וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלף חקלאים יקרסו אם אגרקסקו תיכנס לפירוק"

מירב ארלוזורוב ועמירם כהן

4.7.2011 / 8:39

ביהמ"ש יכריע היום האם אגרקסקו תפעל תחת הקפאת הליכים, או תיכנס לפירוק. יו"ר החברה: "ההכרעה לגבי גורל החברה תלויה בגורם אחד ויחיד - ממשלת ישראל". משרד האוצר הזרים לחברה כ-42 מיליון ש'

"יצוא חקלאי בהיקף של 2 מיליארד שקל נמצא בסכנה אם חברת אגרקסקו תקרוס" - כך הזהיר אתמול יו"ר אגרקסקו, יצחק (איצ'ה) לידור. לטענת לידור, "מדובר ביצוא של 1,500-2,000 חקלאים בישראל. אני מעריך כי החקלאים החזקים והגדולים יסתדרו ויצליחו להגיע לשוקי היצוא ישירות. ועדיין, לפחות מחצית מהחקלאים - קרוב ל-1,000, עם יצוא של מיליארד שקל - יקרסו עם החברה".

בפני השופטת ורדה אלשייך יתנהל היום הדיון המכריע שיקבע אם אגרקסקו תפעל תחת הקפאת הליכים, או אם היא תקרוס ותיכנס לפירוק. לדברי לידור, ההכרעה לגבי גורל החברה תלויה בגורם אחד ויחיד - ממשלת ישראל, שתחליט אם לערוב לחובות החברה או לא.

המדינה נשארת בעמדתה, לפי שעה, שלא להזרים לאגרקסקו יותר מחלקה במניותיה. המדינה מחזיקה ישירות ב-30% ממניות אגרקסו. 50% נוספים מוחזקים בידי מועצת הצמחים - גוף אמורפי, המתוקצב על ידי המדינה ושמנהליו מתמנים על ידיה, אבל נשלט בפועל בידי החקלאים (מגדלים). המדינה, לפיכך, דורשת כי מועצת הצמחים תשא בחלקה, ותזרים 50% מהמימון הנדרש לאגרקסו.

עובדי חברת הייצוא החקלאי אגרקסקו מפגינים בקריאה להתערבות הממשלה בטיפול בחובותיה מחוץ לישיבת הממשלה, יולי 2011. מגד גוזני
חקלאים מפגינים מול ישיבת הממשלה בדרישה שתתערב, אתמול/מגד גוזני

לידור קובע כי מדובר בדרישה חסרת סיכוי. לדבריו מועצת הצמחים היא גוף חסר הון, שאסור לו לצבור עודפים (כל העודפים מחולקים למגדלים) אלא באישור מראש של שר החקלאות - ואישור כזה לא ניתן כלל לגבי 2011. לפיכך, אין למועצת הצמחים הון שבעזרתו היא יכולה לתמוך באגרקסקו, וממילא אין סיכוי כי המועצה תשתתף במימונה. לכן אם המדינה תתעקש על עמדתה, משמעות הדבר הוא קריסתה הוודאית של אגרקסקו.

למדינה יש חשבון פתוח עם מועצת הצמחים, לאחר שהאחרונה טירפדה בעבר ניסיונות להפריט את אגרקסקו. באותה עת טענה מועצת הצמחים כי היא בעלת המניות של עצמה, וכי המדינה אינה שולטת בה.

כיום, כשאגרקסקו בקשיים ויש צורך להזרים הון כדי להציל אותה, העמדה של מועצת הצמחים הפוכה. כעת היא מציגה את עצמה כגוף הנשלט בידי המדינה, גוף שהוא חסר קיום עצמאי בלעדיה. זאת ועוד, המדינה הזרימה כ-55 מיליון שקל לאגרקסקו במהלך דצמבר כדי להשוות את הון המניות של החברה - כתנאי לקראת היערכות להפרטתה והסדרת השליטה מול מועצת הצמחים.

"לאבד את אגרקסקו תיהיה בכייה לדורות"

אז נקבע גם כי המועצה לא תערים קשיים למכירת מניותיה ביחד עם מניות המדינה במקרה של הפרטה. באותו מועד המדינה גם מינתה את מרבית הדירקטורים באגרקסו, ואת היו"ר, ובכך למעשה הגיעה לשליטה אפקטיבית בחברה.

לדברי לידור, אגרקסקו היא חברה שמרכזת יצוא חקלאי בהיקף של 500 מיליון יורו בשנה. "החברה היא מוצג בינלאומי, חברת הדגל של החקלאות הישראלית. אסור לאבד אותה כי זאת תהיה בכייה לדורות. המדינה צריכה להציל את החברה, ולקחת לידיה את כל המניות כדי לאפשר לנאמן להבריא את החברה ולהכין אותה להפרטה בהמשך", אמר לידור.

משרד האוצר החליט להתערב במשבר באגרקסקו וצפוי להזרים לחברה 40-42 מיליון שקל למימון פעילותה השוטפת בחודשיים הבאים, שבהם צפויה החברה לקבל את הגנת בית המשפט מפני תביעות של נושים וצווי עיקול. אתמול הפגינו 150 חקלאים שמייצאים דרך אגרקסקו לפני משרד ראש הממשלה וקראו לממשלה להיענות לבקשת החברה להזרמת כספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully