וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיני נגד הצרכנים: "לא להוריד את מחיר הדלק"

אבי בר אלי

4.7.2011 / 8:51

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לוחץ על שר התשתיות לבחון מחדש את הקטנת מרווח השיווק של חברות הדלק. "הוזלת הדלק תפגע בעובדי חברות הדלק ותביא לפיטורם"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, התערב במפתיע במאבק השקט שמנהלות חברות הדלק נגד הכוונה להפחית את עמלות השיווק שהן גובות מן הציבור ("מרווח השיווק"). עיני נפגש באחרונה עם שר התשתיות, עוזי לנדאו, וביקש ממנו לבחון מחדש את כוונת משרד התשתיות להמליץ על הפחתת מרווח השיווק, שתביא להוזלת הבנזין לציבור.

לפני שנה מצא משרד התשתיות כי יש לעדכן את נוסחת החישוב של מרווח השיווק לטובת הצרכנים. מרווח השיווק עומד כיום על 71 אגורות (9.5% ממחיר הבנזין לצרכן), והוא מהווה רכיב במחירו המקסימלי של הבנזין - שהוא כיום 7.22 שקל לליטר. יישום ההמלצה להפחית את מרווח השיווק יוביל להוזלת הבנזין לצרכן בכ-10-20 אגורות לליטר. פרסום ההמלצה להפחתת מרווח השיווק מעוכב זה כמה שבועות בלחץ חברות הדלק, החוששות מפגיעה ברווחיותן - מאחר שהפחתת מרווח השיווק עשויה לגרוע כ-300-500 מיליון שקל מהכנסותיהן ואף להביא להורדת דירוג החוב שלהן. הכנסות החברות ממרווח השיווק נאמדות בכ-2 מיליארד שקל בשנה.

ל-TheMarker נודע כי פניית עיני ללנדאו נומקה בכך שוועד העובדים בחברת הדלק סונול פנה באחרונה להסתדרות בבקשה שתתערב בדיונים הפנימיים שמקיימים הצוותים המקצועיים במשרד התשתיות - בטענה כי הפחתת מרווח השיווק תביא להרחבת הסדר השירות העצמי בתחנות התדלוק על חשבון התדלוק באמצעות עובדים, ומכאן לפיטורי עובדים. גורמים במגזר הציבורי הביעו תרעומת על הטענה, המתעלמת לטענתם מהנזק שייגרם לכלל ציבור הנהגים בישראל.

"ניתוח עדין מאוד"

במשרד התשתיות אישרו כי ניהלו עם ההסתדרות מגעים "במטרה להבטיח כי בכל מקרה ותחת כל החלטה, מעמדם של העובדים בתחנת הדלק לא ייפגע". עוד נמסר כי "העבודה לבחינת מרווח השיווק ממשיכה להתבצע באופן מקצועי וענייני בלבד".

מרווח השיווק נועד לכסות את סל הוצאות השיווק של חברות הדלק הקמעוניות. סל זה מבוסס על רכיבים שאומצו מסל ההוצאות המחושב באירופה, ומצוי זה שנה בבחינה מחודשת של מינהל הדלק במשרד התשתיות. בשנה האחרונה כבר הוגדל מרווח השיווק ב-6 אגורות לליטר (9.5%).

ההחלטה על שינוי מרווח השיווק אמורה להתפרסם להערות הציבור (שימוע) לפני שתתקבל באופן סופי. משרד התשתיות איפשר במהלך החודשים האחרונים לחברות הדלק הקמעוניות להגיב לטיוטות החישוב של עלויות השיווק שלהן, עוד לפני פרסומן להערות הציבור.

בינתיים דחה לנדאו את פרסום המלצת המשרד לגבי הוזלת המרווח, וביקש מאנשי משרדו לבחון מחדש את הנתונים שבידיהם לפני פרסומם. "מדובר בניתוח עדין מאוד", הסבירה לפני כחודש ראש מטה שר התשתיות, סמדר בת אדם, את העיכוב בהצגת מרווח השיווק החדש, בעת דיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת. "אנחנו נמצאים בשלב האחרון של בדיקתו, והעבודה נמשכת מעבר למה שצפינו. השר תובע מאנשיו לא פחות מעבודה יסודית ביותר". בת אדם הוסיפה כי "מתוך גישה אחראית המבקשת להימנע משגיאה בהצגת התוצאות, בחר השר להטיל על העושים במלאכה לבחון שוב את הנתונים שבידיהם לפני פרסומם לשימוע, כנדרש".

"העובדים פועלים באופן לגיטימי"

במשרד התשתיות ציינו כי קביעת מרווח השיווק החדש תיעשה תוך התחשבות במורכבות שוק הדלק הקמעוני בישראל - ובכלל זה בעלויות כוח האדם הגבוהות בתחנות בשירות מלא, וכן בעובדה כי באזורים שונים בפריפריה הדלק זול יותר מפני שתפעול התחנות זול יותר.

הכנסות החברות ממרווח השיווק בדלק אינן משקללות, כמובן, את הכנסות היתר ממכירת מוצרים בחנויות הנוחות שבתחנות בדלק. עם זאת, לפני כארבעה חודשים הזהירה חברת הדירוג מעלות S&P כי הפחתת המרווח תהיה בעלת "השפעה מהותית על החברות בענף, ובעיקר על החברות המצויות בטווח התחתון של הדירוג, כדוגמת גרנית הכרמל (הבעלים של סונול; א"ב) ודלק ישראל".

במעלות ציינו עוד כי "החלטה על הורדת מרווח השיווק בשיעור של יותר מ-10% עשויה להיות מלווה בטווח הבינוני בהורדת דירוג".

בהסתדרות מסרו בתגובה כי לא ביקשו לבטל את ההפחתה במרווח השיווק, אלא לבדוק את הנושא לעומק, גם בראי מעמדם של עובדי חברות הדלק: "צריך לשאוף לאיזון שבו מצד אחד ייהנה הציבור, ומצד שני יישמר מעמדם של העובדים. מהלכים כאלה לא עושים בשלוף, וצריך לשים על כף המאזניים גם את המשפחות מן הפריפריה שמרוויחות שכר מינימום, ולזכור שהממשלה תידרש לממן עבורם דמי אבטלה - בעוד שביד השנייה היא גובה יותר מס על הדלק".

מחברת סונול נמסר בתגובה כי "לסוגיית המרווחים יש השלכה ישירה על העובדים, והם בהחלט מודעים לכך ופועלים באופן לגיטימי למניעת הפגיעה בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully