וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המדינה והבנקים לא מוכנים להזרים מימון לאגרקסקו"

הילה רז

4.7.2011 / 15:56

בתום דיון סוער קבעה השופטת ורדה אלשיך כי צו ההקפאה יימשך עד מחר בשעה 13:00, וכי מחר יתקיים דיון נוסף בו תודיע האם תיענה לבקשת נאמן חברת אגרקסקו להקפאה

בתום דיון סוער בפרשת אגרקסקו בבית המשפט המחוזי בתל אביב, קבעה היום (שני) השופטת ורדה אלשיך כי מחר יתקיים דיון נוסף בו תודיע על החלטה – האם תיענה לבקשת הקפאת ההליכים של החברה. כמו כן, צו ההקפאה שניתן ביום חמישי האחרון הוארך ביום נוסף – עד מחר בשעה 13:00. "אני מקווה שהנאמן עו"ד שלמה נס יצליח במשימה, אך אני סקפטית מאוד"‏, אמרה אלשיך בתום הדיון.‏

עו"ד וינבאום, שייצג את משרד האוצר בדיון, סירב להעמיד מימון ביניים בגובה של 1.75 מיליון אירו, והציע חצי מיליון אירו בלבד. "עשינו מאמצים גדולים, בגלל העובדה שמה שמונח על הכף ולמרות שהמועצה לא שמה כלום ולא נמצאת פה, אנו יכולים לשים חצי מליון יורו", אמר. "זה המאמץ העליון. אני עומד על כך שאם יש בעלים, אז יש בעלים. בטח ובטח הנושים, הם בעלי האינטרס וההישג הגדול כאן הוא של הנושים", הוסיף.

המדינה היא בעלת מניות הרוב באגרקסקו, ומחזיקה באופן ישיר 30% ממניות החברה, בנוסף באמצעות תאגידים ממשלתיים המדינה מחזיקה בעוד כ-39% ממניות החברה.

במהלך הדיון הסכימו כל הנוכחים כי האינטרס הוא להמשיך ולהפעיל את החברה בימים הקרובים כדי שניתן יהיה למכור את מניותיה כעסק חי, ואולם אף לא אחד מהגורמים המעורבים הסכים לממן את עלות הפעלת החברה בימים הקרובים שמסתכמת במיליוני יורו בודדים. חובות החברה לכלל נושיה מסתכמים ב-106 מיליון יורו.

עובדי חברת הייצוא החקלאי אגרקסקו מפגינים בקריאה להתערבות הממשלה בטיפול בחובותיה מחוץ לישיבת הממשלה, יולי 2011. מגד גוזני
הפגנת חקלאים למען אגרקסקו אתמול מול ישיבת הממשלה/מגד גוזני

עו"ד שלמה נס שמונה כנאמן לחברה ביום חמישי שעבר התריע כי "אלפי חקלאים יכולים לקרוס, כספים שמגיעים להם לא יגיעו, ענף היצוא החקלאי יחטוף מכה, מאות ספקים, עובדים, בנקים - יפגעו ויפסידו". הוא הוסיף כי הופתע לקבל פניות רבות מגורמים רציניים מאוד שמעוניינים לרכוש את השליטה בחברה כעסק חי. "אנחנו שואפים למכור את המניות כמה שיותר מהר" אמר.

לדבריו "ללא מימון להפעלת החברה, הפעלתה תעמוד בספק. המדינה רוצה שנים להפריט את אגרקסקו, וניתן כעת לעשות זאת ולפתור בעיות קשות, המדינה היתה צריכה לקפוץ על זה כמוצא שלל רב. המדינה מנהלת את החברה ויש לה רוב בדירקטוריון, אז כשהיא מגיעה לחדלות פרעון היא כבר לא של המדינה? תנובה מוכנה לממן את ההפעלה, לפי חלקה. מועצת הצמחים רוצה להעמיד מימון אך אין לה יכולת לעשות זאת כי זו רשות סטטוטורית של המדינה. יש להעמיד מימון יחסית קטן, ללא סיכון".

נס ביקש מהשופטת להאריך את צו הפקאת ההליכים "אני מתחנן בשם החקלאים לא לתת לחברה הזו לרדת לטימיון כשאפשר להציל אותה. אני מבקש לאפשר מהלך שיציל את החברה למרות בעיותיה".

השופטת אלשיך פנתה בשאלה לעו"ד ליאב וינבאום שייצג את משרד האוצר בדיון ושאלה "מה הסיבה של המדינה לא לעזור במימון הוצאות פירוק?" על כך השיב וינבאום "השקענו 55 מיליון שקל רק לאחרונה, ללא שום תנאים. אנחנו לא שולטים בחברה. לפני חצי שנה ביצענו השקעה על בסיס שווי חברה של 600 מיליון שקל. עברה חצי שנה והחברה חדלת פרעון".

"כשהמדינה תבוא עם הצ'ק זה כבר יהיה מאוחר מדי"

וינבאום ניסה לגרום לכך שהבנקים, שחוב החברה כלפיהם עומד על 58 מיליון יורו, הם שיממנו את הליך ההקפאה. לדבריו "ברמת האינטרס הכלכלי מי שצריך לשים כסף אלו הנושים, הבנקים, הם לא יינזקו ויקבלו את כספם בהמשך. האוצר אומר שהוא חייב לבדוק את הנתונים, הם לא מבינים את החשיפה".

לשאלת השופטת אלשיך "מה עמדת המדינה? האם היא תומכת בהקפאה בתנאי שהיא תשים כסף? או שהמדינה לא תמוכת בהקפאה בכלל?" השיב וינבאום "המדינה תומכת בהקפאה כי זה יכול להציל עובדים, נושים, מגדלים. נוכל לגבש עמדה ביחס למחיר שנדרש מהמדינה לצורך ההקפאה. ההנחיה שקיבלתי שהגורם המוסמך באוצר זה שבועיים ימים לבדוק מהו גובה המימון".

על כך הגיבה אלשיך "אני מבינה מהשורה התחתונה היא שהמדינה לא מתכוונת לשים אגורה אחת לפני שיעברו שבועיים. זה אומר שברגע זה אני צריכה להפסיק את צו הקפאת ההליכים, וכשהמדינה תבוא עם הצ'ק זה כבר יהיה מאוחר מדי".

וינבאום הבהיר את עמדת האוצר "אנחנו לא רואים זאת כך. לא בהכרח אם המדינה לא שמה כסף החברה תפורק. השאלות באוצר הן אם לשים את הכסף באגרקסקו או בסל התרופות". על כך העירה השופטת בהומור "אם לא ישימו את הכסף בהקפאה יש אנשים שיצטרכו יותר תרופות".

עו"ד יורם בונן, המייצג את מחזיקי האג"ח של אגרקסקו שחוב החברה כלפיהם עומד על 27 מיליון יורו תקף את טיעוני משרד האוצר "צורת הטיעון ששמענו עכשיו יכולה להישמע כך רק מהמדינה. בעלי מניות פרטיים עומדים כאן בחיל ורעדה. הדיון תמיד הוא לא אם הם רוצים להזרים כסף להקפאה אלא כמה הם יכולים להביא. זה מתחבר לכך שהמדינה לא יודעת איך הגענו לחדלות פרעון של החברה. המדינה עמדה מהצד ונתנה לחברה לטבוע בביצה של עצמה. הכישלון הזה לא יתום".

נציגי הבנקים בדיון הבהירו שהבנקים אינם מוכנים להזרים כסף לתקופת ההפעלה אך הם לא יממשו את השעבודים שלהם, ויאפשרו לחברה להמשיך לפעול בתקפות הקפאת ההליכים.

נציגת כונס הנכסים הרשמי, עו"ד מרים מזרחי, הסכימה עם עמדת המדינה לפיה הבנקים הם שצריכים להעמיד את המימון "הנושים המהותיים ובעיקר, הבנקים, מסכימים להקפאה, אך מתנגדים להפעלה גרעונית. זו גישה תמוהה. הבנקים מחזיקים את המקל משני קצותיו. אם הבנקים והמדינה לא יממנו את ההפעלה היא לא תהיה" אמרה.

לפני ההפסקה בדיון סיכמה השופטת את דברי הצדדים. לדבריה "המדינה לא מוכנה לשים כסף וגם הבנקים. מישהו צריך לממן את ההפעלה - מה אני אמורה לעשות עם זה?".

(עדכון ראשון: 12:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully