וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התייקרות המזון: "מחלת הריכוזיות בולעת את הצמיחה"

צבי זרחיה

4.7.2011 / 12:20

בדיון בוועדת הכלכלה בנושא התייקרות מוצרי המזון, אמר ח"כ עמיר פרץ כי "הממשלה שבויה בידי בעלי ההון", והציע הפחתה במע"מ. הוועדה צפויה להגיש דו"ח ביניים תוך שמונה שבועות

ועדת הכלכלה מקיימת היום (ב') דיון בנושא התייקרות מוצרי המזון. יו"ר הוועדה כרמל שאמה הכהן, אמר כי "הצמיחה נבלעת על ידי מחלת הריכוזיות שגובה מחיר כשהצרכן קונה. נכון שיש צמיחה, אבל ההכנסה הפנויה שנשארת מאפשרויות הרווחה הולכות אחורה. אם נוסיף את מחירי הדיור, המים והחשמל- מגיעים למונה שנתוני המאקרו שלו הם אדירים אבל האזרח הישראלי לא מתחלק בהצלחה הזו, שמנותבת באמצעות מונופולים וקרטלים. אנחנו מברכים שוק חופשי, אבל שלנו חופשי מתחרות". שאמה הכהן הוסיף כי "הצרכן והציבור מצפים לצעדים ברורים ומהירים של הממשלה".

ח"כ עמיר פרץ (עבודה) הציע להפחית את המע"מ על מחירי המזון. שאמה הכהן, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) וח"כים נוספים הביעו תמיכה בהצעה. משרד האוצר מתנגד.

סגן שר האוצר ח"כ יצחק כהן (ש"ס) אמר כי "תפקיד הממשלה לאתר כשלי שוק אבל הרגולטור הכי טוב הוא הצרכן עצמו. מה שהתרחש בשבועות האחרונים, כשהרגולטור האמיתי, קרי הציבור, אמר את דברו וגרם לכך שמחיר הקוטג' יירד".

הכהן אמר כי הממשלה הקימה ועדה בהשתתפות משרדי האוצר, התמ"ת והחקלאות והיא תסיים את עבודתה בעוד חדשיים. הוועדה צריכה לבדוק את כל הכשלים את כל המונופולים וה"לובים" החקלאיים למיניהם :"הלובי החקלאי מאוד מרשים אבל מסתבר כשזה מגיע לצרכן הסופי יש בעיות".

גבינת קוטג'. עומר מירון
"מהפכות קורות בגלל שלא גומרים את החודש"/עומר מירון

ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) אמר כי "שמעתי דבר אחר ממה שאומר סגן שר האוצר, לפיו הממשלה תבחן את כל ההיבטים ובכלל זה - הנהגת מע"מ דיפרנציאלי למרות התנגדות האוצר".

שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת, אמר כי הממשלה לא רוצה לפעול באופן חד צדדי אלא בשיתוף עם גורמי המזון: "מטרתנו בוועדה, היא לזהות את כשלי השוק בכל שרשרת הייצור. יש כשלים שאנו יודעים פחות ויש כשלים שיודעים יותר".

הוועדה תגיש דו"ח ביניים לענף המזון בתוך 8 שבועות והמלצות סופיות בתוך 4 חודשים. עד לסוף השבוע הזה תגיש הוועדה דו"ח ביניים לגבי ענף החלב ומוצריו לשר התמ"ת. אולם אף אחד לא מעלה על דעתו שתוך 10 ימים ינתן פתרון מלא לענף המזון.

"לממשלה נוח עם המצב הקיים"

קדמי הוסיף כי "ארגז הכלים גדול": הפחתת מע"מ, הורדת מסוי יבוא ועוד: "אנו צריכים לפרוס את כולו ולראות מה נכון באיזו סיטוואציה. יתיכן שלא נפעל רק בכלי אחד אלא בכמה".

כמו כן, אמר קדמי כי הציבור יוכל לפנות ולהביע את עמדתו: "הועדה תפתח לשימוע לכל מי שירצה. נקיים שימועים לכל הגורמים שירצו להגיב וכן נפתח כתובת מייל"

ח"כ מירי רגב (ליכוד) אמרה כי "גם הפיתה היתה סמל אצל המצרים ותראו מה קרה. מהפכות קורות בגלל שלא גומרים את החודש. אף אחד לא רוצה לקנות בית באקירוב. מעמד הביניים נשחק. אנו נפעל בהתאם למה שהשטח אומר ולמה. הממשלה מעודדת ריכוזיות בדלק, אין תחרות חופשית כי משמעותה היא לבטל את המכסות, להקים תחנות זעירות ולהביא לתחרות אמיתית. לא יכול להיות מצב שאצל רמי לוי מוצר עולה רבע ממוצר אחר - הרי רמי לוי מרוויח. יש כאן מצב של כשל שוק אמיתי, שנובע מחוסר פיקוח, חוסר תחרות וחוסר ביטול המכסות. לממשלה נוח עם המצב הקיים". רגב הוסיפה כי "הממשלה מוסיפה לנהוג בשלה, המחירים ימשיכו לעלות ואנו נראה כליצני החצר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"פיגוע חברתי"

פרץ הוסיף בדיון כי "הממשלה גורמת לכשלי שוק ולריכוזיות. אין שום ספק שיש פה עניין של תפיסת עולם. מדובר בממשלה שבורחת מאחריות כי היא פוחדת מבעלי ההון - היא שבויה בידיהם. הממשלה מביאה לפערים החברתיים הכי גדולים ומתפארת בעודפים. אנחנו אולי המדינה שצומחת הכי הרבה ב-OECD אבל אנחנו גם המדינה עם הפערים הכי גדולים. ממשלה עשירה עם אזרחים עניים".

רמי לוי בעל רשת המרכולים "שיווק השקמה" אמר כי "יש 4 יצרנים גדולים השולטים בכל ענף המזון: תנובה, אסם, שטראוס, יוניליבר וטרה. בכל מה שקשור לריכוזיות ולהעלאת מחירים - מאחר ויש להם מותגים חזקים הם העלו מחירים מעל כל פרופורציה. הצלחתי לאורך כל הדרך בגלל שאני מוכר הרבה ברווח נמוך"

לוי המשיך והסביר שאם היצרנים הגדולים ינהגו כך, תהיה אפשרות להרבה צרכנים לרכוש את המוצרים: "הקוטג' ירד ל-4.9 שקלים ועלינו במכירות ב-40%, כיוון שהיו הרבה אנשים שרצו לקנות קוטג' אבל זה היה יקר להם. מחיר שמן זית הוא 15% משמן קנולה - אם היינו מוכרים במחיר הוגן, גם מי שלא עשיר יכל להשתמש בשמן זית שהוא בריא. זה מה שקורה כשיש ריכוזיות. אני קורא לכולם לשלב ידיים! אני מרוויח קצת ומוכר הרבה ובכך מאפשר להרבה לקוחות לגמור את החודש".

ח"כ יוליה שמואלוב (קדימה) אמרה: "מה שקורה כאן זה פיגוע חברתי. יש תחושה של זלזול בעם - הוא נתפס כמטומטם. מעלים לו את המחירים והוא הפך פשוט לעם של עבדים מודרנים. הוא מדבר ויורים בו בכל מקום. העם רוצה לצאת לחופשי".

שמואלוב ממשיכה ואומרת כי "מה שיכריע את הבחירות זה מה שקורה עם יוקר המחייה. העם עדיין בשוק אבל הוא מתחיל להתעורר. יש להחליט שהוועדה של קדמי תבדוק את מחירי הכשרות של המזון בישראל".

"החברות הגדולות שולטות במדפים"

יפתח שקד, מראשי המחאה, אמר כי "אילו תנובה ושטראוס היו מורידות מחירים של מספר מוצרים, היינו רואים שהן הבינו את רצון הצרכנים - אבל הם מסתפקים בקוטג' ולכן זה לא רציני. אין סיבה שביריחו בקבוק קולה עולה שקל וחצי ואצלנו זה פי כמה. הפחתה של חצי אחוז במע"מ תתמסמס לכיסו של הקמעונאי ולא תגיע לצרכן".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), אמר כי "ישנו קשר בין בעלי הון לפקידים באוצר ובמשרדי הממשלה. יש לנתק אותו ולחקור כמה מפקידי הממשלה עברו לעבוד אצל בעלי ההון ואיזה שירות נתנו להם לפני עזיבתם. הפכנו למדינה עשוקה עם אזרחים עשוקים". אייכלר קרא להחזרת הפיקוח על המחירים, לקביעת מחיר מומלץ וכן להנהגת מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי יסוד.

הח"כים אקוניס ורגב הגישו הצעת חוק להפחתת המע"מ על מוצרי יסוד. הצעת החוק הזו צוברת תאוצה וזוכה לתמיכה רחבה.

עדי צים מ"מחסני חצי חינם" אמר כי "הממשלה מעודדת את הריכוזית. 4 החברות הגדולות שולטות במדפים ויש להוריד את הדיילים שמסדרים אותם, כדי שכל המדף יהיה פתוח". צים המשיך ואמר כי "צריך לחוקק זאת ואז כל החברות הגדולות יתפרקו וימכרו בזול כי תהיה תחרות. הם שולטים במדפים. אם יוציאו את הסדרנים לא יהיה שליטה עליהם". צים אמר גם כי " אם אתה מזיז מוצר על המדף 10 ס"מ, אתה מקבל טלפון כמו בעולם התחתון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully