וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שליטי ההון - סכנה קיומית לדמוקרטיה"

אורה קורן

3.7.2011 / 15:23

פורום פעולה אזרחית והתנועה לאיכות השלטון יוצאים במאבק נגד הריכוזיות במשק. "ריכוז השליטה של ההון השייך לציבור בידי כה מעט גורמים מהווה סכנה חמורה ליציבות המשק ולחוסן הדמוקרטיה"

פורום פעולה אזרחית והתנועה לאיכות השלטון הכריזו היום על איחוד כוחות במאבק ציבורי משותף נגד הריכוזיות במשק. המאבק יהיה מבוסס על עבודה משפטית, פעילות בכנסת, פעילות באינטרנט ועל הנעת אלפי אזרחים ברמת הקהילה.

בכוונת המטה להפיץ מטה המאבק ניוזלטר ראשון לעשרות אלפי פעילים. אחד המסרים הבולטים במאבק מצביע על הריכוזיות של כוח כלכלי כה רב בידי כה מעט אנשים כאחד הגורמים העיקריים להשתוללות מחירי המזון, הדיור והשירותים בישראל.

מטה המאבק מדגיש בפנייתו לציבור, כי דווקא בזמן שוועדה ממשלתית בוחנת את נושא הריכוזיות במשק, על אזרחי המדינה להתגייס אישית ולא להפקיר את ההכרעה בנושא כה חשוב בידי התאגידים ופקידי הממשלה בלבד.

הרב מיכאל מלכיאור, מייסד פורום פעולה אזרחית, שהוביל את המאבק הציבורי להעלאת חלקו של הציבור ברווחים מן הגז (חוק ששינסקי), אמר: "דווקא כאשר שיעורי הצמיחה של המשק הישראלי מהגבוהים בעולם המערבי - כוח הקנייה של הציבור נחלש, מעמד הביניים מתרופף ומעגלי העוני מתרחבים. איך קרה שהציבור לא נהנה מפירות הצמיחה הכלכלית?"

ריכוזיות - הגורם להשתוללות המחירים

"ריכוז השליטה על ההון השייך לציבור (טריליון שקלים) בידי כה מעט גורמים עסקיים, מהווה סכנה חמורה ליציבות המשק ולחוסנה של הדמוקרטיה. ריכוזיות זו היא אחד הגורמים העיקריים לחיסול התחרות על לבו וכיסו של האזרח, להשתוללות המחירים, לקיפאון בשוק הדיור, לחשיפה של חסכונות הציבור וכספי הפנסיה שלנו למניפולציות פיננסיות מסוכנות ולהשתלטות של בודדים על אוצרות הטבע וקרקעות המדינה".

"במסגרת הפקת הלקחים שעשינו לאחר סיומו המוצלח של המאבק על הגז, ולאור האתגר העצום שניצב בפנינו במאבק הנוכחי – היה ברור לכולנו שכדי להתמודד מול כוחות כלכליים כה גדולים, חובה עלינו לאחד כוחות לכדי קואליציה ציבורית. שיתוף הפעולה של פורום פעולה אזרחית והתנועה לאיכות השלטון הוא ציון דרך חשוב, שיניע ארגונים נוספים ואלפי אזרחים בודדים מכל רחבי הארץ להצטרף ולהיות חלק מהמאבק הציבורי החשוב הזה".

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, המובילה מזה שנים רבות מאבקים משפטיים ויוזמות חקיקה חשובות לשמירה על טוהר מידות במגזר הציבורי, אמר: "השליטה שיש לקבוצות אלה גם במוסדות פיננסיים מובילים (בנקים, חברות ביטוח, קרנות) וגם בחברות ריאליות גדולות במשק (יצרניות מזון וחומרי גלם, רשתות שווק, חברות בניה, ספקים של שירותי תקשורת ותעבורה) - נותנת בידי מספר קטן של בעלי אינטרסים פרטיים לחלוטין - שליטה מוחלטת על ההון של אזרחי ישראל. הם עושים בהון של הציבור ככל העולה על רוחם ומבלי שאיש נתן להם מנדט לכך.

"ניטרול היכולת האפורטיבית של הרשות המבצעת"

"מטה המאבק המשותף מביא את המיטב שיש לשני הארגונים להציע: ערוץ פעולה מחקרי-משפטי-חקיקתי יחד עם יכולות ניהול קמפיינים ציבוריים והנעת אזרחים לפעולה. השילוב הזה יסייע ביצירת מחאה ציבורית שהגיע זמנה".

עוד אומר עו"ד שרגא כי "שליטי ההון מהווים סכנה קיומית לדמוקרטיה בישראל, זאת לאור העובדה שבאמצעות שליטתם הן בהון והן בתקשורת הם למעשה מנטרלים את היכולת האופרטיבית של הרשות המבצעת, הרשות המחוקקת והרשות האזרחית ( עולם הפילנתרופיה). דמוקרטיה ללא בלמים ואיזונים יכולה למצוא את עצמה מדרדרת במדרון".

בשבועות הקרובים תתרחב פעילות המטה במגוון מישורי פעולה, ובהם העבודה המשפטית, הפעילות בכנסת, פעילות האינטרנט והנעת מחאה אזרחית פעילה, באמצעות פעילים ברמת הקהילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully