל-2.5 מיליון יורו והגירעון התזרימי יגיע להיקף של כשמונה מיליון יורו.

אגרקסקו היא חברה ממשלתית מעורבת שעוסקת ביצוא חקלאי. החברה נמצאת בשליטת מדינת ישראל (30.3%), מועצת הצמחים (55.3%), מועצת הלול (3.3%) ותנובה (11%). היא מספקת שירותי יצוא שיווק ושינוע של תוצרת חקלאית, כולל עשרות סוגי ירקות, פירות, תבלינים, ופרחים. החברה קשורה ל-2,200 מגדלים ומשווקת 400 אלף טון של תוצרת בשנה באמצעות 130 מרכזי הפצה. אגרקסקו מעסיקה 530 איש, מהם 380 בישראל ו-150 בארה"ב ובאירופה.

נתח השוק של אגרקסקו, שמחזורה הכספי ב-2010 הסתכם ב-489 מיליון יורו, נפל בתחום יצוא ההדרים ל-17% בלבד בעוד שקבוצת מהדרין החזיקה בנתח של 63%.
אגרקסקו הפסידה 33 מיליון יורו ב-2010 וסובלת מגירעון של 48 מיליון יורו בהון החוזר ומגירעון של 13 מיליון יורו בהון העצמי. אגרקסקו אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות שלהן התחייבה כלפי בעלי איגרות החוב, ועל כן הם זכאים לדרוש את העמדת האג"ח לפירעון מיידי.

החוב הפיננסי של אגרקסקו מסתכם ב-83 מיליון יורו, 32 מיליון יורו מסכום זה לבעלי איגרות חוב שאמורות להיפדות עד 2017. החברה הגישה ביום חמישי שעבר הצעה לבעלי איגרות החוב להמיר שליש מסדרת איגרות החוב בסך 10 מיליון יורו ל-10% ממניותיה של החברה - כלומר לפי שווי חברה של 100 מיליון יורו לאגרקסקו. ההצעה הוגדרה על ידי כמה מבעלי איגרות החוב כ"מגוחכת", ו"בלתי קבילה לחלוטין".

עוד הציעה החברה להוריד את הריבית על אגרות החוב מ-8.15% ל-4% ולפרוס את התשלומים מעבר ל-2017 שהוא מועד הפירעון האחרון המיועד של האגרות. כמו כן, הציעה הנהלת החברה לשלם מיידית לבעלי האג"ח חוב של 5 מיליון יורו, להזרים לחברה 15 מיליון יורו על ידי המדינה ולפטר 150 מ-500 עובדיה.

אגרקסקו מיוצגת על ידי עורכי הדין יואב רזין, אלונה בומגרטן ומשה אליה ממשרד נשיץ ברנדס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully